• چهارشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401111209376
  • خبرنگار : 50060

استاندار قزوین:

اولویت اول استان قزوین «آب» است

اولویت اول استان قزوین «آب» است

ایسنا/قزوین استاندار قزوین در نشست صمیمی با اهالی رسانه گفت: در ابتدای ورود به استان قزوین موضوع «آب» را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی قرار دادم که در این روزها اولویت اصلی کشور نیز هست، این موضوع در کشور ممکن است به عنوان یک کمبود مطرح شود اما در استان ما، هم کمبود است و هم فرصتی برای تولید ظرفیت پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود.

محمدمهدی اعلایی شب گذشته در نشست صمیمی با مدیران رسانه استان قزوین، اظهار کرد: از زمان استقرار بنده در استان قزوین یک سری مسائل را به عنوان مسائل اولویت‌دار و کارویژه‌های قابل پیگیری در سطح استان مد نظر قرار دادیم؛ این موضوعات با مطالعات خودمان و همین‌طور اخذ مشورت از افراد اثرگذار در استان انتخاب شد.

وی ادامه داد: در ابتدا موضوع «آب» را به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی استان قرار دادم که در این روزها اولویت اصلی کشور نیز هست، این موضوع در کشور ممکن است به عنوان یک کمبود مطرح شود درحالی که در استان ما هم کمبود است و هم فرصتی برای تولید ظرفیت پیشرفت و توسعه محسوب می‌شود.

استاندار قزوین تصریح کرد: شاید اگر دوستان از من سوال کنند که مهم‌ترین موضوعی که به آن فکر می‌کنی و دغدغه‌ای که داری چیست ۲ مورد را مطرح می‌کنم که برای من اهمیت بسزایی دارد؛ یکی مدیریت منابع آب است، چون تقریباً همه عوامل مؤثر در زیست ما در استان چه عوامل مستقیم زیستی و چه غیرمستقیم مثل اقتصاد مرتبط با آب است.

وی گفت: دشت قزوین همین حالا با همین شکل مدیریت سنتی و با همین میزان هدررفت منابع آبی‌ با حدود ۱/۵ درصد وسعت ایران چهار درصد غذای کشور را تولید می‌کند بنابراین در حوزه کشاورزی برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده، کشاورزی قراردادی ما در استان پیشرفت‌های خوبی داشته که این موضوع به سمتی می‌رود تا کشاورزی از حوزه سنتی رایج خارج شود و مدیریت منابع آب به بهترین شکل ممکن صورت پذیرد.

این مسئول ادامه داد: برخورد با چاه‌های غیرمجاز، هوشمند کردن تعداد بیشتری از کنتورهای آب مقدمه راه‌اندازی «بازار آب» در قزوین است، تقویت و به‌روز شدن رصدخانه آب و مهم‌تر از همه این‌ها ایجاد نرم‌افزار قانونی، حقوقی و اقتصادی در سطح استان شکل گرفته و درحال حاضر مدیریت اجرایی دارد.

وی بیان کرد: بازار آب قابلیت معامله آب در بخش کشاورزی را فراهم می‌کند و این کمک می‌کند به اینکه راندمان تولید در بخش کشاورزی بالا برود. هر کسی که می‌خواهد در حوزه کشاورزی سرمایه‌گذاری کند با یک سوال اساسی مواجه است و آن سوال «آب» است. اگر بازار آب برای کشاورزان به خوبی تبیین شود موضوع آب برای سرمایه‌گذاری توجیه‌دار در بخش کشاورزی حل خواهد شد و از سوی دیگر، کشاورزانی که ارزشمندترین کالا را در اختیار دارند آن‌ را برای خودشان تبدیل به ثروت و درآمد می‌کنند.

اعلایی یادآور شد: موضوع احیای دشت قزوین یکی از مطالبات دولت از مسئولان قزوین است. به نظر می‌رسد این موضوعی است که با «بازار آب» و با رونق‌دهی‌هایی که در حاشیه بازار آب در سطح استان در دستور کار داریم در مسیر اجرا قرار بگیرد. راه‌اندازی «بازار آب» مخالفینی هم داشت که بعضاً توجیهاتی داشتند، توجیهاتشان را شنیدیم، استدلال‌هایی داشتیم، مناظراتی را برگزار کردیم. حتی در حوزه‌های علنی و عمومی هم در سطح استان طی یک سال گذشته مناظراتی در حوزه بازار آب شکل گرفت. بعضی از مخالفین هم مخالفتشان به دلیل عدم اطلاع و عدم اشراف به این موضوع بود.

وی گفت: هیچ کس نمی‌تواند این را نپذیرد که بازار آب می‌تواند منجر به افزایش بهره‌وری آب شود. یک عده‌ای می‌گفتند که این طرح مصرف آب را کم نمی‌کند. بله ما ادعا نمی‌کنیم که می‌توانیم مصرف آب را کم کنیم ولی قطعاً ضریب تبدیل آب به درآمد را که شعار اولیه بنده در سطح استان بود می‌تواند محقق کند و بهره‌وری تولید محصولات کشاورزی با آب مصرفی را بیشتر کند.

لزوم ایجاد برنامه‌ریزی هدف‌دار در قزوین

استاندار قزوین افزود: موضوع دوم که شاید یکی از اولویت‌های اصلی و اساسی در ذهن من و در سطح استان محسوب می‌شود این است که نوعی تفکیک وظایف، برنامه‌ریزی‌های هدف‌دار در سطح استان صورت گیرد و استانی که قابلیت‌های توسعه فوق‌العاده‌ دارد با کمک افراد مؤثر وظایفش را پیش ببرد. این هم یکی از مواردی است که من دنبال می‌کنم و آرزوی من است که در استان اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: ما وقتی که در ساختمان استانداری قزوین مستقر شدیم با چند مسئله مواجه بودیم؛ یکی از مشکلاتی که ما با آن مواجه بودیم مشکل «آب آبیک» بود، پروژه‌ای که زحمت‌هایی برای انجام آن کشیده شده و کار پیش رفته بود ولی به هر حال تا زمانی که به اتمام نمی‌رسید و مردم طعم آب گوارا را نمی‌چشیدند نتایج برایشان ملموس نبود؛ که درنهایت به لطف خدا و با پیگیری‌هایی که در استان انجام شد این موضوع به سرانجام رسید. یکی دیگر از مشکلات ما اعتراض مالکین «شهرک اندیشه» بود که معاون عمرانی ورود پیدا کرد و الحمدالله این موضوع هم حل و فصل شد.

این مسئول درباره انتصابات استان بیان کرد: در این موضوع یکی از الزاماتی که در دولت مد نظر است این است که در کنار کارایی باید سلامت و شهره بودن به سلامت هم در مدیران وجود داشته باشد زیرا آنچه اصالت دارد منافع مردم است نه منافع افراد خاص. افراد می‌آیند و می‌روند و در سطح ملی هم همین اتفاق می‌افتد. در دولت هم در طی یک سال گذشته تغییراتی اتفاق افتاده و قطعاً این تغییرات ادامه خواهد داشت. اصل بر این است که این امور به نفع مردم پیگیری شود و ما هم در استان این را دنبال می‌کنیم و در این مسیر پیش می‌رویم. هیچ کسی هم محل استقرارش دائمی نیست. برای همه ما همین‌طور است و قطعاً اگر نتوانیم اهداف خود را در مسیر منافع مردم دنبال کنیم و به آن‌ها برسیم بایستی جابه‌جا شویم.

وی اظهار کرد: یک موضوع دیگری که دوستان اشاره کردند در خصوص تعاملات بین نمایندگان مجلس با مدیران استانی است. الحمدلله در سطح عالی و کامل تعاملات در بین تمام ارکان حاکمیت در سطح استان به لحاظ مأموریت‌ها و مسئولیت‌های قانونی وجود دارد و نمایندگان استان حداکثر همراهی را در پیگیری مسائل استان با مجموعه دولت در استان دارند، ضمن اینکه با دستگاه‌های قضایی استان نیز همین ارتباط سازنده وجود دارد.

اعلایی تصریح کرد: در بحث کنترل آرد و نان نگاه دولت این بود که قیمت آن افزایش نیابد و موضوع کنترل آن نیز ایده‌ای بود که در قزوین مطرح شد، امروز این کار بر اساس یک طرح دانش بنیان در قزوین و استان‌های دیگر شروع شده و می‌تواند مقدمه یک جهش در کشور باشد. با اجرای این طرح تا دی ماه تولید نان در استان قزوین افزایش یافته و مصرف آرد در استان نیز هفت درصد کاهش یافته است.

وی بیان کرد: سهمیه آرد نانوایی‌ها در استان که یکی از زمینه‌های فساد و رانت بود برداشته شد و امروز ملاک واگذاری آرد به نانوایی‌ها بر اساس پخت نان است. عدد یارانه نان در کشور عدد قابل توجه و در حد پروژه‌های عمومی کشور است که مدیریت آن می‌تواند گام مهمی در توسعه کشور باشد ضمن اینکه ظرف یک ماه آینده کل کیسه‌های آرد تولیدی استان قزوین بارکددار خواهد شد و این بر مدیریت قاچاق آرد کمک خواهد کرد.

استاندار قزوین گفت: اگر رسانه‌ها درخواستی دارند بیان کنند به آن‌ها پاسخ می‌دهیم اما اهل باج دادن به رسانه‌ای که قصد سوء‌استفاده دارد، نیستیم ولی در فضای تعاملی از رسانه کمک می‌خواهیم چون در مسیر توسعه استان رسانه می‌تواند مؤثر باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha