• شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401110100018
  • خبرنگار : 30147

آرامش بعد از بحران در تربت‌جام

آرامش بعد از بحران در تربت‌جام

ایسنا/خراسان رضوی ۱۵ سالی بود که سرمای استخوان‌سوز زمستان به دلیل گرمای عجیب هوا به حاشیه رفته و جایش را زمستان معتدل گرفته بود. شاید هم به همین دلیل بود که برخی‌ها نعمت خدادادی گاز و گرمایش را چندان درک نمی‌کردند.

اما امسال ناگهان از اواسط دی‌ماه، دمای هوا رو به کاهش نهاد هر روز سردتر از روز قبل می‌شد تا حدی که موج سرما شرق کشور و خراسان رضوی را به عصر یخبندان تبدیل کرد، به طوری که دمای بیش از ۲۰ استان کشور به ۱۵ تا ۱۷ درجه زیر صفر و حتی در برخی شهرهای خراسان رضوی به زیر ۲۷ درجه هم رسید.

به موازات سرمای هوا، مصرف گاز هم تشدید ‌شد، آن سرما و پیامد گازی‌اش سبب شد تا ماجرای افت فشار و در ادامه، قطع گاز در برخی نقاط به خصوص تربت‌جام که در انتهای شبکه گازرسانی قرار داشت رخ دهد.
از همان لحظات اولیه تشدید سرما، افت فشار و قطعی گاز، تمامی اعضاء ستاد مدیریت بحران شهرستان و حتی استان و کشور به حالت آماده‌باش در آمدند و به مدیریت مشکل پرداختند.

ثبت رکورد بی‌سابقه در اتصال گاز

رئیس اداره گاز تربت‌جام در گفت و گو با ایسنا برودت بی‌سابقه هوا در ۱۵ ساله اخیر، قطع گاز وارداتی از سوی ترکمنستان و سایز بسیار کوچک خط انتقال گاز ۱۰ اینچ از سمت فریمان به منطقه را سه عامل مهم قطعی گاز این شهرستان طی روزهای گذشته اعلام کرد.

سعید بهشتیان، افزود: هرچند از روز ۲۱ دی‌ماه به مرور افت فشار گاز شهرستان شروع شد اما با این وجود گاز شهر قطع نشده بود ولی عملاً از ۲۶ دی‌ماه افت فشار گاز بیشتر شد، قطعاً اگر به همین منوال پیش می‌رفتیم گاز تمامی شهر را از دست می‌دادیم.

وی با بیان اینکه با تلاش تمامی همکارانم توانستیم با وجود فشار ۵۰ پی اس آی (psi) بازهم نیمی از شهر را گازدار نگه داریم، گفت: به رغم اینکه در شهرستان تربت‌جام ۹۰ هزار مشترک گاز داریم اما از این تعداد فقط گاز ۱۷ هزار مشترک به دلیل افت فشار قطع شد.

رئیس اداره گاز تربت‌جام اظهار کرد: در این مدت گاز ۱۰ روستا به طور کامل قطع و ۷ روستای دیگر به صورت موردی با قطعی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه به محض شروع بحران گاز شاهد حضور وزیر نفت، استاندار خراسان و مدیرعامل شرکت گاز استان در شهرستان تربت‌جام بودیم، گفت: در زمان حضور این مسئولان بلافاصله برای رفع بحران، تمامی دستورات لازم که در ستاد بحران تصمیم‌گیری شده بود بدون انجام تشریفات و بروکراسی اداری اجرایی شد.

بهشتیان تصریح کرد: در سفر وزیر نفت به شهرستان مقرر شد خط کمکی تقویتی به طول ۶۵ کیلومتر برای تربت‌جام اجرا شود، همچنین هزینه برق دی‌ماه تمام کسانی که گازشان قطع بوده توسط شرکت گاز پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با تلاش تمامی همکاران ساعت ۱۲ ظهر سه شنبه ۲۷ دی‌ماه ۱۴۰۱ گاز کلیه مشترکین که قطع شده بود توسط ۱۰ اکیپ امدادی در قالب ۱۰۰ نفر وصل شد، برای وصل مجدد گاز از نیروهای شهرهای همجوار از جمله فریمان، تایباد، تربت حیدریه و ... نیز کمک گرفته شد.

رئیس اداره گاز تربت‌جام با اشاره به اینکه سرعت اتصال گاز ۱۷ هزار مشترک طی ۱۲ ساعت ثبت یک رکورد جدید بود، گفت: اکنون تمامی مشترکین گاز تربت‌جام از نعمت گاز برخوردار هستند.

زمستان سخت تربت‌جامی‌ها
صف گاز مایع تربت جامی‌ها در ۲۶ دیماه

وی در ادامه با تقدیر از تمامی شهروندان صبور و شریف تربت‌جام که طی این مدت در صرفه‌جویی مصرف گاز همراهی خوبی داشتند و پویش هر خانه یک اتاق گرم را به معنای واقعی عملی کردند، افزود: شهروندان فکر نکنند از بحران عبور کرده‌ایم بلکه همچنان باید صرفه‌جویی استمرار داشته باشد و مهمتر اینکه مرغداری‌ها و نانوایی‌ها باید سوخت دوم مورد نیاز خود را تأمین کنند.

بهشتیان اظهار کرد: از شهروندان درخواست می‌شود ضمن رعایت پویش هر خانه یک اتاق گرم، دمای ادارات، مساجد، اماکن تجاری و مدارس روی مینیمم باشد حتی اگر می‌توانند فقط از سوخت دوم استفاده کنند.

وی گفت: توسط خود شرکت گاز دما سنجی‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود و اگر اداره و مغازه‌ای دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه را رعایت نکند بدون اغماض گازشان قطع می‌شود، در حال حاضر گاز صنوف شهرستان وصل و روی مینیمم  است.

رئیس اداره گاز تربت‌جام عنوان کرد: در حال حاضر از ۹۰ روستای تربت‌جام فقط دو روستا فاقد گاز هستند که پیمانکار انتخاب و تجهیز کارگاه صورت گرفته و عملیات گازرسانی نیز شروع شده است.

شبکه آب تربت‌جام پایدار است

اگرچه بعد از مدت کوتاهی گاز ۱۷ هزار تربت‌جامی وصل شد اما بعد از آن مجدد شبکه آب‌رسانی نیز دچار مشکلاتی شد به طوری که برخی نقاط با قطعی آب مواجه شدند.

زمستان سخت تربت‌جامی‌ها
مردم تربت جام در نوبت دریافت نفت در ۲۶ دیماه

در همین خصوص معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی که به این شهرستان سفر کرده بود به ایسنا گفت: بعد از یخبندان و کولاک به وجود آمده نمودارها افزایش بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصدی مصرف را در کل استان نشان می‌دهد.

مهدی جهان طلب افزود: وقتی وارد یخبندان می‌شویم اولین کاری که مشترکین انجام می‌دهند باز گذاشتن یک شیر آب در داخل منزل برای جلوگیری از یخ‌زدگی است. این کار موجب افزایش مصرف شبانه طی این چند روز شده است.

وی گفت: اگرچه به دلیل این اقدامات در اکثر شهرها با افزایش مصرف مواجه شدیم، اما در تربت‌جام موضوع خاص‌تر بود. در این منطقه نه تنها برای جلوگیری از یخ‌زدگی شیر آب را باز می‌گذاشتند بلکه از سویی چون چند روز گاز قطع بود بعد از وصل مجدد به دلیل استحمام و شستن لباس و ... مصارف این شهرستان بسیار بیشتر افزایش یافت.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی تصریح کرد: هرچند فقط مناطق خاصی با کاهش فشار و قطعی آب مواجه شدند اما برای وصل مجدد بلافاصله اکیپ‌های عملیاتی از شهرهای اطراف همچون نیشابور و تربت حیدریه و...به این منطقه اعزام شدند.

وی افزود: در همان روز اول که با قطعی آب مواجه شدیم سه چاه تجهیز و وارد مدار شدند، همچنین از چاه‌های شهرک صنعتی نیز کمک گرفته شد.

جهان طلب با بیان اینکه با وارد مدار شدن دو چاه طی دو روز گذشته عملاً ۱۰۰ لیتر بر ثانیه به میزان تولید آب اضافه شد، اظهار کرد: در حال حاضر آب همه مشترکین متصل و شبکه پایدار است.

وی ادامه داد: چون در این مدت بسیاری از مشترکین به دلیل قطع گاز، منازل خود را ترک کرده بودند ترکیدگی لوله‌ها موجب بروز مشکلات بیشتری در شبکه‌های داخلی شده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی تاکنون تعداد ۳۰۰ اتفاق در شهر و روستا اعلام شده که ۶۰ درصد مربوط به شهر و ۴۰ درصد مربوط به روستاها است.

وی گفت: میزان مصرف آب مشترکان تربت‌جامی طی یکی دو روز اخیر در شرایط اوج مصرف به ۳۵۰ لیتر در ثانیه رسید که ۲ برابر شرایط عادی بود.

جهان طلب تعداد کل مشترکین آب این شهرستان ۱۰۸ هزار نفری را ۳۲ هزار مشترک اعلام کرد و افزود: اکنون به ازای هر نفر ۲۳۰ تا ۲۴۰ لیتر آب تولید می‌کنیم که عدد بالایی است که پیش بینی می‌شود به دلیل همان ترکیدگی‌ها باشد.

وی تأکید کرد: شهروندان باید مدیریت مصرف را لحاظ کنند چون اگر میزان مصرف آب بیشتر از تولید باشد با قطعی مجدد آب مواجه می‌شویم لذا نیازمند همراهی مشترکان هستیم.

معاون بهره‌برداری و توسعه شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی از مشترکین خواست؛ به شبکه داخلی‌ منزلشان اهمیت بیشتری بدهند و شیرهای بالای پشت‌بام و سرویس‌های بهداشتی و داخل خانه‌ها را بررسی کنند.

زمستان سخت تربت‌جامی‌ها
ارسال کپسول گاز به تربت جام در ۲۶ دیماه

هلال‌احمر در کنار مردم

جمعیت هلال‌احمر هم از دیگر نهادهایی بود که از ابتدای کاهش شدید دما و شروع سرما در کنار مردم تربت‌جام قرار داشت و علیرغم برخی بی‌مهری‌ها همچنان به وظیفه ذاتی و بشردوستانه خود عمل نمود و نهایت همکاری را با مردم و مسوولان داشت.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تربت‌جام در همین خصوص به ایسنا گفت: همزمان با بارش برف و کولاک که از ۲۰ دی آغاز شد جمعیت هلال‌احمر نیز با توجه به اهداف ذاتی که داشت وارد عمل شد.

سعید شیری، افزود: اگرچه ابتدا جمعیت هلال‌احمر در حوزه برف و کولاک و نجات در راه ماندگان و اسکان اضطراری اقداماتی را انجام داد ولی چون احتمال قطعی گاز وجود داشت جلسات متعددی در شهرستان تشکیل شد.

وی اظهار کرد: اگرچه در ابتدا حجم قطعی گاز تا این میزان پیش بینی نشده بود ولی از تاریخ پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه عملاً هلال‌احمر وارد میدان شد.

شیری اذعان کرد: چون ابتدا قرار بود گاز از روستاهای یاقوتین، قادرآباد، حسن‌آباد و رضاآباد قطع شود به همین دلیل هلال‌احمر بنا به وظیفه‌ای که در حوزه‌های اسکان اضطراری و امدادرسانی دارد اقدامات لازم را انجام داد.

وی تصریح کرد: چون برودت هوا به شدت بالا بود سریعاً در این ۴ روستای بخش مرکزی اقدام به تأمین و تجهیز اسکان اضطراری نمودیم، در ادامه هم روستاهای فیروزکوه، بوته گز ، یخک، سنگ آتش اضافه شدند.

وی گفت: چون شهر نیل‌شهر و بوژگان هم دچار قطعی گاز شدند جمعیت هلال‌احمر بلافاصله سه مسجد را در این منطقه آماده نمود تا در صورت ضرورت مردم بتوانند مراجعه کنند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تربت‌جام ادامه داد: اگرچه ذخایر جمعیت هلال‌احمر استراتژیک هستند و در زمان زلزله و شرایط اضطرار باید مورد استفاده قرار گیرند و در این‌گونه مواقع خیلی نمی‌تواند ورود کند اما بازهم در کنار مردم بودیم و برای برون رفت از این بحران تلاش نمودیم.

وی افزود: طی این مدت اهم فعالیت جمعیت هلال‌احمر تربت‌جام در حوزه ایجاد فضاهای مناسب برای اسکان اضطراری و فضاهای تجمعی بود.

شیری با تأکید بر اینکه رویکرد و سیاستی برای اینکه جمعیت هلال‌احمر بخواهد توزیع اقلام گرمایشی به درب منازل داشته باشد مورد قبول نبوده و در سیاست‌ها نیست، گفت: فقط در حوزه اسکان اضطراری در کنار مردم بودیم.

زمستان سخت تربت‌جامی‌ها
وصل گاز مشترکین تربت جام در شامگاه ۲۶ دیماه

وی با بیان اینکه طی این مدت توسط جمعیت هلال‌احمر تعداد ۶۰۰۰ وسیله گرمایشی را تحویل ستاد بحران شهرستان تربت‌جام دادیم، افزود: بیشتر مردم تمایل داشتند به هر خانه یک وسیله گرمایشی تحویل شود که این امکان عملاً نبود برای همین مکان‌های اضطراری پیش بینی شده بود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تربت‌جام بیان کرد: در این مدت بالغ‌بر ۱۳ تیم عملیاتی در قالب ۴۵ نفر که همه امدادگران داوطلب جمعیت هلال‌احمر بودند برای امدادرسانی تلاش‌های بسیاری را داشتند.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای جمعیت هلال‌احمر در سرمای منفی ۲۷ درجه به دلیل تعهد و رسالتی که دارند اقلام مورد نیاز را از مرکز استان بارگیری و در ادامه تحویل ستاد مدیریت بحران شهرستان تربت‌جام دادند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طی این مدت دو تیم عملیاتی خانم به عنوان تیم پشتیبانی به صورت شبانه‌روزی در جمعیت هلال‌احمر شهرستان آماده‌باش بودند.

عذرخواهی فرماندار از مردم

فرماندار این شهر هم که به دلیل قطعی گاز و نرسیدن وسایل گرمایشی شخصاً به درب بسیاری از منازل مراجعه و از آنها عذرخواهی و دلجویی کرد، در خصوص اتفاقات اخیر به ایسنا گفت: در ابتدا با توجه به وضعیت بحرانی از تمامی مردم به لحاظ صبوری، تحمل سختی‌ها و گرفتاری‌های ناشی از قطعی گاز و همکاری مسئولان به لحاظ تقویت شبکه گاز صمیمانه قدردانی و تشکر می‌کنم.

حسین جمشیدی با اشاره به خدمات ستاد بحران شهرستان طی این مدت، خاطرنشان کرد: در پی افت فشار ابتدا مشکل جایگزینی سوخت به غیر از گاز در دستور کار ستاد بحران استان و شهرستان قرار گرفت.

وی بیان کرد: با توجه به قطعی گاز ۱۷ هزار مشترک و مشکل تأمین نان از مجموع ۸۴ نانوایی شهری ۳۴ نانوایی دوگانه‌سوز شدند و به طور شبانه‌روزی اقدام به پخت نان کردند.

فرماندار تربت‌جام همچنین تصریح کرد: برای رفع کمبود نان با هماهنگی فرمانداران و جهاد کشاورزی شهرهای همجوار تایباد، فریمان، باخرز، صالح‌آباد روزانه ۳۵ هزار قرص نان به شهرستان ارسال و در مناطق قطع گاز توزیع شد. به همت آستان قدس رضوی هم روزانه ۱۰ هزار پرس غذا و ۵۰۰۰ قرص نان در مناطق قطع گاز توزیع شد.

وی اذعان کرد: در این مدت بیش از ۴۵۰ هزار لیتر نفت سفید توسط ۲۰ دستگاه تانکر و همچنین ۸۰ تن گاز مایع در قالب کپسول ۱۱ کیلویی و پیک‌نیک به صورت رایگان‌ توزیع شد.

وی ادامه داد: اگر چه تا به امروز بیش از ۱۴ تریلی حامل سوخت نفت در شهرستان توزیع شده اما با توجه به ورود سامانه جدید هوای سرد به منطقه باز هم از مردم می‌خواهیم در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند.

جمشیدی همچنین بیان کرد: تاکنون توسط هلال‌احمر خراسان ۸۰۰۰ قلم کالای گرمایشی والور نفتی به شهرستان ارسال شده که در قسمت‌های مختلف با همکاری گروهای جهادی و بسیجی توزیع شد و قسمتی از اقلام برای توزیع تحویل مولوی‌های مساجد شد.

طی این چند روز برای برون رفت از بحران همه به میدان آمدند از ارتش برای خدمت‌رسانی در قطع آب گرفته تا دیگر نیروهای نظامی، انتظامی، بسیج و سایر مسئولان، هرچند فعلاً وضعیت تا حدودی به حالت عادی برگشته اما نباید فراموش کرد که بنا به گفته کارشناسان هواشناسی این هفته هم مجدد سرما خراسان رضوی را فرا می‌گیرد. می‌طلبد برای جلوگیری از قطع مجدد گاز همچنان شهروندان صرفه‌جویی را داشته باشند.

از سویی می‌طلبد مسئولان به خصوص دستگاه قضا ضمن برخورد با کسانی که در این مدت با گران فروشی وسایل گرمایشی از وضعیت موجود به نفع خود سوء استفاده کردند با پیگیری‌های لازم در اجرای خط انتقال گاز به این شهرستان و رفع بحران تلاش کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha