• شنبه / ۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۲۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401110100357
  • خبرنگار : 50034

مدیر جهادکشاورزی فامنین خبر داد

کشت ۷ هکتار تریتیکاله برای نخستین‌بار در فامنین

کشت ۷ هکتار تریتیکاله برای نخستین‌بار در فامنین

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی فامنین از کشت ۵۳ هزار و ۶۰۰ هکتاری محصولات پاییزه در این شهرستان خبر داد و گفت: کشت گیاهان علوفه‌ای آبی جدید به تازگی به کشاورزان و دامداران شهرستان توصیه و ترویج شده است که در این رابطه می‌توان به کشت تریتیکاله در سال‌جاری و در سطح هفت هکتار اشاره کرد.

منصور خزایی تصریح کرد: از ۷۰ هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی قابل کشت فامنین، حدود ۵۳ هزار و ۶۰۰ هکتار زیر کشت محصولات پاییزه قرار گرفته است.

وی عمده کشت‌های پاییزه این شهرستان را کشت گندم، جو کلزا وتا حدودی کشت‌های انتظاری گلرنگ و حبوبات دانست و اظهار کرد: از ۵۳ هزار و ۶۰۰ هکتار کشت پاییزه انجام شده در شهرستان ۳۵ هزار و ۵۰۰ هکتار مربوط به کشت گندم دیم و ۳۸۰۰ هکتار مربوط به کشت گندم آبی است که پیش‌بینی می‌شود ۴۴ هزار تن تولید محصول داشته باشیم.

خزایی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود از ۳۹۳۰ هکتار کشت جو آبی و ۷۱۰۰ هکتار جو دیم در شهرستان، حدود ۲۴ هزار تن محصول تولید شود، یادآور شد: ۷۳۹ تن بذر اصلاح شده گندم، جو و کلزا برای کشت‌های پاییزه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: گلرنگ که از دانه‌های روغنی است نیز در سطح ۱۹۵ هکتار در شهرستان کشت شده و همچنین سطح کشت یونجه با توجه به پر آب بر بودن و همچنین کاهش بارندگی و برای کاهش مصرف آب در منطقه از ۳۲۰۰ هکتار در سال قبل به ۳۰۷۳ هکتار کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فامنین، خزایی گفت: مجموع سطح بیمه انجام شده در اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها در سال‌جاری تاکنون ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم دیم و ۴۶۰۰ هکتار جو دیم است که با توجه به اهمیت بیمه به عنوان اقدامی پیشگیرانه در مقابله با خسارات غیرمترقبه امیدوار هستیم که در مهلت باقیمانده افزایش چشمگیری داشته باشد.

گفتنی است؛ تریتیکاله با نام عامینه چاودم نتیجه دست کاری انسان بر روی ژنوم های گندم و چاودار است. تریتیکاله که از تلاقی گندم و چاودار به وجود می آید، بیشتر شبیه گندم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha