• یکشنبه / ۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401110201225
  • منبع : نمایندگی اردبیل

اهدای عضو ۱۵ بیمار در اردبیل از ابتدای سالجاری 

اهدای عضو ۱۵ بیمار در اردبیل از ابتدای سالجاری 

ایسنا/اردبیل معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت:  از ابتدای امسال تاکنون، از بین ۳۰ مورد مرگ مغزی تائید شده و مناسب جهت اهدای عضو، ۱۵ خانواده رضایت داده و متاسفانه ۱۵ مورد عدم رضایت داشته ایم.

رامین نسیمی دوست دوم بهمن در جلسه هماهنگی کارگروه اهدای عضو با اشاره به اهمیت اهدای عضو گفت: روزانه تعداد زیادی از همنوعان ما در کشور، جان خود را در اثر نرسیدن به موقع اعضای اهدایی از دست می‌دهند و این در حالی است که هر فرد مرگ مغزی می‌تواند با اهدای اعضای حیاتی خود، ۸ نفر را به زندگی دوباره برگرداند و با اهدای نسوج (از جمله دریچه های قلبی، مغز استخوان، تاندون و ...) ۵۳ نفر را از معلولیت نجات دهد.

وی افزود: در واقع، تنها راه ادامه‌ حیات برای بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و کلیوی و افراد دچار مشکلات کبد، اهدای عضو است.

 نسیمی دوست با بیان اینکه این عمل ایثارگرانه ارزش معنوی زیادی در بین مردم دارد، عنوان کرد: جان و حیات بخشیدن به انسان دیگر می تواند توشه بزرگی برای آخرت فرد باشد و از منظر انسانی عمل اهدای عضو به دیگران بسیار پسندیده است.

معاون درمان دانشگاه ضمن بیان تعریفی از مرگ مغزی اظهارداشت: مرگِ مغزی به وضعیت غیرقابل بازگشت همه عملکردهای مغز اطلاق می‌شود و در چنین وضعیتی همه نورونهای مغز در نتیجه هیپوکسی(کمبود اکسیژن) تخریب شده و در حقیقت یکی از معیارهای قطعی تعیین‌کننده مرگ بوده و امکان بهبودی و بازگشت بیمار مرگ مغزی به هیچ عنوان وجود ندارد.

این مقام مسئول با برشمردن تاریخچه ای از مرگ مغزی در ایران بیان کرد: تاریخچه پیوند اعضا در کشور به سال ۱۳۱۴ خورشیدی باز می‌گردد و از آن پس، اهدای عضو در کشور همچنان ادامه یافت، اما هنوز هم نیاز است تا این عمل و اهمیت آن در جامعه روز بروز پررنگ تر شود.

وی افزود: در حال حاضر ۲۷ هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو پیوندی هستند و هر ۱۰ دقیقه یک نفر به این لیست اضافه می شود و هر ۲ ساعت یک بیمار بخاطر نرسیدن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهد و فقط هر ۱۲ ساعت یک بیمار، موفق به دریافت عضو پیوندی شده و به زندگی برمی‌گردد.

معاون درمان دانشگاه از اهدای عضو ۱۵ خانواده در استان از ابتدای امسال خبر داد و بیان کرو: در واحد شناسایی بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از ابتدای امسال تاکنون، از بین ۳۰ مورد مرگ مغزی تائید شده و مناسب جهت اهدای عضو، ۱۵ خانواده رضایت داده و متاسفانه ۱۵ مورد عدم رضایت داشته ایم.

وی با اشاره به فرآیند شناسایی بیماران مرگ مغزی و تایید جهت اهدای عضو عنوان کرد: شناسایی موارد مبتلا به مرگ مغزی در واحد فراهم آوری دانشگاه و توسط بازرسین این حوزه در معاونت درمان انجام و در سامانه otri.behdasht.gov.ir  ثبت می شود که این سامانه از طریق اداره تخصیص و مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت بررسی و بعد از شناسایی مورد، کنترل رفلکسهای ساقه مغز انجام و اقدامات حمایتی و حفظ ارگان شروع می شود و با انجام اقداماتی نظیر سونوگرافی، کنترل مارکرهای ویرال، بررسی از نظر کووید۱۹ و... سلامت فرد مشخص و بعد از تائید مرگ مغزی توسط تیم تایید پنج نفره که همگی حکم ابلاغی از طرف وزیر بهداشت دارند به اطلاع خانواده رسانده شده و در صورت رضایت خانواده برای اهدای عضو اقدام می گردد.

 نسیمی دوست اظهار کرد: در ایران، اهدای عضو از فرد مرگ مغزی به‌طور رایگان انجام شده و اگر فرد مرگ مغزی در بیمارستان دولتی بستری شده باشد، هزینه‌های بیمارستان نیز توسط دولت پرداخت می‌شود.

وی در پایان بر اهمیت ترویج فرهنگ اهدای عضو در جامعه تاکید کرد و گفت: هر ایرانی می‌تواند با افزایشِ آگاهیِ خود و دیگران، بالابردن سطح اطلاعات جامعه در زمینه مرگ مغزی و اهدای عضو، گرفتن کارت اهدا و شرکت در طرح سفیران انجمن اهدای عضو ایرانیان به ترویجِ این فرهنگ مقدس کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha