• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401102819655
  • خبرنگار : 50210

اراک پنجمین شهر آلوده کشور/مصرف روزانه ۷.۵ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه شازند

اراک پنجمین شهر آلوده کشور/مصرف روزانه ۷.۵ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه شازند

ایسنا/مرکزی رییس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: روزانه ۷.۵ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه شازند سوزانده می شود.

علیرضا محرابیان ۲۸ دیماه ۱۴۰۱ در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی و کارگروه مشترک گرد و غبار استان با اشاره به اینکه اراک در سال جاری تنها دو روز هوای پاک، ۱۸۸ روز هوای سالم، ۸۲ روز ناسالم برای گروه های حساس و ۲۶ روز ناسالم برای تمامی گروه های سنی، سه روز بسیار ناسالم و دو روز خطرناک داشته است، اظهار کرد: این کلانشهر در سال ۱۴۰۱ تاکنون ۱۱۳ روز ناسالم را تجربه کرده است و آلاینده مسئول، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و دی اکسید گوگرد است و به صورت لحظه ای ازون و دی اکسید نیتروژن نیز در هوای این شهر وجود داشته است.

وی با اشاره به اینکه دو روز هوای خطرناک مربوط به تشدید ریزگردها در هواست که در ماه اردیبهشت ماه و خردادماه ثبت شده است، گفت: اراک در تیرماه سال جاری بیشترین روزهای ناسالم را داشته که متاثر از گرد و خاک بوده است و کمترین روزهای ناسالم مربوط به شهریورماه بوده است.

محرابیان با مقایسه شرایط آلودگی هوای اراک طی ۱۰ سال اخیر بیان کرد: اراک در سال ۹۱، ۵۸ روز ناسالم، در سال ۹۲؛ ۸۷ روز، در سال ۹۳؛ ۴۵ روز، در سال ۹۴؛ ۵۲ روز، در سال ۹۵؛ ۴۱ روز ، در سال ۹۶؛ ۴۶ روز، در سال ۹۷؛ ۴۳ روز، در سال ۹۸؛ ۵۸ روز، در سال گذشته ۱۴۲ روز و امسال تاکنون ۱۱۳ روز ناسالم را ثبت کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد روزهای ناسالم اراک در طول سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است، افزود: البته نسبت به سال گذشته ۲۹ روز کاهش داشته ایم که این کاهش عمدتا مربوط به نیمه نخست سال است.

رییس اداره امور آزمایشگاه های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: میانگین غلظت دی اکسید گوگرد نیز مورد بررسی قرارگرفته است، از ابتدای سال تا ۱۹ آبانماه ۱۴۰۱(قبل از آغاز مازوت سوزی در نیروگاه حرارتی شازند) ۱۲ تا ۱۳ واحد بوده و از زمان استفاده از مازوت در نیروگاه این میزان دو برابر شده است.

وی با بیان اینکه در اکثر روزهای دی ماه، دی اکسید گوگرد آلاینده مسئول آلودگی هوای شهر اراک بوده است، افزود: برخی مباحث در خصوص ایستگاه سنجش آلاینده ها در اداره کل محیط زیست مطرح شده و گفته می شود که این ایستگاه اعداد غیرواقعی نشان می دهد، در حالی که ایستگاه توسط پیمانکار خارجی جانمایی شده و مکانیابی آن کاملا درست بوده است. ملاک انتخاب این مکان توجه به بالادست و پایین دست وزش باد بوده است و استقرار آن در این مکان ارتباطی به وجود کارخانه آلومینیوم سازی ندارد و هیچ گاه هم این ایستگاه خاموش نبوده و در واقع اجازه ای برای خاموش کردن آن در اختیار نداریم.

محرابیان افزود: البته تعداد ایستگاه ها در شهر اراک کم است و برای اعلام شاخص آلودگی، بالاترین میزان ها در نظر گرفته می شود و براساس آن تصمیم گیری صورت می گیرد، هر چند که می توانیم با افزایش شمار ایستگاه میانگین دقیق تری اعلام کنیم. اپلیکیشن موجود نیز برای سنجش آلودگی ملاک تصمیم گیری نیست و تنها طبق بالاترین میزان ها اقدام می شود.

وی در خصوص وضعیت آلودگی کلانشهرها که توسط سازمان محیط زیست ارائه می شود، گفت: در سال ۱۴۰۰ اراک پس از اهواز و کرج سومین شهر آلوده کشور بوده است و امسال طی ۱۰ ماهه نخست، پس از اهواز، تهران، کرج و اصفهان، اراک پنجمین شهر آلوده کشور به شمار می رود و نسبت به سال گذشته قدری میزان آلودگی کاهش یافته است.

محرابیان با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در سال ۱۳۹۶، بیان کرد: طبق این قانون، ۲۰ دستگاه موظف به اجرای وظایفی برای کاهش آلودگی شدند و متاسفانه تاکنون ۱۰ درصد این قانون اجرایی شده است و در استان مرکزی، طبق ارزیابی های صورت گرفته از سال ۱۴۰۰ تاکنون، اداره کل استاندارد ۲۱ درصد، شهرداری اراک با ۱۲ وظیفه، ۲۲ درصد، راهور با ۶ وظیفه ۲۲ درصد، برق منطقه ای باختر با ۷ وظیفه ۱۱ درصد، شرکت آب منطقه ای با ۶ وظیفه ۵۲ درصد، شرکت آب و فاضلاب با ۷ وظیفه ۲۶ درصد، پخش فرآورده های نفتی با ۱۱ وظیفه ۵۴ درصد، شرکت گاز استان ۷۰ درصد، سازمان صمت با ۷ وظیفه ۹ درصد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ۴ وظیفه و ماده قانونی صفر، سازمان جهاد کشاورزی با ۸ ماده قانونی ۴۸ درصد، دانشگاه علوم پزشکی با ۵ وظیفه ۳۰ درصد، اداره کل راه و شهرسازی با ۵ ماده قانونی صفر، اداره کل هواشناسی با ۴ وظیفه قانونی ۲۲ درصد و اداره کل محیط زیست استان مرکزی ۷۲ درصد عملکرد و اجرای وظایف را داشته است.

وی در خصوص وضعیت دی اکسید گوگرد در هوای اراک بیان کرد: جانمایی نیروگاه به شکلی است که ۱۰ ماه از سال آلودگی این مجموعه مستقیما وارد اراک می شود و حجم مازوت سوزی آن روزی ۷.۵ میلیون لیتر است و همین امر باعث تفاوت اراک با دیگر کلانشهرها شده است و جهت وزش باد که از سمت غرب به سمت اراک است این آلایندگی را تشدید کرده است.

محرابیان تاکید کرد: امسال دانشگاه شهید بهشتی تهران با اداره کل محیط زیست مطالعاتی در خصوص تعیین سهم آلایندگی پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه انجام داده است و براساس آن بیشترین سهم الایندگی با ۵۵ درصد را مختص به نیروگاه دانسته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha