• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۰۲:۵۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401102719013
  • خبرنگار : 30147

تعطیلات دردسرساز برای دانش‌آموزان صالح‌آبادی

 تعطیلات دردسرساز برای دانش‌آموزان صالح‌آبادی

ایسنا/خراسان رضوی تعطیلی مدارس بار دیگر بی‌عدالتی آموزشی را به خصوص در مناطق محروم نمایان کرد، تعطیلات چند روز اخیر به دلیل افت فشار گاز برخی از دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار و محروم که زیر پوشش اینترنت نیستند و دانش‌آموزانی که خانواده آنها بنیه مالی قوی ندارند برای تهیه گوشی همراه مناسب و حضور در کلاس‌های مجازی با مشکلات جدی روبرو کرد.

طی چند روز گذشته، نبود زیرساخت‌ها، دانش‌آموزان صالح‌آبادی را به دردسر انداخت به نحوی که نبود اینترنت و نداشتن گوشی مناسب حضور در سامانه شاد را ناممکن کرد.

فرماندار شهرستان صالح‌آباد در همین خصوص به ایسنا گفت: به دلیل اینکه بسیاری از روستاهای شهرستان زیر پوشش اینترنت نیستند معلمان مجبور بودند قبل از تعطیلی مدارس آموزش‌های لازم را به دانش‌آموزان ارائه دهند.

 محمد علیمردانی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: قبل از اعلام تعطیلی مدارس از سوی استان، در جلسه مدیریت بحران شهرستان تصمیماتی اتخاذ شد تا معلمان بتوانند به صورت غیر حضوری آموزش‌های خود را ارائه دهند.

وی اظهار کرد: با توجه به برودت هوا و قبل از تعطیلی مدارس از سوی استان مقرر شد، معلمان تمامی تکالیف و مباحث یک هفته را آماده و به دانش‌آموزان ارائه دهند تا اگر در این روزها دانش‌آموزان به فضای مجازی دسترسی نداشتند از این مطالب بهره ببرند.

فرماندار شهرستان صالح‌آباد اذعان کرد: چون دانش‌آموزان تمامی کشور عملاً سه سال به دلیل کرونا در کلاس‌های حضوری نبودند و اکنون که در مقطع چهارم، پنجم و ششم هستند دچار افت تحصیلی شده‌اند؛ این مسئله در صالح‌آباد هم محسوس است.

علیمردانی گفت: نه تنها این شهرستان از زیرساخت‌های مناسب از جمله اینترنت محروم است بلکه بسیاری از خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان در سامانه شاد از نداشتن تلفن همراه مناسب رنج می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نهایت ۵۰ درصد پوشش شبکه همراه اول و ایرانسل را در شهرستان داریم، این موضوع شهروندان صالح‌آباد را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

فرماندار شهرستان صالح‌آباد با بیان اینکه سه سالی که کرونا بود و چند روز اخیر به خصوص بر خانواده‌هایی که دانش‌آموز داشتند به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها در شهرستان بسیار سخت گذشت، اذعان کرد: دانش‌آموزان حتی دسترسی حداقلی هم به آموزش‌هایی که به صورت مجازی ارائه می‌شد نداشتند و این موجب شد تا افت تحصیلی بسیاری به وجود بیاید.

۵۰ درصد خانواده‌ها محروم از اینترنت

بی‌توجهی به مشکلات آموزش مجازی، تنها محدود به دانش‌آموزان نشده بلکه معلمان و خانواده‌ها هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند؛ در سایه نبود زیرساخت‌های لازم جهت ارائه آموزش مجازی شاهد مشکلاتی از قبیل نبود آموزش درست برای استفاده از فضای مجازی هستیم. نه تنها در چند سال گذشته که کشور درگیر بیماری کرونا بود بلکه هر زمان که تعطیلات مدارس به دلایل مختلف از جمله افت فشار گاز اعلام می‌شود؛ مشکلات تدریس آنلاین و نداشتن گوشی همراه و تبلت در کنار نبود آموزش درست جهت استفاده از فضای مجازی منجر به اتفاقات ناگواری شده که شاهد رشد آن هستیم.

مدیر آموزش و پرورش صالح‌آباد در همین خصوص به ایسنا گفت: بر اساس آمار در شهر صالح‌آباد فقط ۴۰ درصد خانواده‌ها گوشی مناسب برای دسترسی به سامانه شاد، برای دانش ‌آموزانشان دارند.

یاسر رسولی با بیان اینکه در شهرستان صالح‌آباد ۱۱ هزار دانش‌آموز داریم که ۶۵ درصد روستایی و ۳۵ درصد شهری هستند، خاطرنشان کرد: یکی از چالش‌ها و مشکلات جدی آموزش و پرورش شهرستان در حوزه اینترنت و فضای مجازی است.

وی عنوان کرد: در بهترین حالت ۵۰ درصد خانواده‌ها پوشش اینترنت دارند و الباقی برای حضور در سامانه شاد با مشکلات جدی مواجه‌اند.

مدیر آموزش و پرورش صالح‌آباد تصریح کرد: بسیاری از روستاها به ای دی اس آل مجهزند اما چون پورت کافی در روستاها برای ای دی اس آل خانگی وجود ندارد عملاً روستاهایی هم که پوشش اینترنت خانگی دارند تمامی منازل امکان استفاده از اینترنت را ندارند.

وی با انتقاد از اینکه بسیاری از روستاها پوشش اینترنت ایرانسل و همراه اول را ندارند، گفت: در بهترین حالت فقط ۵۰ درصد دانش‌آموزان امکان استفاده از فضای مجازی را دارند و چون اکثر خانواده‌ها پرجمعیت هستند همه دانش آموزان امکان استفاده از گوشی همراه را ندارند.

رسولی اظهار کرد: مسائل اقتصادی موجب شده برخی خانواده‌هایی با ۴ یا ۵ دانش‌آموز فقط یک گوشی تلفن همراه داشته باشند که این خانواده و دانش‌آموزان را دچار مشکل کرده است.

وی تصریح کرد: در چند سال شیوع کرونا، متأسفانه به آموزش و پرورش ضربه بسیار مهلکی وارد شد وآسیب های فراوانی دیدیم، این مسائل موجب شد برای رفع آسیب‌های دوران کرونا از ابتدای سال تحصیلی جدید شروع به آموزش‌های فشرده و استفاده از اساتید مجرب با یک توزیع مناسب کنیم.

مدیر آموزش و پرورش صالح‌آباد یکی از مهم‌ترین مشکلات دانش‌آموزان را در استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تحصیل و آموزش دانست و گفت: کمبود امکانات، نبود اینترنت و به خصوص گوشی همراه مناسب، فصل مشترک مشکلات بسیاری از خانواده‌ها و دانش‌آموزان صالح‌آباد است.

این روزها قیمت گوشی و تبلت به قدری بالا رفته است که بسیاری از خانواده‌ها قدرت خرید آن را ندارند و دراین صورت یا فرزندان آنها از تحصیل محروم می‌شود و یا اینکه باید از گوشی دیگران استفاده کنند.

تقویت زیرساخت‌های اینترنت و همچنین زیرساخت‌های تولید محتوای آموزشی در مدارس، تأمین نیازهای دانش‌آموزان محروم، توجیه دانش‌آموزان و والدین برای چگونگی استفاده از فضای مجازی از اقداماتی است که باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

متأسفانه در این شهرستان محروم تشکیل کلاس آنلاین بی‌دردسر برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان تبدیل به یک رؤیا شده است، وضعیت موجود نشان می‌دهد؛ عملکرد فضای مجازی با اهداف دولت سازگاری ندارد؛ کرونا و تعطیلات اخیر باعث پررنگ شدن مشکلات  بسیاری در این شهرستان شده است، خدمات دولت اصلاً مناسب با نیازهای کنونی نیست و باید در مورد این مسئله مسئولان فکری جدی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha