• چهارشنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۱ / ۱۷:۴۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401102819743
  • خبرنگار : 50210

دستور استاندار مرکزی برای شناسایی صنایعی که عوارض آلایندگی نمی‌دهند

دستور استاندار مرکزی برای شناسایی صنایعی که عوارض آلایندگی نمی‌دهند

ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: مسئله ناترازی گاز، ناشی از یک فرآیند طولانی مدت و توسعه نامتقارن در بخش های مختلف است. البته اتلاف گاز از سوی بخش دولتی، خانگی، صنعتی، حتی بر سر چاه های نفت بسیار است به طوری که معادل ۵ فاز پارس جنوبی، در شبکه انتقال، توزیع و تولید، گاز از بین می رود و چیزی در حدود ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز از سر چاه نفت تا خانه های مردم اتلاف می شود.

دکتر فرزاد مخلص الائمه ۲۸ دیماه ۱۴۰۱ در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان مرکزی و کارگروه مشترک گرد و غبار استان اظهار کرد: در طول زمستان و تابستان شرایط متفاوتی را در بحث الودگی هوای اراک شاهد هستیم، در تابستان متاثر از ریزگردها هستیم و در زمستان تحت تاثیر آلاینده های فسیلی قرار داریم و متاسفانه نیروگاه حرارتی شازند وارد مدار مازوت سوزی می شود.

وی تصریح کرد: اقدامات متعددی امسال انجام شده است. پس از سفر ریاست جمهوری به استان دستورات به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت، اما به دلیل شدت ناترازی گاز و برق و سوخت، توفیقاتی حاصل نشد و عملا دستمان خالی ماند.

استاندار مرکزی با اشاره به جلسات حضوری با شخص رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست کشور و وزیر نیرو، نفت و ... بیان کرد: شرایط مصرف گاز برای همگان آشکار است و امکان گازسوز کردن نیروگاه از مدتی پیش وجود نداشته است و امروز تقریبا تمام مردم در جریان وضعیت موجود قرار دارند.

وی با بیان اینکه مصرف گاز کشور از سال ۱۳۹۱ تقریبا هرساله ۱۰ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است، گفت: در سال ۱۳۹۱ مصرف گاز در کشور ۱۵۱ میلیارد مترمکعب بوده است که این عدد هرساله افزایش یافت و پس از بهره برداری از پارس جنوبی در سال ۱۳۹۹ عملا مصرف گاز کشور به ۲۳۲ میلیارد مترمکعب رسید، سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۳۸ میلیارد مترمکعب گاز مصرف شد و امسال نیز احتمالا مصرف به ۲۵۰ میلیارد مترمکعب می رسد.

مخلص الائمه گفت: مصرف گاز افزایش یافته و پوشش گاز از ۸۵ درصد طی ۱۰ سال اخیر به ۹۸ درصد رسیده است. این افزایش مصرف، چالش هایی را ایجاد کرده است در حالی که در دو سال گذشته به دلیل تعطیل بودن مدارس و دانشگاه ها و مراکز علمی، این کمبود نمود عمومی نداشت.

وی افزود: شرکت گاز برای ۴ ماه سرد سال ملزم به تامین گاز صنایع نیست و صنایع ملزم هستند که سوخت مایع را برای زمستان خود تامین کنند و شرکت پخش فرآورده های نفتی وظایف خود را در این راستا به خوبی عملیاتی کرده است.

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه گروهی برای تخریب دولت، در تلاشند که ناترازی گاز را برجسته سازی کرده و به گردن دولت سیزدهم بیندازند، که اقدامی غیرمنصفانه با جهت گیری سیاسی خام است، افزود: مسئله ناترازی گاز، ناشی از یک فرآیند طولانی مدت و توسعه نامتقارن در بخش های مختلف است. البته اتلاف گاز از سوی بخش دولتی، خانگی، صنعتی، حتی بر سر چاه های نفت بسیار است به طوری که معادل ۵ فاز پارس جنوبی، در شبکه انتقال، توزیع و تولید، گاز از بین می رود و چیزی در حدود ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز از سر چاه نفت تا خانه های مردم اتلاف می شود. این رقم در واقع منهای مصرف بی مورد گاز در برخی اماکن است و حتی گاهی بیش از مصرف گاز توسط مردم است. در بخشی از اتلاف گاز در بخش استفاده مردم، افراد مقصر نیستند چراکه اگر خودرویی پر مصرف به دست مردم می رسد، مردم نقشی در اتلاف انرژی که توسط چنین خودرویی صورت می گیرد، ندارند.

وی تصریح کرد: همه تلاش ما بر این است که در بخش خانگی با چالش روبرو نشویم و به هر شکل ممکن، حتی به قیمت محدودیت در بخش صنعت که متعهد به تامین گاز آنها در زمستان نیستیم، سوخت به دست مردم برسد و زندگی عادی مختل نشود. البته در بخش برق نیز با توجه به  اینکه نمی توانیم گاز در اختیار نیروگاه ها قرار دهیم، باید صرفه جویی داشته باشیم.

مخلص الائمه با اشاره به اینکه در مسئله نیروگاه حتما باید به شکلی حرکت کنیم که در میان مدت تعطیل شود، چراکه راهی جز تعطیلی این واحد صنعتی وجود ندارد، گفت: این مجموعه یا باید تعطیل شود یا با نیروگاه پیشرفته جایگزین شود. البته استان مرکزی بخش زیادی از برنامه دولت برای انرژی های تجدیدپذیر را متعهد شده است. در گام اول تولید ۴ هزار مگاوات برق خورشیدی هدفگذاری شده است که از این میزان ۷۰۰ مگاوات سهم استان مرکزی است و هم اکنون بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در استان مراحل پایانی ساخت را طی می کند و بزرگترین کارخانه تولید تجهیزات این نیروگاه ها نیز در استان مرکزی فعال است و تنها استانی که ستاد توسعه انرژی تجدیدپذیر را تشکیل داده است استان مرکزی است تا کار با متولی مشخص پیش ببریم و در جای جای استان این پنل ها را شاهد باشیم.

وی گفت: اگر در تهران چراغ های راهنمایی و رانندگی با انرژی تجدیدپذیر کار می کنند، به این معنی است که اینکار شدنی است و قطعا در اراک و استان هم می توان چنین عمل کرد که ضمن صرفه جویی، نوعی فرهنگ سازی به شمار می رود و قطعا صرفه اقتصادی خواهد داشت.

استاندار مرکزی در ادامه با بیان اینکه گزارشی آماده شود تا برای وزیر نیرو ارسال شود، گفت: در یکی از جلسات هیات دولت وزیر نیرو اعلام کرد که سهم نیروگاه ها در آلودگی ۵ درصد است، شاید این مسئله در کل کشور درست باشد، اما قطعا در دیگر شهرها به غیر از تهران شرایط متفاوت است و لازم است که گزارش دقیق تهیه و سهم نیروگاه در آلودگی به وزارتخانه ارسال شود.

وی در خصوص وضعیت تالاب میقان اراک و حقابه آن اظهار کرد: طرح مسئله حقابه تالاب در جلسات متعدد نشان می دهد که این مسئله متولیان مختلفی دارد. در حال حاضر، برنامه جامع مدیریت تالاب به عنوان جامع ترین سند در اختیار است و باید پیگیر اجرای کامل مفاد این سند بود. سند دارای کارگروه متمرکز همراه با اعضای مشخص است و باید اجرایی شود.

مخلص الائمه تصریح کرد: در این سند، مواردی در خصوص مباحث اقلیمی مطرح شده است که البته بخشی از مباحث از کنترل ما خارج است چراکه کنترل هر آنچه در جریان این کلان روند تغییر اقلیم قرار می گیرد، بسیار دشوار است، اما در خصوص عملیات شرکت املاح اقدامات پرسودی در جریان است، شرکت خود را نسبت به پیامد اقدامات مسئول می داند و باید آنچه از شرکت خواسته می شود با فوریت دنبال شود و محیط زیست در این راستا مسئول استیفای تعهدات شرکت است.

وی تاکید کرد: شرکت به دلیل برداشت از سطح دریاچه چاله هایی را در تالاب ایجاد کرده است که با لوله های انتقال موجود و پمپی که عموما خراب است و کندی کار در بازگرداندن باطله ها، چاله ها به سرعت پر نخواهد شد و دپوی باطله ها از بین نمی رود، بر این اساس، باید نسبت به بازگرداندن این باطله ها با هر روشی که می دانند، تسریع کنند و تالاب مسطح شود و پس از این اقدامات به سمت تامین آب و حقابه می رویم.

استاندار مرکزی با بیان اینکه سال آینده سازمان بازرسی کل کشور حتما عملکرد ۱۷ دستگاه مسئول در برنامه مدیریت جامع تالاب میقان را بررسی می کند، افزود: از همین امروز دستگاه ها برای شناسایی کارهای عقب افتاده خود اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق اعلام شهرداری اراک بخشی از منابع عوارض آلایندگی به شهرداری نمی رسد که این مسئله توسط معاونت عمرانی بررسی می شود، گفت: صنایع متعددی آلاینده هستند و عوارض نمی دهند که محیط زیست باید مصرانه و مجدانه این مسئله را پیگیری کند تا این عوارض پرداخت شود، البته امید است که این عوارض دائمی نباشد و بالاخره صنایع به سمت رفع آلایندگی حرکت کنند، همچنین شهرداری نسبت به تجهیز و بازسازی یا افزایش ایستگاه های سنجنده آلودگی اقدام کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha