• پنجشنبه / ۲۹ دی ۱۴۰۱ / ۱۷:۲۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401102920302
  • خبرنگار : 50039

گزارش میدانی ایسنا از ماراتن کنکور در گلستان؛

از دل‌های بی قرار مادران تا اعتراض داوطلبان به سوالات

از دل‌های بی قرار مادران تا اعتراض داوطلبان به سوالات

ایسنا/گلستان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ همزمان با سراسر کشور از صبح امروز پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ماه در استان گلستان آغاز شد و داوطلبان گروه آزمایشی علوم‌تجربی در نوبت صبح و گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در نوبت عصر در این ماراتن نفس‌گیر به رقابت پرداختند.

امروز موعد ماراتنی بود که به عنوان بزرگ‌ترین رویداد علمی کشور سرشار از اضطراب و نگرانی برای دانش‌آموزان دختر و پسر داخل حوزه‌های امتحانی و لحظات سخت انتظار برای والدین در پشت درهای بسته حوزه‌هاست.

بالغ بر ۲۴ هزار و ۱۲۹ داوطلب گلستانی در پنج گروه آزمایشی برای شرکت در کنکور ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۶۹۱ نفر داوطلب زن (۶۱ درصد) و ۹ هزار و ۴۳۸ نفر داوطلب مرد (۳۹ درصد) هستند.

همزمان با لحظات برگزاری کنکور شور و حال وصف‌ناپذیری در حوزه‌های امتحانی استان گلستان برپا بود و برای همین منظور و اطلاع از چگونگی کمی و کیفی کنکور ۱۴۰۲ گفت‌وگویی را با تعدادی از دانش‌آموزان و والدین آنها در دانشگاه گلستان داشتیم.

دل‌های مضطرب و چشم‌های منتظر در ماراتن کنکور

سوالات ریاضی سخت بود

یکی از دانش‌آموزان دختر که برای نخستین بار از گروه تجربی در کنکور ۱۴۰۲ شرکت کرده بود با بیان اینکه متاسفانه نتوانسته است خوب به سوالات پاسخ دهد، اظهار کرد: سوالات امسال در مقایسه با نمونه سوالات سال‌های گذشته بسیار سخت طراحی شده بود و این سختی در درس ریاضی بیشتر محسوس می‌شد.

وی با تأکید بر اینکه نخستین بار شرکت در کنکور را تجربه کرده است، ادامه داد: شرکت در آزمون امسال بیشتر جنبه آزمایشی دارد و یقیناً برای آزمون‌های آینده آماده‌تر حاضر می‌شود.

این دانش‌آموز که متقاضی شرکت در رشته پزشکی است، احتمال موفقیت خود در آزمون تیرماه ۱۴۰۲ را بسیار بالا عنوان کرد و افزود: سوالات را در کتب درسی خوانده بودم و با مطالعه بیشتر می‌توانستم درصد بالای را پاسخگو باشم که قطعاً برای کنکور بعدی جبران می‌کنم.

توازن در سوالات برقرار نبود

یکی از دو دانش آموز پسری که با مباحثه در حال خروج از حوزه امتحانی بودند به ایسنا گفت: سوالات برخی دروس کنکور امسال استاندارد نبود و به نوعی می‌توان گفت که توازن در سوالات برقرار نشده بود.

وی با تأکید بر اینکه سوالات ریاضی آن‌گونه که باید به نفع دانش‌آموزان رشته تجربی باشد طرح نشده بود، اضافه کرد: اینگونه که پیداست باید برای تیرماه سال ۱۴۰۲ خود را آماده کنیم.

دل‌های مضطرب و چشم‌های منتظر در ماراتن کنکور

در کنکور شرکت نمی‌کنم

فاطمه از دیگر دختران کنکوری که با ناراحتی از سختی سوالات ریاضی گروه تجربی سخن می‌گفت، تصریح کرد: ریاضی نسبت به دیگر دروس بسیار سخت ولی درس زیست شناسی آسان طراحی شده بود.

وی پذیرش در رشته پرستاری و مامایی را مهمترین هدف تحصیلی خود عنوان کرد و توضیح داد: کلیه شرایط توسط خانواده برایم مهیا بود و یقیناً برای تیرماه تلاش می‌کنم تا در دانشگاه معتبر پذیرش شوم و اگر این خواسته محقق نشود دیگر در کنکور شرکت نکرده و برای تحصیل وارد دانشگاه آزاد اسلامی می‌شوم.

استفاده از ظرفیت فضای مجازی در رفع اشکالات درسی

فاطمه اتکا به توان فردی و هزینه نکردن برای حضور در کلاس‌های تقویتی و کمک آموزشی را روش متفاوت تحصیلی دانست و خاطرنشان کرد: در دوران تحصیل روی پای خود ایستاده‌ام و به جای تحمیل هزینه‌های بالای اینگونه کلاس‌ها به خانواده از ظرفیت فضای مجازی در رفع اشکال درس‌ها استفاده کرده‌ام که متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان از این امر مهم غافل هستند.

وی افزود: بسیاری از مشاوره‌های فضای مجازی همانند فیلم‌های کمک آموزشی رایگان است و دیگر دانش‌آموزان هم می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند.

تلاش برای رسیدن به هدف

الناز دیگر دانش‌آموز کنکور اولی از سطح بالای سوالات ریاضی و بخشی از سوالات شیمی گلایه کرد و گفت: عدم مطالعه کافی در طول سال و کم‌کاری از دلایل است که آنگونه که باید نتوانسته  به سوالات پاسخ دهد.

وی با تأکید بر اینکه برای پذیرش در رشته داروسازی به تلاش خود ادامه می‌دهم، اضافه کرد: طوری برنامه‌ریزی خواهم کرد تا به مهمترین هدفم در زندگی برسم.

دل‌های مضطرب و چشم‌های منتظر در ماراتن کنکور

پرهیز از فرصت‌سوزی لازمه مهم زندگی

پدری که نگرانی در چهره‌اش موج می‌زد ولی در حال دلداری دادن به دخترش بود، تصریح کرد: شرایط ایده‌آلی در خانه برای مطالعه فرزندش فراهم بوده که باید از آن شرایط به نحو شایسته‌ای استفاده می‌کرد.

وی پرهیز از فرصت‌سوزی را از لازمه‌های مهم دوران تحصیل و زندگی انسان‌ها دانست و یادآور شد: هر فرصتی که از دست می‌رود قابل بازگشت نیست و انرژی‌ها تحلیل می‌رود و باید لحظه‌ها را مغتنم بدانیم.

متولیان به فکر تأمین کار تحصیل‌کردگان باشند

مادر دانش‌آموزی که تنها فرزندش برای نخستین بار شرکت در کنکور را تجربه می‌کرد و در طول برگزاری کنکور پشت درهای محل برگزاری نشسته بود از مهیاشدن همه امکانات در محیط خانه برای تامین آرامش درس خواندن وی اشاره کرد و گفت: در این آزمون به عنوان نخستین تجربه نگران نبودم ولی برای رسیدن به اهدافی که دارد باید در کنکور تیرماه با بنیه قوی‌تر حاضر شود.

وی تحصیل را یکی از راه‌های موفقیت عنوان کرد و توضیح داد: داشتن علم از لازمه‌های زندگی امروز است ولی باید متولیان به فکر تأمین کار تحصیل‌کردگان هم باشند.

۱۲ سال انتظار برای ورود به دانشگاه

مادری دیگر که به همراه دختر کنکوری و پسر کوچک خود در فضای سبز حاشیه حوزه امتحانی دانشگاه گلستان اتراق کرده بود، گفت: دخترش علاوه بر شرکت در آزمون تجربی در نوبت صبح در آزمون زبان‌های خارجی نوبت عصر هم شرکت می‌کند و اینجا هستم تا در فاصله برگزاری دو کنکور شرایط استراخت و آرامش فکری دخترم را فراهم کنم.

وی با بیان اینکه ۱۲ سال چشم انتظار ثمره دادن تحصیل فرزندم بودم، اضافه کرد: فرزندم از کلاس‌های خصوصی و کمک آموزشی استفاده نمی‌کرد و با اتکا به توان علمی و مطالعه خود در کنکور شرکت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha