• سه‌شنبه / ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401111108257
  • خبرنگار : 30147

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز مطرح کرد

رشد بی‌رویه جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهرستان طرقبه شاندیز

رشد بی‌رویه جمعیت سگ‌های بلاصاحب در شهرستان طرقبه شاندیز

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز از رشد بی‌رویه جمعیتی سگ‌های بلاصاحب در این شهرستان خبر داد.

 دکتر علیرضا قدرتی در گفت و گو با ایسنا در خصوص وضعیت سگ‌های ولگرد در شهرستان طرقبه شاندیز خاطرنشان کرد: متأسفانه طی ماه‌های اخیر شاهد رشد بی‌رویه‌ جمعیتی سگ‌های بلاصاحب در این شهرستان هستیم.

وی عنوان کرد: این رشد عوامل گوناگونی دارد که اقلیم منطقه، همجواری با شهرستان‌های مشهد، چناران و گلبهار از آن جمله است، همچنین چون شهرستان قطب غذا به شمار می‌رود توریست و گردشگر وقتی به رستوران‌ مراجعه می‌کنند اضافه غذای خود را بیرون آورده و به حیوانات می‌دهند.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز با اشاره به اینکه غذادهی به حیوانات عاملی برای مهاجرت و ورود سگ‌های بلاصاحب به مناطق شهری شده است، تصریح کرد: ریختن ضایعات در حاشیه جاده‌ها و معابر عمومی از دیگر علل مهاجرت حیوانات از مناطق و روستاهای بالادستی و افزایش بی‌رویه تکثیر و تزایدشان در این شهرستان شده است.

وی در ادامه کنترل، ریشه‌کنی و مبارزه با بیماری‌های دامی و همچنین مبارزه با بیماری‌های مشترک و تأمین بخشی از بهداشت عمومی جامعه را از وظایف دامپزشکی برشمرد که بیماری هاری نیز در هر دو حوزه قرار می‌گیرد.

قدرتی با بیان اینکه از ابتدای امسال حدود ۱۴۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار و بدون صاحب به صورت رایگان واکسینه شده‌اند، اظهار کرد: اگرچه ابتدای امسال از سوی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی سهمیه واکسیناسیون ۷۳۷ قلاده برای شهرستان اعلام شده بود ولی تا پایان سال دو برابر این تعداد پیش‌بینی می‌شود، همچنان واکسیناسیون ادامه دارد و احتمالاً ۱۵۰۰ قلاده سگ را هم واکسینه خواهیم کرد.

وی افزود: از دیگر اقدامات دامپزشکی شناسایی موارد مشکوک یا ظن بر ابتلا به هاری قطعی بوده که با همکاری محیط‌زیست، شهرداری‌های طرقبه و شاندیز، مرکز بهداشت و درمان و دهیاری‌ها و... موارد مشکوک اطلاع داده‌ می‌شود.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز گفت: از ابتدای امسال بالغ‌بر ۱۴ قلاده سگ مشکوک به هاری را نمونه‌برداری نمودیم که از این تعداد نمونه ۸ قلاده سگ مثبت قطعی بوده است.

منبع بیماری هاری چیست؟

وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش بی‌رویه سگ‌های بلاصاحب در شهرستان بیماری هاری هم افزایش خواهد داشت، عنوان کرد: منبع و مخزن بیماری هاری، در حیات‌وحش است.

قدرتی اظهار کرد: اگرچه در کشورهای مختلف این منبع متفاوت و به عنوان نمونه در آمریکا حیواناتی مانند خفاش از جمله مخزن‌های هاری هستند اما در ایران دو منبع برای هاری در نظر گرفته می‌شود که موش صحرایی و روباه قرمز است.

وی با بیان اینکه این دو حیوان را در حیات وحش خراسان رضوی داریم، اذعان کرد: با توجه به اینکه از این حیوانات بیماری هاری به دیگر حیوانات انتقال پیدا می‌کند، می‌طلبد دامداران واکسیناسیون سگ‌ها را جدی بگیرند تا اگر از سوی روباه، شغال و دیگر حیوانات مورد گزش قرار گرفتند ایمنی را داشته و مبتلا به بیماری هاری نشوند.

رئیس شبکه دامپزشکی طرقبه شاندیز با اعلام اینکه در تأمین واکسن هیچ مشکلی نداریم و به موقع تأمین می‌شود، از وجود بالغ‌بر ۱۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار در شهرستان خبر داد و از شهروندان خواست؛ از غذادهی‌های بی‌رویه به سگ‌های بلاصاحب پرهیز کنند.

وی گفت: غذادهی به سگ نباید به گونه‌ای باشد که برای شهروندان مخاطراتی ایجاد کند، متأسفانه آمار تصادف با این حیوانات هم در شهرستان افزایش پیدا کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha