• چهارشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401111209461
  • خبرنگار : 50560

توصیه‌های دامپزشـکی به مردم قزوین درباره بیماری «هاری»

توصیه‌های دامپزشـکی به مردم قزوین درباره بیماری «هاری»

ایسنا/قزوین سـرپرست اداره دامپزشـکی شهرسـتان بوئین زهرا گفت: اطلاع‌رسانی لازم به منظور پیشگیری از شیوع بیماری هاری در قزوین یک ضرورت است، چراکه هاری یکی از خطرناکترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است.

دکتر محسن ایمـاندار در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هـاری یک بیماری مشترک و خطرناک بین انسان و حیوان است که در صورت ابتلای انسان، میزان کشندگی بالایی دارد و حیوانات گوشـتخوار اهلی و وحشـی به عنوان میزبان این ویروس عمل کرده و نقش بسـیار مهمی در انتقال آن دارند.

وی با بیان اینکه، اداره کل دامپزشـکی در راستای وظایف سازمانی خود و بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای از ابتدای سال ۱۴۰۱ موظف به واکسینه کردن حیوانات صاحب‌دار است، افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون در شهرستان بوئین‌زهرا، بیش از ۱۳۰۰ قلاده سگ صاحبدار نسبت به ویروس هاری واکسـینه شده‌اند.

ایماندار همچنین از هاری یک قلاده کفتار تلف شده در بوئین زهرا خبر داد و بیان کرد: با اعلام اداره حفاظت محیط زیست در خصوص تلف شـدن یک قلاده کفتار در اثر سانحه راننـدگی در جاده بوئین زهرا به قزوین، کارشناسان اداره دامپزشکی بلافاصله در محل حادثه حضور یافته و ضمن انجام نمونه برداری، با همکاری کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نسبت به دفن بهداشتی لاشه اقدام کردند.

 وی افزود: پس از انجام آزمایشات مربوطه نتیجه تست هاری کفتار تلف شده مثبت اعلام شد که بر اساس پروتکل‌های دامپزشکی سگ‌های صاحب‌دار در شعاع ۳۰ کیلومتری علیه بیماری هاری واکسینه شده و ضـمن پایش و مراقبت بیماری در منطقه با هماهنگی اداره بهـداشت و درمـان شهرسـتان نسـبت به آموزش و اطلاع رسانی بهره‌برداران اقـدام شد.

سـرپرست اداره دامپزشـکی شهرسـتان بوئین زهرا تصریح کرد: اطلاع‌رسانی لازم به منظور پیشگیری از شیوع بیماری هاری در قزوین یک ضرورت است، چراکه هاری یکی از خطرناکترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که از طریق گزش حیوانات وحشی مانند سگ، شغال، گربه و سایر حیوانات به انسان منتقل می‌شود. همچنین پس از گذشت در مدت کوتاهی ویروس مستقیماً بر روی سیستم عصبی فرد تأثیر می‌گذارد.

 وی در پایان از عموم مردم خواست در صورت بروز هر گونه حیوان گزیـدگی ضـمن شسـتشوی ناحیه گزیـده شـده با آب و صابون در اسـرع وقت برای انجام اقـدامات درمانی به نزدیکترین پایگاه بهـداشت محل زندگی خود مراجعه کرده و مراتب را به اداره دامپزشـکی اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha