• دوشنبه / ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401111007813
  • خبرنگار : 50046

هشدار علوم پزشکی خراسان شمالی نسبت به چاقی کودکان

هشدار علوم پزشکی خراسان شمالی نسبت به چاقی کودکان

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نسبت به چاقی کودکان هشدار داد.

دکتر محمدرضا اکبری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه امروزه چاقی به عنوان یک مشکل تغذیه ای در جهان مطرح است، گفت: اضافه وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان زمینه ساز ابتلا به بیماری های متعدد است.

وی با بیان این که چاقی در کودکی ارتباط مستقیمی با چاقی در بزرگسالی دارد، افزود: ۴۰ تا ۹۰ درصد کودکان چاق در بزرگسالی نیز از چاقی رنج خواهند برد.

وی خاطرنشان کرد: عوامل ارثی، عادات مربوط به شیوه زندگی، مصرف غذاهای آماده و تنقلات کم ارزش، کاهش فعالیت بدنی، استفاده بیش از حد از کامپیوتر، تماشای تلویزیون به مدت طولانی، مصرف غذاهای پرچرب و سرخ شده و رفتارهای غذایی افراد خانواده به ویژه مادران و الگو پذیری کودکان از رفتارهای غذایی در محیط خانه و مهد کودک در بروز اضافه وزن و چاقی کودکان موثرند.

وی هشدار داد: خطر چاقی در کودکان و نوجوانانی که ۵ ساعت در روز تلویزیون تماشا می کنند، بیش از ۵ برابر کودکان و نوجوانانی است که تلویزیون نمی بینند یا حداکثر ۲ ساعت تماشا می کنند.

اکبری برای پیشگیری از چاقی در کودکان نکاتی را توصیه و عنوان کرد: مصرف روزانه صبحانه به عنوان یکی از ۳ وعده اصلی غذایی، مصرف روزانه حداقل ۲ میان وعده غذایی مناسب مانند میوه، نان و پنیر، خودداری از وادارکردن کودک به خوردن و آشامیدن، خودداری از دادن غذا یا تنقلات هنگام تماشای تلویزیون، ندادن شکلات و شیرینی به عنوان پاداش به کودک و محدود کردن تنقلات پرکالری و پر چرب مانند چیپس، پفک، شکلات، کیک های خامه ای و شکلاتی، بستنی و شیرکاکائو از جمله نکاتی هستند که باید به آن ها توجه کرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: همچنین توصیه می شود برای کودکان بزرگتر از دو سال از لبنیات کم چرب استفاده شود و مصرف روزانه سبزیجات تازه، یا پخته شده و میوه تازه و غذاهای سبوس دار نیز در وعده های غذایی کودکان قرار گیرد.

مصرف انواع مغزها، محدود کردن غذا خوردن در خارج از منزل حداکثر ماهی یکبار، اصلاح عادات غذایی والدین، منظم کردن زمان خواب و برنامه غذایی کودک بخش دیگری از توصیه های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha