• چهارشنبه / ۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1401110503554
  • منبع : نمایندگی مازندران

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور:

نگران افزایش فروشگاه‌های سموم کشاورزی در مازندران هستیم

نگران افزایش فروشگاه‌های سموم کشاورزی در مازندران هستیم

ایسنا/مازندران سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور، با اشاره به اینکه نگران افزایش فروشگاه‌های سموم کشاورزی در مازندران هستیم، گفت: تولید برنج در سطح وسیع و بدون استفاده از سموم شیمیایی و آفت‌کش‌ها در شالیرازهای مازندران در سال زراعی پیش‌رو یکی از برنامه‌های جدی و حمایتی دولت در کاهش استفاده از سموم مصرفی بخش کشاورزی است.

حسین رنجبر در حاشیه برگزاری جلسه ستاد گیاه پزشکی مازندران که در معاونت تحقیقات برنج کشور در آمل برگزار شد، در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: به همت محققان موسسه تحقیقات برنج آمل و موسسه گیاه‌پزشکی، امسال برای نخستین‌بار در کشور تولید برنج بدون استفاده از سموم شیمیایی درچند هکتار با موفقیت انجام و نتایج امیدوارکننده‌ای داشت.

وی با اشاره به اینکه حذف سموم در چرخه تولید برنج و دیگر محصولات کشاورزی در راستای سلامت مصرف کننده یک رویداد خوشایند و مهمی است، افزود: تلاش‌هایی که محققان معاونت تحقیقات برنج کشور و نیز سازمان حفظ نباتات در چند محصول مهم و حذف سموم، آفت‌کش‌ها و استفاده از فناوری‌های غیرشیمیایی در تولیدات کشاورزی داشتند، دولت را برای تصمیم گیری در حذف تدریجی سموم کشاورزی جدی و مصمم‌تر کرده است.

نگران مصرف سموم در تولیدات کشاورزی مازندران هستیم

سرپرست سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه مازندران به‌عنوان یکی از استان‌هایی که با شرایط ویژه در تولید چندین محصول مهم و استراتژی در کشاورزی و نیز امنیت غذایی کشور نقش محوری و تعیین کننده‌ای دارد، تصریح کرد: دولت با راهکارهایی که اکنون محققان بخش کشاورزی دراختیار دارند، به دنبال کاهش مصرف سموم در تولید محصولات کشاورزی است و توسعه راهبردی استفاده از غیرشیمیایی‌ها و ایجاد انگیزه در میان کشاورزان برای کاربردهای سموم شیمیایی است.

رنجبر با ابراز گلایه از اینکه متاسفانه تعداد فروشگاه‌های سموم شیمیایی در مازندران زیاد است و این جای نگرانی دارد، گفت: به همین منظور استان مازندران به‌عنوان یکی از استان‌های مهم کشور در برنامه کنترل غیرشیمیایی تولید محصولات کشاورزی قرار گرفته تا با استفاده از دستاورد محققان در مبارزه غیرشیمیایی با آفات، تولید محصولات کشاورزی سالم و با کیفیت برای سلامت شهروندان قرار گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد، که در تحقق این مهم انتظار هست که کشاورزان نیز از آخرین یافته‌ها و دستاوردهای تحقیقاتی محققان استفاده کنند تا تولید انواع محصولات سالم و با کیفیت در سبد خانوارها قرار بگیرد.

به گزارش ایسنا، مازندران با ۴۶۰هزارهکتار زمین زراعی و باغی در تولید ۱۵ نوع از ۷۲ نوع محصولات کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، کیوی، گل و گیاه، مرغ و آبزیان سالانه به ظرفیت حدود ۷ میلیون و ۵۰۰هزار تن رتبه اول تا سوم کشور را در اختیار دارد.

درهمین زمینه طبق اعلام رسمی جهاد کشاورزی مازندران سهمیه سالانه انواع کودهای شیمیایی برای ۷۲ نوع محصول کشاورزی استان ۱۷۵هزار تن است که سال گذشته حدود ۱۳۰ هزار تن تامین شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha