• یکشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۰
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401110200832
  • خبرنگار : 50310

مدیرکل هواشناسی استان مطرح کرد:

کاهش بارش‌های لرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته

کاهش بارش‌های لرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته

ایسنا/لرستان مدیرکل هواشناسی لرستان گفت: از ابتدای مهرماه تاکنون بارش‌های خوبی را در سطح استان داشتیم اما نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد کاهش بارش‌ها هستیم.

بهروز مرادپور در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال بارشی ابتدای مهرماه تا پایان شهریورماه سال آینده است، از ابتدای مهرماه تاکنون بارش‌های خوبی را در سطح استان داشتیم.

وی ادامه داد: در خرم‌آباد ۱۱۸ میلی‌متر بارش داشتیم که نسبت به سال گذشته یک درصد و نسبت به بلندمدت ۲۳ درصد کاهش بارش‌ها را داشتیم.

مرادپور عنوان کرد: بارش‌هایی که تا امروز اتفاق افتاده بیشترین آن مربوط به شهرستان دورود با ۱۷۶ میلی‌متر و کمترین آن مربوط به الشتر با ۱۳۱ میلی‌متر بوده است.

مدیرکل هواشناسی لرستان ادامه داد: جایی مانند شهرستان الشتر تا امروز نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۵ درصد کاهش بارش‌ها را داشته است.

وی بیان کرد: بارش شهرستان بروجرد نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد کاهش داشته، کوهدشت نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت ۱۷ درصد کاهش بارش داشته است.

مرادپور تصریح کرد: شهرستان الیگودرز نسبت به سال گذشته چهار درصد کاهش ولی نسبت به بلندمدت افزایش داشته است.

مدیرکل هواشناسی لرستان بیان کرد: بارش‌های پلدختر نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته ولی نسبت به بلندمدت پنج درصد کاهش داشته است.

وی افزود: همچنین نورآباد نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد کاهش داشته و در شهرستان ازنا نسبت به سال گذشته تغییری نداشته ولی نسبت به بلند مدت ۱۰ درصد کاهش بارش‌ها را داشتیم.

مرادپور تصریح کرد: در رومشکان نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش ولی نسبت به بلند مدت ۱۱ درصد کاهش بارش را داریم.

مدیرکل هواشناسی لرستان افزود: سراب دوره نسبت به سال گذشته هفت درصد و نسبت به بلند مدت نیز ۳۲ درصد کاهش بارش‌ها را داشتیم.

وی افزود: جاهایی مانند ایمان‌آباد، ریمله، سپیددشت، سیلاخور، شول‌آباد پر بارش بودند و نسبت به سال گذشته افزایش بارش داشته‌اند.

مرادپور با اشاره به این‌که در کشور توانایی باروری ابرها را داریم اما باید در سطح ملی تصمیم گرفته شود و در شرایط بحرانی از آن استفاده می‌شود، عنوان کرد: این تصمیم حاکمیتی است و دست استان‌ها نیست.

مدیرکل هواشناسی لرستان عنوان کرد: تمام دغدغه ما این بود که از لحاظ برخورداری تجهیزات روز هواشناسی استانمان را به حد استان‌های بزرگ برسانیم.

وی ادامه داد: لرستان به دلیل توپوگرافی خاص همواره در معرض سیل و خسارت‌های فراوان قرار دارد و به سمتی حرکت کردیم که دیدیم نیاز استان اطلاع‌رسانی به موقع بوده که در این راستا به تجهیزاتی مانند سامانه هشدار سیل نیاز داریم که سال ۱۴۰۰ خریداری، نصب و به بهره‌برداری رسید.

مرادپور عنوان کرد: سامانه رادار نیز دیگر سامانه حیاتی برای استان بود که هفت استان در کشور از این تجهیزات بهره‌مند هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha