• شنبه / ۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۸:۱۲
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401110805426
  • خبرنگار : 50534

یک پژوهشگر حوزه خانواده:

افزایش محبت در خانواده نتیجه احترام زوجین به یکدیگر است

افزایش محبت در خانواده نتیجه احترام زوجین به یکدیگر است

ایسنا/زنجان پژوهشگر خانواده و استاد دانشگاه زنجان گفت: احترام همسران به یکدیگر در سلامت روح، روان و افزایش محبت در خانواده اثرگذار است

رباب شاهمرادی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه احترام مشمول ارج نهادن به شخصیت، نظرات طرف مقابل بوده، اظهار کرد: اینکه ما افکار و سلیقه‌ همسرمان را قبول کنیم، مصداقی از احترام است.

وی با بیان اینکه از ناسزاگویی، خشونت و تحقیر در ارتباط با یکدیگر بپرهیزید، اضافه کرد: گاهی رفتارهایی در اجتماع می‌بینیم که ناپسند و محصول نوع برخورد در خانه و خانواده است که این مسائل در زوجین دلایل متنوعی دارد؛ به فرض برتری زن و مرد که نسبت به هم دارند یا یک سری خصلت‌های استبدادی که سبب بی‌احترامی خواهد شد.

شاهمرادی با اشاره به توقعات زیادی زوجین از یکدیگر، ابراز کرد: این مقوله در صورت نبود کنترل، منجر به هتک حرمت و بی‌احترامی خواهد شد و اگر این تنش‌ها درمان نشود، استحکام خانواده متزلزل می‌شود.

این کارشناس حوزه زناشویی، با بیان اینکه کینه، دورویی، کدورت در خانواده‌ها معمولا بعد از هر تنش و مشاجره رخ می‌دهد، اذعان کرد: بخشی از این احترامات تحت‌الشعاع همین کینه و کدورت قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به تاثیر تربیت ناشی از برخورد با احترام زن و مرد در خانواده، ابراز کرد: اولین راه ارتباطی ما انسان‌ها سخن گفتن و کلام است هرچه قدر توانایی داشته باشیم که با طرف مقابل‌مان با ادب رفتار کنیم به استحکام ارتباط‌ کمک ‌می‌کند.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه قدردان زحمات طرف مقابل باشید، بیان کرد: اگر خوبی‌های همسران‌مان را هر لحظه به یاد داشته باشیم، همین مسئله ارتباط‌مان را گرم و صمیمی خواهد کرد و اگر اختلافی ایجاد شود چون که نگاه به نیمه پر لیوان داریم به نتیجه نخواهد رسید.

این کارشناس خانواده با تاکید بر اینکه اول باید محیط خانواده را آرام کنیم، تشریح کرد: در هنگام بروز ناراحتی زوجین باید منطقی مشکلات و نظرات خود را بیان کنیم، اینکه بتوانیم با حفظ حریم، برای مسائل موجود در خانه و خانواده چاره‌اندیشی کنیم قطعا نتایج مثبتی دارد.

شاهمرادی با بیان اینکه بدانیم زندگی یک هدیه الهی است که خداوند به ما بخشیده، تصریح کرد: با رفتارهای نسجیده این هدیه را به نابودی نکشانیم و از عواملی که پایه‌ یک رابطه را به هم می‌ریزد پرهیز کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وارد خط قرمز و منطقه ممنوعه رفتارهای شخصیتی هر فرد نشویم، خاطرنشان کرد: سعی کنیم احترام طرفین را در ملاعام و بستگان رعایت کنیم توجه داشته باشید مقایسه کردن بدترین اثرات تخریبی را در شخصیت به جا می‌گذارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha