• شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401110100220
  • خبرنگار : 50107

 رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش خراسان رضوی:

مهمترین علت ترک تحصیل مربوط به مشکلات خانوادگی است

مهمترین علت ترک تحصیل مربوط به مشکلات خانوادگی است

ایسنا/خراسان رضوی  رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: مهمترین علت ترک تحصیل مربوط به مشکلات و اختلافات خانوادگی است.

مجید سبزیکاران در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص علل ترک تحصیل دانش‌آموزان گفت: در ایام کرونا به دلیل غیر حضوری شدن مدارس و کار کردن دانش‌آموزان در کنار خانواده‌ها، آمار بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل افزایش پیدا کرد، اما مهمترین علت ترک تحصیل مربوط به مشکلات و اختلافات خانوادگی است؛ زندانی شدن والد یا والدین، طلاق وغیره موجب می‌شود که پیگیری تحصیلی دانش‌آموز به فراموشی سپرده شود. مشکلاتی در زمینه مدرسه مانند نمره پایین، اختلال در فرایند آموزش و مشکلات درون مدرسه وجود ندارد که موجب ترک تحصیل دانش‌آموز شود.

سبزیکاران درمورد کودک همسری و همچنین قوانین حضور دانش‌آموزان ازدواج کرده در مدرسه افزود: دانش‌آموزان می‌‎توانند بعد از ازدواج در مدرسه حضور پیدا کنند و منعی وجود ندارد، البته ما تلاش می‌کنیم آگاهی را افزایش دهیم تا شاهد کودک‌همسری نباشیم. ازدواج در سنین پایین در مناطق کم‌برخوردار، مناطقی که مذهبی‌تر هستند و مناطق سنی‌نشین بیشتر بوده و این موضوع در خواف، تربت جام و صالح‌آباد بیشتر است.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان رضوی در خصوص توزیع متناسب رشته‌ها تصریح کرد: تا ۵ سال پیش رشته تجربی به صورت افراطی و به شکل تصاعدی در حال گسترش بود اما با آگاهی‌بخشی‌های مشاوره‌ای که ما به آن تبیین فرایند هدایت تحصیلی توسط مشاوران و آشنایی دقیق با دورنمای رشته‌های تحصیلی و شغلی می‌گوییم، این وضعیت فرق کرده است. دانش‌آموزان و والدین در اینجا نقش مهمی دارند. در بسیاری موارد انتخاب دانش‌آموز آگاهانه و صحیح بوده اما تحت تاثیر القائات والدین و آرزوهای دست‌نیافته آن‌ها مجبور شده رشته دیگری را علی‌رغم میل باطنی خود انتخاب کند.

وی بیان کرد: ما به سمت توانمندسازی همزمان دانش‌آموز و والدین پیش رفتیم که والدین را نیز آگاه کنیم تا آرزوهای خود را به دانش‌آموزی که استعداد و علاقه دیگری دارد، تحمیل نکنند. ما آزمون رغبت و توانایی از دانش‌آموز می‌گیریم و در قالب فرایند هدایت تحصیلی، رشته‌های تحصیلی و دانشگاهی، رغبت، توانایی و استعدادش را به دانش‌آموز معرفی و از مشاور، دبیران، دانش‌آموز و والدین نظرسنجی می‌کنیم. بعد از آن توصیه‌نامه می‌دهیم که چه رشته‌هایی برای دانش‌آموز مناسب است، در نهایت تصمیم‌گیرنده خود دانش‌آموز است.

سبزیکاران گفت: فعلا رشته‌های تجربی و انسانی به ترتیب در صدر رشته‌های انتخابی دانش‌آموزان هستند، اما تمایل به رشته ریاضی روزبه‌روز کمتر می‌شود و رشته تجربی نیز از تب‌وتاب سال‌های قبل خود افتاده و رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در حال رشد هستند. سیاست توسعه متوازن در دوره متوسطه در حال پیگیری است تا رشته‌ها متناسب با بازار کار رشد کنند، نه اینکه پشت سد کنکور حجم عظیمی از دانش‌آموزان تجربی را داشته باشیم.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه دورنمای شغلی و انتخاب رشته تحصیلی دو عامل مرتبط هستند که با هم همبستگی دارند، عنوان کرد: ما باید تلاش کنیم در کنار فرایند مشاوره هدایت تحصیلی، برای آینده روشن شغلی این رشته‌ها نیز زمینه‌سازی داشته باشیم. اگر عرضه و تقاضا هماهنگ نباشد، در زمینه اشتغال مشکلاتی را ایجاد می‌کند. تناسب بین عرضه و تقاضا روی نگرش دانش‌آموز و والدین تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان باید دورنمایی متناسب با تلاشی که می‌کنند داشته باشند. باید القائات اجتماعی و حساسیت‌هایی که در اجتماع وجود دارد را مدیریت کنیم. اگر این دورنما را به خوبی تشریح کنیم، انتخاب‌ها آگاهانه می‌شود. بسیاری از خانواده‌ها در خصوص این مسائل آگاهی ندارند و با گروه‌های شغلی آشنا نیستند؛ بنابراین تعداد انتخاب‌های خانواده از انگشت‌های دست تجاوز نمی‌کند. حوزه‌های جدیدی مانند فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی ایجاد شده و جزو رشته‌های نوپدید هستند اما آشنایی با آن‌ها وجود ندارد و تنها به چند رشته کلی عادت کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha