• چهارشنبه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ / ۲۳:۱۹
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401111210114
  • خبرنگار : 50088

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی مطرح کرد

لزوم بومی‌سازی فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی

لزوم بومی‌سازی فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: امروز ما تمام تلاشمان این است که فناوری‌های نوین بخش کشاورزی را بومی‌سازی کنیم و بتوانیم با تولید محصول ارزان‌تر، بهره‌وری، کیفیت و کمیت تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم که نهایت منجر به امنیت غذایی خواهد شد.

کریم ذوالفقاری عصر امروز ۱۲ بهمن ماه در حاشیه افتتاح نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی که با حضور معاون وزارت جهاد کشاورزی و هیات همراه در نمایشگاه بین المللی مشهد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این هجدهمین نمایشگاه ادوات و ماشین‌های کشاورزی است که پی‌درپی در سال‌های مختلف در خراسان رضوی و در شهر مشهد برگزار می‌شود و همین مساله نقطه قوت این نمایشگاه به حساب می‌آید.

وی افزود: حدود ۱۷۰ غرفه در این نمایشگاه وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد آن‌ مربوط به تولیدکنندگان پرافتخار ماشین‌های کشاورزی خراسان رضوی است. در این نمایشگاه جدیدترین تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین در حوزه‌های مختلف زراعی، باغی، دام، طیور و زنبور عسل وجود دارد.

ذوالفقاری بیان کرد: نقطه قوت در چنین نمایشگاه‌هایی هدف‌گذاری در بحث‌های دانش بنیان است. امروز در این نمایشگاه کمباینی که توسط تولیدکنندگان بخش خصوصی تولید شده بود پرده‌برداری شد. این کمباین حتی علف هرز را هم از گندم خوراکی جدا می‌کند.

وی مطرح کرد: برداشت گندم خوراکی با این کمباین، باعث می‌شود که هزینه تمام شده کشاورز کاهش یابد، میزان تولید افزایش پیدا کند، هزینه کارگری پایین آمده و در نهایت سودی که به کشاورز می‌رسد بیشتر خواهد شد و کشاورزی به عنوان یک کار سخت، با این روش آسانتر انجام می‌شود.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: امروز ما تمام تلاشمان این است که فناوری‌های نوین بخش کشاورزی را بومی‌سازی کنیم و بتوانیم با تولید محصول ارزان‌تر، بهره‌وری، کیفیت و کمیت تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهیم که نهایت منجر به امنیت غذایی خواهد شد.

وی مکانیزاسیون را ورود علم و ادوات کشاورزی به مزرعه تعریف کرد و گفت: مزرعه یک مفهوم عام، شامل زراعت، باغبانی، دامپروری، پرورش طیور، آبزیان و زنبور عسل است و هر نوع به‌کارگیری تکنولوژی جدید در مزارع مکانیزاسیون نامیده می‌شود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: در حال حاضر فرسودگی در تراکتورهای موجود در کشور و همچنین محدودیت تعداد تراکتوری تولید شده یک مشکل در حوزه کشاورزی است. تقریباً دو برابر تراکتوری که در حال حاضر در کشور تولید می‌شود به این وسیله نیاز داریم.

وی به نحوه پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان مکانیزاسیون کشاورزی اشاره کرد و توضیح داد: سایتی در مرکز توسعه مکانیزاسیون کشور راه‌اندازی شده است و هر تولیدکننده ادوات کشاورزی که قصد تولید دارد باید آزمون‌هایی را در این گذرانده و پس از کسب نمره قبولی گواهینامه دریافت کند. سپس مجوز ثبت‌نام در سایت مرکز جهت دریافت تسهیلات خاص جهادکشاورزی را خواهد گرفت.

ذوالفقاری گفت: از ابتدای امسال به مدت ۸ تا ۹ ماه از سال تسهیلات پرداخت نشده اما در دو ماه گذشته ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات با همکاری بانک کشاورزی در سطح کشور برای تولیدکنندگان ادوات کشاورزی که در آزمون قبول شده‌اند، درنظر گرفته‌ایم تا بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha