• یکشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401111611881
  • خبرنگار : 50604

ایسنا گزارش می‌دهد؛

پله پله تا ملاقات خدا در شب‌های اعتکاف نوجوانان گلستانی

پله پله تا ملاقات خدا در شب‌های اعتکاف نوجوانان گلستانی

ایسنا/گلستان اعتکاف فرصتی ناب برای تولد دوباره و خود سازی برای همه گروه‌های سنی است اما نوجوانان به دلیل قلب‌های پاک و آماده‌ای که دارند بیش از همه از منویات این ماه بهره مند می‌شوند.

همسر، فرزند، درس، دانشگاه، امتحان، کار و زراعت هم را برای چند روزی کنار می‌گذاری تا فارغ از هیاهوی این دنیای مادی لحظاتی را با خالق هستی خلوت کنی و آرامش واقعی را در آغوش خدا نفس بکشید.

اعتکاف، لحظات ناب شکستن و پیوند خوردن است، شکستن قفس نفس و پیوند خوردن به خالق آسمان هستی، سه شبانه روز در پیله خود فرو می‌روی در پیله‌ای که جز یاد و نام خدا هیچ راه ندارد، پیله که می‌دانی سکوی پرواز تو به سوی زندگی دوباره است.

به مسجد امام صادق (ع) شهرستان گرگان رفتیم تا با حال و هوا معتکفان را در شامگاه اولین روز اعتکاف آشنا شویم، دو ساعتی از زمان صرف افطار گذشته بود، اولین چیزی که در ورود به مسجد توجه مرا به خود جلب کرد حضور گسترده دهه هشتادی‌ها و نودی ها بود.

فضای مسجد را به دو قسمت کرد بودند، فضایی برای نوجوانان و اعتکاف اولی و فضایی را هم برای عبادت مادران و مادر بزرگ‌ها اختصاص داد بودند،آنهایی که تجربه چندین سال اعتکاف را داشتند خوب می‌دانستند که با یک چشم بر هم زدنی فرصت تمام می‌شود و سخت مشغول راز و نیاز با خدا بودند.

نوجوانان دهه نودی و دهه هشتادی اما بعد از یک روز روزه داری مشغول گفتگو با دوستان بودند، شادی و لبخند در صورت تک تک نوجوانان موج می‌زد، چند دقیقه‌ای غرق در حال و هوای معتکفان شدم که یک سخنران وارد مسجد شد، سخنران جلسه که دکترای آسیب شناسی داشت با زبان نوجوانان در مورد آسیب‌های بی حجاب و آنچه دنیای غرب با بهانه شعار زن زندگی آزادی در سر دارد برای حاضرین صحبت کرد.

نوجوانانی که تا چند دقیقه قبل در حال و هوای خود بودند سراپا و شدند و با دقت حرف‌های سخنران را می‌شنیدند، در چندساعتی که در کنار معتکفان بودم، این یکی از بهترین برنامه پایی بود که مشاهده کردم.

پله پله تا ملاقات خدا در شب‌های اعتکاف نوجوانان گلستانی

فاطمه سادات میرحسینی نوجوان یازده ساله گرگانی به خبرنگار ایسنا گفت: امسال برای اولین بار در مراسم اعتکاف حاضر می شوم ،در نماز جماعت شرکت کرده، قرآن و دعا خواندم، هم مطالب جدید یاد گرفتم و هم یک حس بسیار خوب و جدید یا تجربه کردم.

وقتی معتکف می شوم احساس می کنم در مکه و مدینه حضور دارم

بی بی زینعلی مادر سالخورده گرگانی هم با بیان اینکه امسال برای دهمین بار است که معتکف می‌شوم و هرسال بیشتر از سال قبل برای شرکت دوباره در مراسم اعتکاف ذوق و شوق دارم گفت: معنویت فضای اعتکاف قابل بیان نیست، احساس می‌کنم در مکه و مدینه در حال عبادت هستم.

مادر گلستانی افزود: در کنار عبادت و روزه داری در کلاس‌های تدبر قرآنی شرکت می‌کنم و مطالب زیادی  می‌آموزم که امیدوارم هم بتوانم در زندگی شخصی از آن بهره ببرم و هم آن را به فرزندان و نوه‌های خود بیاموزم.

زهرا کاشانی معلم بازنشسته گرگانی در آشپزخانه مسجد چادرش به کمر بسته و همراه چند نفر دیگر مشغول تدارک سحری برای معتکفان و آماده کردن بساط چای بود به خبرنگار ایسنا گفت: از همان سال‌های اولی که اعتکاف در گرگان شروع شد هم در مراسم اعتکاف شرکت کرده و هم زمان کار پذیرایی و خدمت رسانی به معتکفان را بر عهده دارم.

با نیت قرب الهی به معتکفان خدمت می کنم

وی افزود: خدمت کردن به مهمانان خدا را افتخاری برای خودم می‌دانم و تنها با نیت قرب الهی و عاقبت به خیری به مردم خدمت می‌کنم، لذت پذیرایی از معتکفان آنقدر زیاد است که خستگی در برابر آن معنی ندارد..

فاطمه گرزین، یکی از معلمان قرآن گرگانی هم به خبرنگار ایسنا گفت: ما انسان‌ها نیازمند این هستیم که از دنیای مادی فاصله گرفته و دل بسپاریم به محیطی ملکوتی اعتکاف که سراسر نور و رحمت است.

پله پله تا ملاقات خدا در شب‌های اعتکاف نوجوانان گلستانی

وی با بیان اینکه در فضای اعتکاف دل‌ها به سمت خداوند آنتن می‌دهد، افزود: مراسم اعتکاف همزمان با میلاد با سعادت حضرت امیرالمومنین علی (ع) آغاز می‌شود، شخصیتی بزرگ که مولود کعبه است و معتکفان این لیاقت را پیدا می‌کنند که در چنین روز با عظمتی در خانه خدا حاضر شوند و روح و جان خود را با توبه و استغفار پاک کنند.

گرزین اضافه  کرد: مراسم معنوی اعتکاف یک ویژگی منحصر به فرد دارد، در عین حال در جمع حضور دارید و عبادت دسته جمعی انجام می‌دهید در همان لحظه با خداوند اتصال خصوصی برقرار می‌کنید.

محیط اعتکاف سراسر نور و انرژی مثبت است

وی تاکید کرد: در مراسم اعتکاف در بهترین مکان یعنی خانه خدا حاضر می‌شوی و در جمعی قرار می‌گیری که دائم در حال عبادت و ذکر هستند، محیطی پاک و سرشار از انرژی مثبت که تا در این موقعیت قرار نگیرید شکوه و معنویت آن را احساس نخواهید کرد.

مربی قرآن گرگانی تصریح کرد: به عقیده من کسانی که لیاقت پیدا می‌کنند در مراسم اعتکاف شرکت کنند، حتماً کار شایسته‌ای انجام داده اند که خداوند به آنها لیاقت را داده  در شب میلاد امیرالمومنین علی (ع)، مهمان خانه اش شوند.

زهرا صاحبی مسئول سازمان تبلیغات اسلامی در مسجد امام صادق (ع) گرگان هم به خبرنگار ایسنا گفت: از حدود بیست سال قبل که برای اولین بار مراسم اعتکاف با حضور تنها ۵۰ نفر از بانوان برگزار شد تا به امروز که بیش از ۹ هزار نفر در مراسم اعتکاف شرکت کردند همه ساله در مراسم اعتکاف حاضر شده‌ام.

حضور پرشور نوجوانان در اعتکاف پاسخ معناداری به اغتشاشگران است

مادر اولین شهید تفحص گلستان گفت: امسال برای اولین بار حضور پرشور نوجوانان دهه نودی و دهه هشتادی را مراسم اعتکاف داریم و این حضور پرشور بعد از اغتشاشات اخیر یک حضور پاسخ معنا داری برای کسانی است که می‌خواستند نوجوانان کشور را از دین و حجاب جدا کنند.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۷۰ نفری که در مسجد امام صادق (ع) معتکف شدند تعداد ۷۰ نفر نوجوانان دهه نودی و دهه هشتادی هستند که از نشست‌های تبیینی که در طول روز با حضور کارشناسان و روانشناسان کودک برگزار می‌شود.بهره مند می‌شوند.

مسئول تبلیغات اسلامی در مسجد امام جعفر صادق (ع) گرگان تاکید کرد: آموزش احکام و جلسات تدبر قرآنی همه روزه برای نوجوانان دهه نودی برگزار می‌شود و به لطف الهی نوجوانان ما از این کلاس‌ها استقبال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایسنا حضور سبز و پررنگ نوجوانان بزرگترین شاخصه مراسم اعتکاف امسال نسبت به سال‌های گذشته است.لقب نوجوانان همچون زمین مستعدی است که هر بذری در آن کاشته شود رشد خواهد کرد،  اعتکاف یک فرصت طلایی برای کاشتن نهال ایمان در قلب پاک نوجوانان ماست فرصتی که اگر ما از آن غفلت کنیم دشمنان آن را از ما خواهند ربود و آنچه را که نباید در آن کشت خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha