• جمعه / ۳۰ دی ۱۴۰۱ / ۱۷:۲۰
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401103020811
  • منبع : نمایندگی مازندران

رئیس اداره آموزش و ترویج شهرستان سوادکوه:

کشاورزی ارگانیک در سوادکوه مورد تاکید است

کشاورزی ارگانیک در سوادکوه مورد تاکید است

ایسنا/مازندران رئیس اداره آموزش و ترویج شهرستان سوادکوه با اعلام اینکه در شهرستان سوادکوه محصولات کشاورزی ارگانیک تولید می‌شود، گفت: هر ۱۵ روز به صورت سرزده کارشناسان حفظ نباتات اراضی کشاورزی را رصد می‌کنند تا از انواع سموم استفاده نشود در صورت مشاهد برخورد قانونی خواهد شد.

امیدعلی باباپور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه کشاورزی مانند هر کاری چالش‌های زیادی دارد ولی با تلاش کشاورز و کمک‌های دولت کشت برنج مقرون به صرفه است، اظهار کرد: در کنار کشت گندم و جو؛ پرورش دام‌های سنگین و سبک در سوادکوه مورد توجه است این اقدام نشان می‌دهد تولید و مصرف از زمین‌های کشاورزی باعث بهره‌وری می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۶۶۹ هکتار از اراضی سوادکوه به کشت دیم گندم، جو، علوفه اختصاص دارد، افزود: ۶۷۵ هکتار از زمین‌های آبی سوادکوه به زیر کشت شالیزار، برنج، کاه و شبدر رفته است، همچنین ۱۲۴۹ هکتار از اراضی این منطقه به باغ‌ها اختصاص دارد.

رئیس آموزش و ترویج سوادکوه با اعلام اینکه بیش از ۲ تن گندم، یک تن و ۸۰۰ کیلوگرم جو، ۳ تن و ۴۰۰ کیلوگرم برنج از محصولاتی است که از زمین‌های زیر کشت این منطقه برداشت شده است، تصریح کرد: با وجود ماشین آلات کشاورزی که در شهرستان سوادکوه کاربرد دارد موجب شد تا این صنعت را به سمت نیمه مکانیزه شدن پیش ببرد.

وی با اعلام اینکه در شهرستان سوادکوه محصولات کشاورزی ارگانیک تولید می‌شود، گفت: هر ۱۵ روز به صورت سرزده کارشناسان حفظ نباتات اراضی کشاورزی را رصد می‌کنند تا از انواع سموم استفاده نشود در صورت مشاهد برخورد قانونی خواهد شد. چرا که سموم تقلبی هم در بازار به فروش می‌رسد.

باباپور تهدید و تنش منابع آبی در کشور و مازندران را جدی دانست و افزود: کشاورزان باید نسبت به کشت‌های آب‌بر آگاهی دقیقی داشته باشند؛ تنها منبع آب رودخانه تالار است که به غیر از منطقه کسلیان بیشترین تاثیر را در کشاورزی سوادکوه دارد.

 این مسئول علت تنش آبی در کشور را گرم شدن سطح زمین، کاهش بارندگی در فصل کشاورزی و بهره ‌برداری بیش از حد از منابع زیر زمینی دانست و ادامه داد: تنش آب در بالا دست‌های این منطقه کمتر است و فعلا کمبود آب برای کشاورزی در شهرستان سوادکوه تهدید به شمار نمی‌رود.

 باباپور افزود: مهم‌ترین بخش کشاورزی در کنار کار کاشت، داشت و برداشت قسمت کاشت آن است که استفاده از بذر خوب و کود مناسب برای افزایش کیفیت محصول و سطح بهره‌وری موثر است.

رئیس اداره آموزش و ترویج شهرستان سوادکوه به قدمت کشاورزی در این شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر استفاده از ادوات کشاورزی موجب شد تا اراضی سطح کشت به صورت مکانیزه مورد بهره برداری قرار گیرد. همچنین خارج شدن از کشاورزی سنتی شاهد سودآوری  برای کشاورزی و بهره‌وری بیشتر از محصولات هستیم.

به گزارش ایسنا، شهرستان سوادکوه ۴۳هزارو ۹۱۳ نفر جمعیت دارد از این تعداد ۱۸ هزار و ۲۳۵ نفر روستانشین و ۲۵هزارو ۶۷۸ نفر در شهر سکونت دارند.

سوادکوه دارای چهار دهستان، سه شهر ۱۶۳ روستا است که در آن کشاورزی و دام‌پروری رونق دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha