• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401102819297
  • خبرنگار : 50107

بلاتکلیفی خانواده تبعه خارجی که توان پرداخت هزینه‌ بیمارستان را ندارد

بلاتکلیفی خانواده تبعه خارجی که توان پرداخت هزینه‌ بیمارستان را ندارد
عکس از آرشیو

ایسنا/خراسان رضوی ۸ دی ماه به دلیل مشکل ریوی در ICU بیمارستان امام رضا(ع) بستری شد اما دو هفته بیشتر دوام نیاورد و ۲۱ دی ماه فوت کرد. حالا خانواده یک هفته است که به دنبال تامین هزینه‌های بیمارستان برای خارج کردن پیکر او از سردخانه بیمارستان هستند.

بیمار فوت شده یک خانم تبعه خارجی است که برگه سرشماری دارد اما کارت آمایش ندارد؛ به همین دلیل هزینه‌های بیمارستان برای خانواده وی به صورت گردشگری حساب و رقم سرسام‌آور ۱۶۰ میلیون تومانی شده در حالی که شاید کل زندگی خانواده به ۲۰ میلیون تومان هم نرسد. همسر این بیمار نیز هپاتیت دارد. علی‌رغم پیگیری‌های همسر و تنها پسر این خانواده آنها هنوز موفق به تحویل پیکر عزیز خود نشده‌اند، زیرا پولی ندارند که هزینه‌های بیمارستان را پرداخت کنند.

یک فعال اجتماعی که نمی‌خواهد نامی از او برده شود، در گفت‌وگو با ایسنا و در مورد مشکلات این خانواده اظهار کرد: ما پیگیری بسیاری کردیم و من با معاون فرماندار و مددکار صحبت کردم اما جوابی نگرفتم. تا رسانه‌ها ورود پیدا نکنند مشکل مردم حل نمی‌شود. وقتی خبر این موضوع را ببینند شاید تلنگری شود که اقدامی انجام دهند.

وی افزود: من با مسئول امور گردشگری بیمارستان امام رضا(ع) صحبت کردم و گفتم که این خانواده توانایی پرداخت هزینه را ندارد و جزو کسانی هستند که باید به آن‌ها کمک شود. در نهایت که این فرد باید دفن شود، چه بهتر که آبرومندانه پیکر به خانواده تحویل داده شود و وظیفه انسانی خود را انجام دهند. پس از پیگیری من از امور گردشگری، هزینه‌ها به عنوان آزاد ایرانی حساب و مبلغ ۶۰ میلیون تومان شد اما باز هم توان پرداخت ندارند. حتی برای کفن و دفن هم باید با بهشت رضا هماهنگ کرده و کمک کنیم. وضعیت این خانواده واقعا نابسامان است.

بلاتکلیفی خانواده تبعه خارجی که توان پرداخت هزینه‌ بیمارستان را ندارد
عکس از آرشیو

این فعال اجتماعی گفت: سال‌هاست اتباع افغانستانی را در کشور پذیرفتیم پس باید به آن‌ها خدمات دهیم. در حوزه درمان ملیت، مذهب، رنگ، قوم و خویش برای ما مهم نیست. باید به هرکس که نیاز داشت کمک کنیم. قانون اجازه داده وقتی برای مددکار مسجل است که بیماری توان پرداخت هزینه ندارد باید وی را مرخص کنند اما در این زمینه محدودیت ایجاد کردند. به طور مثال سالانه ۲ میلیارد تومان در زمینه تخفیف بیماران برای بیمارستان امام رضا(ع) در نظر گرفتند که بیشتر این مبلغ صرف تسویه هزینه بیماران متواری شده و برای افراد نیازمند چیزی باقی نمی‌ماند.

مددکار بیمارستان امام رضا(ع) نیز با بیان اینکه ما از این مشکلات به خصوص برای بیماران اتباع خارجی فاقد مدارک زیاد داریم، عنوان کرد: هزینه‌های درمان بیمارستانی برای این اتباع به صورت گردشگری حساب می‌شود و کنسولگری افغانستان و بخش گردشگری سلامت نیز مسئولیتی قبول نمی‌کنند. این افراد از قشر ضعیف جامعه هستند، مشکلات زیادی دارند و به این دلیل که نمی‌توانند به خوراک و درمان خود برسند معمولا گرفتار مشکلات و بیماری‌هایی مانند سرطان و فشار خون شده و دیالیزی می‌شوند که هزینه‌های بالایی دارد؛ در نتیجه به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینه‌ها، یا درمان آن‌ها نیمه‌کاره باقی می‌ماند و یا ماندگاری آن‌ها در بیمارستان بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید به این گروه کمک شود. یا کنسولگری افغانستان این اتباع را تحت پوشش قرار دهد و یا به گونه‌ای در زمینه سرشماری آن‌ها عمل کند که مانند شهروند محسوب شوند و ما بتوانیم برای آن‌ها بیمه صادر کنیم. این اتباع باید از کنسولگری مجوز بگیرند اما آن‌ها نیز مسئولیت قبول نمی‌کنند، در نتیجه هزینه‌های درمان آن‌ها به صورت گردشگری حساب می‌شود.

این مددکار اضافه کرد: یا اتباع را در کشور پذیرش نکنند یا زمانی که پذیرش کردند وضعیت بیمه آن‌ها را درست کنند، یا کارت آمایش بدهند یا برگه سرشماری آن‌ها را قبول کنند. این افراد در کشور ما پناهنده شدند اما پول و درآمد ندارند. افرادی هم هستند که اگر مشکلی داشته باشند تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند، اینگونه نیست که بگویند ما نداریم و شما هرکاری می‌خواهید انجام دهید اما تلاش آن‌ها به جایی نمی‌رسد، زیرا هزینه‌ها بالا است و برای این اتباع که کارت آمایش ندارند هزینه‌ها ۴، ۵ برابر می‌شود.

وی تصریح کرد: هزینه‌های درمان این بیمار فوت شده نیز به صورت گردشگری حساب شده و در حال حاضر چند روز در سردخانه است اما نمی‌توانند کاری انجام دهند. بخش گردشگری سلامت از واحد مددکاری گرفته شده و به عنوان واحدی جداگانه فعالیت می‌کند و آن‌ها باید تخفیف دهند. هزینه ۱۶۰ میلیونی بیمار نیز برای بیمارستان رقم بالایی بوده و نمی‌توان یک‌باره تخفیف داد. در نهایت که ما فوتی را نگه نمی‌داریم اما یک فوتی دیگر هم به همین صورت داشتیم که ۱۴ روز در سردخانه مانده بود.

بلاتکلیفی خانواده تبعه خارجی که توان پرداخت هزینه‌ بیمارستان را ندارد
عکس از آرشیو

همچنین داوود خوش‌شکن، مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت تعرفه‌های بیماران افغانستانی اظهار کرد: برگه‌های سرشماری و بازشماری اتباع افغانستانی کار را هم برای ما و هم آن‌ها سخت کرده است. ما تعریفی برای گردشگر داریم و به بیمارستان‌ها نیز اعلام کردیم هر فردی که اتباع نباشد، گردشگر محسوب می‌شود؛ بنابراین بیمارستان‌ها از بیماران مدرکی دال بر اتباع بودن وی می‌خواهند.

وی بیان کرد: اداره کل اتباع چند نامه به ما دادند و در آن قید کردند اتباعی که کد بازشماری و سرشماری خاصی دارند، مشمول دریافت خدمات اجتماعی نمی‌شوند که حوزه سلامت نیز جزو این خدمات اجتماعی است. حتما اداره کل اتباع کار کارشناسی انجام و تشخیص داده که این اتباع خدمات اجتماعی دریافت نکنند؛ ما متولی این کار نیستیم.

خوش‌شکن افزود: این موضوع در بیمارستان برای ما نیز مشکل ایجاد کرده و بیشترین دردسر و نارضایتی را برای همکاران ما به همراه داشته است. همکاران هر روز مدام با من در تماس هستند که تعرفه اتباع را چگونه محاسبه کنیم. برخی افراد در بیمارستان به همکاران ما می‌گویند که چند سال در مشهد هستند اما مدرکی ندارند. ما توانایی حل این مشکل را نداریم، با این وجود بخشنامه‌ای در زمینه تعرفه‌ها به بیمارستان‌ها ارسال و آیتمی را برای بیماران اورژانسی بی‌بضاعت تعیین کردیم که تفاوتی ندارد از کدام کشور و اتباع یا ایرانی باشند، خدمات اورژانسی را ارائه می‌دهند و بعد برای خدمات الکتیو تعیین تکلیف می‌کنند.

مدیر گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گاهی از این بخشنامه سوءاستفاده هم می‌شود که سختگیری ما برای جلوگیری از این روال غلط است. افراد زیادی مقیم مشهد هستند و کارت آمایش دارند اما زمانی که متوجه می‌شوند ما به افراد بی‌بضاعت یا بدون مدرک تخفیف می‌دهیم اعلام می‌کنند که مدرک ندارند. یا افراد زیادی گردشگر هستند و به دروغ می‌گویند اتباع هستیم و مدرک نداریم. ما در بیمارستان امام رضا(ع) نمونه‌های زیادی از این افراد داریم که وقتی به آن‌ها فشار وارد می‌کنیم مدرک خود را ارائه می‌کنند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha