• شنبه / ۲۴ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401102416083
  • خبرنگار : 50405

/تشکل‌های دانشجویی؛ نماد پویایی دانشگاه/

پر کردن شکاف بین دانشگاه و صنعت؛ مهم‌ترین وظیفه انجمن‌های علمی

پر کردن شکاف بین دانشگاه و صنعت؛ مهم‌ترین وظیفه انجمن‌های علمی

ایسنا/خراسان رضوی دبیرکل انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی گفت: یکی از وظایف انجمن‌های علمی دانشجویی آموزش مهارت‌های لازم به دانشجویان برای ورود به بازار کار و پر کردن بخشی از شکاف بین دانشگاه و صنعت است.

امیرحسین سالاری در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی پرداخت و اظهار کرد: جمعی از دانشجویان علاقمند به صورت داوطلبانه در این انجمن‌ها گرد هم جمع می‌شوند و در حوزه علمی فعالیت‌هایی را در قالب پژوهشی، ترویجی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی انجام می‌دهند.

وی افزود: یک سری مهارت‌هایی که دانشجویان برای ورود به بازار کار نیاز دارند، در دانشگاه‌ها آموزش داده نمی‌شود یکی از وظایف انجمن‌های علمی دانشجویی آموزش این مهارت‌ها و پر کردن بخشی از شکاف بین دانشگاه و صنعت است و این کار در انجمن‌های علمی از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی و دوره‌های مهارتی در هر رشته انجام می‌شود و به مدل‌های خوبی هم در این زمینه دست پیدا کرده‌ایم و طرح‌های مختلفی که تا کنون اجرا شده است، باعث شده اکنون ما به یک برنامه استانداردی برسیم که بر اساس آن دانشجو بتواند در مسیر مهارت‌آموزی برای ورود به بازار کار قرار گیرد.

دبیرکل انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های این انجمن‌ها، فعالیت‌های جمعی علمی و پژوهشی است، از جمله مسابقات علمی که با رویکرد ترکیب علم و هیجان برگزار می‌شود. در این مسابقات دانشجویان سعی می‌کنند آموخته‌های خود را در قالب یک رقابت تیمی پیاده کنند و در سطوح بالاتر دانشجویان می‌توانند در قالب هسته‌های پژوهشی، اقدام به تحقیق و پژوهش کنند و از حمایت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی در راستای اجرای طرح‌های خود و شرکت در مسابقات برخوردار شوند یعنی این انجمن‌ها هم مسابقات و نشست‌های تخصصی را برگزار و هم از تیم‌های دانشجویی برای شرکت در آن‌ها حمایت می‌کنند.

سالاری با بیان اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی برآمده از دل دانشگاه هستند و مسئولین دانشگاه و وزارت علوم کاملا با سازوکارهای آن آشنا اند، گفت: تعاملات خوبی بین این انجمن‌ها و مسئولین دانشگاه و بیرون دانشگاه مانند پارک‌های علم و فناوری وجود دارد در جریان اقدامات صورت گرفته و در انجمن‌های علمی دانشجویی هستند و در مواردی هم از ما نظرخواهی می‌کنند.

وی با بیان اینکه در هر دانشگاهی به ازای هر رشته یک انجمن علمی وجود دارد، عنوان کرد: برخی از حوزه‌های بین‌رشته‌ای مانند رباتیک و نانو نیز انجمن‌های علمی مختص به خود را دارند. اعضای شورای مرکزی هر انجمن به انتخاب اعضای آن انتخاب می‌شوند و دبیران انجمن‌های علمی رشته‌های مختلف یک دانشکده، از میان خود یک نفر را به عنوان دبیر انجمن‌های علمی آن دانشکده انتخاب می‌کنند که این افراد شورای دبیران دانشگاه را تشکیل می‌دهند و به انتخاب آنان یک نفر به عنوان دبیرکل انجمن‌های علمی دانشگاه منصوب می‌شود.

سالاری در خصوص مقایسه فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی با سایر دانشگاه‌های کشور، بیان کرد: جشنواره‌ای هر ساله تحت عنوان جشنواره حرکت در دو سطح دانشگاهی و ملی برگزار می‌شود که به ارزیابی و انتخاب انجمن‌های علمی دانشجویی برتر در دانشگاه و کشور اختصاص اختصاص دارد.

دبیرکل انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی ادامه داد: آخرین دوره ملی این جشنواره در تابستان امسال به میزبانی دانشگاه تهران برگزار شد و انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی توانستند در حوزه دانشگاه برتر به رتبه سوم برسند و به صورت رشته‌ای هم انجمن علمی دانشجویی مهندسی مکانیک توانست مقام اول را در بخش انجمن برتر حوزه فنی مهندسی و مقاوم سوم را در بخش کارآفرینی کسب کند. همچنین انجمن‌های علمی دانشجویی رشته‌های علوم و مهندسی آب، حقوق، علوم و مهندسی محیط زیست و مهندسی مکانیک بیوسیستم نیز در بخش‌هایی به عنوان انجمن‌های شایسته تقدیر انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه فردوسی دارای ۲۵۰۰ عضو فعال اند، اظهار کرد: در دوران همه‌گیری کرونا، انجمن‌های علمی دانشجویی تنها تشکل‌های دانشجویی بودند که افزایش فعالیت داشتند، چراکه ما توانستیم به سرعت تمام برنامه‌های خود را در بستر فضای مجازی برگزار کنیم‌. به عنوان مثال در سال گذشته اعضای انجمن‌ها ۱۱۹۰ طرح برگزار کردند که از این میزان ۴۳۷ کارگاه آموزشی، ۱۳۱ بازدید، ۲۸۰ همایش و سخنرانی، ۸ نمایشگاه تخصصی، ۸۳ وبینار، ۴۲ مسابقه، ۷۳ تولید محتوا در فضای مجازی و ۳۸ نشریه فعال بود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha