• یکشنبه / ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401111612076
  • خبرنگار : 50225

برای اولین بار در در بیمارستان گلستان اهواز؛

تصویرسازی تشدید مغناطیسی عملکرد مغز در خوزستان انجام شد

تصویرسازی تشدید مغناطیسی عملکرد مغز در خوزستان انجام شد

ایسنا/خوزستان رئیس بیمارستان گلستان اهواز از انجام نخستین اف.ام.آر.آی در خوزستان با تکنیک تصویرسازی تشدید مغناطیسی عملکرد مغز در این مرکز خبر داد.

دکتر داوود شلیل‌احمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای نخستین بار در خوزستان اف.ام.آر.آی با تکنیک تصویرسازی تشدید مغناطیسی عملکرد مغز در این مرکز انجام شده است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: کاربردهای کلینیکی fMRI شامل تعیین مناطق مختلف عملکرد مغز است که جهت تسهیل کار جراح برای انجام دقیق‌تر جراحی مغز با کمترین میزان آسیب به نواحی حساس مغز انجام می‌شود.، علاوه بر این fMRI  یکی از بهترین روش‌ها برای تهیه نقشه مغزی است که کاربردهای متعدد بالینی و تحقیقاتی دارد.

رئیس بیمارستان گلستان اهواز گفت: همچنین fMRI  جهت مدل‌سازی فعالیت‌های شناختی و بررسی برخی نارسایی‌های مغزی و عصبی نیز مورد توجه است و در زمینه تشخیص‌های کلینیکال نیز غالباً از این روش استفاده می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب درباره موارد بهره‌گیری از روش تصویربرداری fMRI گفت: نقشه‌برداری از نواحی مربوط به گفتار پیش از جراحی، ارزیابی پلاستیسیته پس از آسیب مغزی و ارزیابی افراد مبتلا به اختلالات هوشیاری از جمله کاربردهای تشخیصی این روش به شمار می‌آید.

در ادامه دکتر ابراهیم بهزاد متخصص نوروساینس (علوم اعصاب Neuroscience ) و مدیر آزمایشگاه نوروساینس بیمارستان گلستان اهواز نیز در این رابطه اظهار کرد: در تصویربرداری fMRI به ویژه به روش Task Based برخلاف MRI معمولی، ما تکالیفی را به بیمار آموزش میدهیم و از وی می‌خواهیم این تکالیف را در زیر دستگاه انجام دهد و اینکه چه تکالیفی به چه بیماری داده شود، بسته به نوع و ناحیه ضایعه‌ای است که مقرر است جراحی شود.

وی ادامه داد: به طور مثال ممکن است تصاویر یا صداهایی برای وی پخش کنیم، یا حروفی برای بیمار پخش کنیم و از او بخواهیم با اتصال آن‌ها به هم، کلمه‌ای بسازد یا مطالبی را ببیند و به ذهن بسپارد تا بعد از او بپرسیم، یا اینکه هر زمان علامتی را دید، دست یا پای خود را کمی تکان دهد، یا داستانی در گوشی مخصوصی که حین تصویربرداری برای بیمار تعبیه می‌شود، پخش کنیم و از وی بخواهیم به ذهن بسپارد تا بعد از او سئوالاتی بپرسیم.

بهزاد گفت: این‌ها همگی عملکردهایی است که موجب فعال کردن نواحی مختلف و خاصی از مغز می‌شود، مثل ناحیه درک کلام، ناحیه بیان کلام، ناحیه حافظه، ناحیه توجه، ناحیه حرکت دست و ناحیه حرکت پا و بدین ترتیب و بسته به اینکه ضایعه در کجا باشد، ما نواحی حساس در مغز را فعال می‌کنیم و این گزارش fMRI می‌تواند برای پزشک جراح بسیار مفید و مؤثر باشد تا مزایا و معایب جراحی را در کنار هم گذاشته و تصمیم بهتری بگیرد اما این امکان تا پیش از این در خوزستان وجود نداشت و جراح بدون اطلاع دقیق از نواحی حساس، ناچار بود تا جراحی خود را با حدس و گمان پیش ببرد که به یاری خدا هم‌اکنون این خدمت سودمند، در بیمارستان گلستان اهواز راه‌اندازی و میسر شده است.

فریبا عزیزی، کارشناس تصویربرداری بیمارستان گلستان اهواز نیز در این رابطه اظهار کرد: تصویربرداری fMRI  ارائه‌دهنده نقشه‌ای راهبردی و دقیق به جراح است و با توجه به اینکه بیمارستان گلستان اهواز به طور ویژه، پذیرنده بیماران سکته مغزی (Stroke) و صرع است و این بیماران، غالباً پس از ابتلا با بروز مشکلات عصبی و حرکتی مواجه هستند، انجام fMRI کمک شایانی به پزشکان معالج برای شناخت آسیب و برنامه‌ریزی دقیق درمانی این نوع بیماران خواهد بود.

وی افزود: انجام fMRI نیازمند این است که ابتدا آپشن خاص آن روی دستگاه MRI نصب شده باشد و کارشناسان تصویربرداری مرکز MRI، دوره ویژه مربوط به fMRI را گذرانده باشند، لازم به ذکر است که حین انجام این تصویربرداری، پزشک یا کارشناس آموزش دیده جهت ارائه تکالیف fMRI نیز در مرکز MRI و در کنار کارشناسان تصویربرداری حضور دارند و این یکی از خدمات درمانی تیمی محسوب می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha