• دوشنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۹
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1401111712548
  • خبرنگار : 50599

توسعه و آبادانی فنوج در گرو آسفالت ۳۴ کیلومتر راه

توسعه و آبادانی فنوج در گرو آسفالت ۳۴ کیلومتر راه

ایسنا/سیستان و بلوچستان شهرستان فنوج در جنوب استان سیستان و بلوچستان برای خارج شدن از بن بست نیازمند اتصال به جاده ترانزیتی نیکشهر- ایرانشهر در محدوده تنگ سرحه است، این مهم برای تحقق توجه دولت سیزدهم را می طلبد تا با اختصاص اعتبار لازم ۳۴ کیلومتر راه فنوج به تنگ سرحه آسفالت و توسعه و آبادانی سرعت و شتاب چشمگیری گیرد.

شهرستان فنوج از نظر شاخص های توسعه‌ای، امکانات رفاهی و دولتی از محروم ترین نقاط استان سیستان و بلوچستان و حتی کشور است که از بی آبی، نبود اینترنت پرسرعت در روستاها، خاکی بودن راههای روستایی و معابر شهری، عدم اجرای طرح هادی، نبود سوخت، کمبود سهمیه گازمایع و نفت سفید، فضاهای آموزشی، بهداشتی و درمانی و کمبود جایگاه سوخت شدیدا رنج می برد.

فنوج با گذشت حدود ۱۰ سال از ارتقا به شهرستان همچنان از محروم ترین مناطق بوده و برای ارتقای شاخص ها نیازمند توجه بیشتر مسوولان استانی و کشوری است.

دولت با آسفالت ۳۴ کیلومتر راه فنوج به تنگ سرحه می تواند توسعه منطقه را رقم بزند چرا که این کار علاوه برخارج شدن از بن بست، سبب کاهش مشکلات و به حداقل رسیدن گرفتاریهای روزمره و هموار شدن مسیر توسعه و آبادانی این شهرستان می‌شود.  

شهرستان فنوج با ۶۲ هزار نفر جمعیت و ۱۴۹ روستا، ۹۴ روستای آن فاقد شبکه آبرسانی، ۵۷۷ کیلومتر راه روستایی خاکی است و طرح هادی در ۸۸ روستا اجرا نشده است.

 ۸۳ روستا نیازمند اینترنت پرسرعت، احداث زمین چمن مصنوعی در ۴۲ روستا و آسفالت حداقل ۶۵ کیلومتر کوچه و خیابان در شهرهای فنوج و شهرکتیچ از ضرورتهاست. 

توسعه و آبادانی فنوج در گرو آسفالت ۳۴ کیلومتر راه

۵۷۷ راه روستایی فنوج خاکی و نیازمند آسفالت است

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فنوج به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: از مجموع ۱۴۹ روستای فنوج فقط ۴۱ کیلومتر راه آسفالت شده و درصد بهره‌مندی از آسفالت کمتر از ۶ درصد است یعنی ۹۴ درصد مردم در روستاهای فنوج از نعمت آسفالت محروم هستند

پیرمحمد داودی افزود: در مجموع ۷۷۶ کیلومتر در سطح شهرستان فنوج وجود دارد که ۵۷۷ کیلومتر آن خاکی و نیازمند فوری آسفالت است. 

وی گفت: راه تنگ سرحه به فنوج از سال ۱۳۸۸ مطالعه و با هدف بهره مندی روستاهای طول مسیر بازگشایی آن آغاز شده است و تاکنون طی ۱۳ سال ۵۸ میلیارد تومان هزینه شده است. 

وی با بیان اینکه با ساخت و افتتاح این پروژه راهسازی فنوج از بن بست خارج و شاهد توسعه و آبادانی این منطقه دور افتاده و محروم خواهیم بود، ادامه داد: برای تکمیل و بهره برداری این محور بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز است. 

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فنوج تصریح کرد: تنها راه توسعه و آبادانی فنوج در گرو افتتاح و بهره‌برداری مسیر راه فنوج به تنگ سرحه است و چنانچه این محور سریعتر تکمیل شود شاهد کاهش مسیر بیش از ۱۰۰ کیلومتری خواهیم بود و سهولت جابجایی کالا و مسافر می شود. 

داودی به نبود اعتبار برای آسفالت راههای روستایی و نگهداری راهها اشاره و افزود: برای حدود ۸۰۰ کیلومتر راه فقط یک دستگاه گریدر و یک دستگاه لودر و یک کامیون وجود دارد و به دلیل کمبود ماشین آلات نمی توانیم خدمات رسانی مطلوب انجام دهیم و به موقع هر دو ماه یا سه ماه راههای روستایی را رگلاژ و تسطیح کنیم.

وی بر تخصیص حداقل ۱۰ دستگاه ماشین آلات سنگین شامل لودر، گریدر، بولدزر، کامیون و کفی برای جابجایی و حمل ماشین آلات تاکید و خاطرنشان کرد: حتی چارت اداری و تشکیلاتی برای اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فنوج پس از ۱۰ سال ارتقا به شهرستان تعریف نشده و شدیدا با کمبود نیروی انسانی و تجهیزات مواجه است.

شماری از شهروندان شهرستان فنوج در گفت و گو با خبرنگار ایسنا خواستار توجه بیشتر به این منطقه شدند.

توسعه و آبادانی فنوج در گرو آسفالت ۳۴ کیلومتر راه

عبدالصمد ملک نژاد یکی از شهروندان گفت: اگر به شهر فنوج و در مرکز شهر سر زده باشید آسفالت تخریب شده و پر از چاله آن از جاده خاکی بدتر است و کوچه ها خاکی بوده و خبری از آسفالت نیست.

وی تصریح کرد: فنوج علاوه بر سایر مشکلات پیش رو از نظر سوخت مشکلاتی زیادی دارد و شدیدا با کمبود سهمیه نفت سفید و بنزین و تعداد جایگاهها مواجه است. 

محمود ملک نژاد نیز ادامه داد: تمام مشکلات و گرفتاریهای فنوج به دلیل نبود راه است اگر دولت 38 کیلومتر فنوج به کلدر را آسفالت کند  این شهر از بن بست خارج و مسیر حمل و نقل و کالا و بار می شود و وقتی تردد بیشتر شود قطعا توسعه و اشتغال  را به دنبال دارد.

مریم شیرانی یکی از مطالبه گران فنوج نیز از نبود اینترنت در روستاها و محورهای مواصلاتی و حتی قطعی مکرر تلفن در مرکز شهرستان انتقاد کرد و افزود: چرا در قرن انفجار اطلاعات مردم مرکز شهرستان فنوج از نبود تلفن و اینترنت رنج ببرند و بعضی مواقع تلفن و اینترنت تا دو یا سه روز قطع است.

در این گزارش علاوه بر سایر مشکلات درخصوص انرژی و کمبودهای حوزه سوخت(نفت سفید، بنزین و گاز) بیشتر صحبت خواهیم کرد چون با توجه به موضوع رسانه ای شدن فوت یک نفر قبل از دریافت نفت سفید که بحث روز است تا مسوولان بهتر مسائل و مشکلات را مورد بررسی قرار دهند.   

محمد نصرتی یکی از فعالان اجتماعی گفت: شهرستان فنوج تنها یک جایگاه سوخت دارد که وزارت نفت در تامین و نصب چهار کارتخوان تلمبه بنزین و پنج کارتخوان گازوییل پس از گذشت سه سال هنوز اقدام خاصی انجام نداده است.

توسعه و آبادانی فنوج در گرو آسفالت ۳۴ کیلومتر راه

وی گفت: تنها جایگاه سوخت شهرستان فنوج هشت تلمبه و نازل برای تحویل بنزین و ۶ تلمبه و نازل نفت گاز (گازوییل) دارد که فقط یک تلمبه گازوییل و چهار تلمبه بنزین فعال هست و با گذشت سالها می گویند وزارت نفت کارتخوان یا صم کارت ندارد که بفرستند و نصب شود. 

محسن مبارکی از معتمدان فنوج نیز افزود: شاید برخی ها فکر کنند که مگر نبود کارتخوان و عدم فعالیت چهار نازل پمپ در یک جایگاه سوخت در شهر فنوج چیز خاصی نیست ولی باید عنوان کنم که ۶۲ هزار نفر با ۱۴۹ روستا تنها یک جایگاه سوخت دارند و همین یک جایگاه هم با ۵۰ درصد ظرفیت موجودش کار می کند و سهمیه بنزین اندکی دارد.

مبارکی گفت: امکانات و توجه مسوولان به فنوج بعد از ارتقا به شهرستان خیلی کمتر شده است و علت بی توجهی را هم نمی دانیم. 

علی اربابی هم خاطرنشان کرد: شهرستان فنوج یک جایگاه سوخت با قدمت 30 سال دارد و با نصف ظرفیت و سهمیه سوخت کار می کند و مردم همیشه در صف ها با رنج و مشکلاتی زیادی مواجه هستند.

وی گفت: وقتی یک نفر روستایی با فاصله بیش از ۱۰۰ کیلومتر برای سوخت گیری به شهر وارد می شود می بیند که جایگاه سوخت تعطیل و بنزین ندارد و این بارها تکرار شده است.

خالد بلوچی یکی دیگر از شهروندان نیز بیان کرد: ساخت زمین چمن مصنوعی، آبرسانی به روستاهای بی آب و آسفالت راههای روستایی، تامین اینترنت و آنتن دهی تلفن به رویا تبدیل شده و تا ۱۰ و ۲۰ سال دیگر هم امکان کم شدن مشکلات نیست.  

محمدامین محمدی عضو شورای اسلامی شهر نیز به تخریب آسفالت قدیمی محور فنوج به بنت و فنوج به رمشک کرمان و خاکی بودن کوچه و معابر شهر فنوج و شهر کتیچ اشاره و افزود: حداقل بیش از ۲۰۰ کیلومتر روکش آسفالت نیاز است لذا وزارت راه و شهرسازی هر چه سریعتر برای حل مشکلات مردم اعتبار لازم تخصیص دهد. 

سهمیه سوخت بعد از شهرستان شدن فنوج کمتر شده است

مدیر جایگاه سوخت فنوج به خبرنگار ایسنا اظهار داشت: اوایل دهه ۱۳۷۰ این جایگاه افتتاح شده و با گذشت بیش از ۳۰ سال و افزایش چندین برابری خودرو و جمعیت و ارتقا فنوج به شهرستان تغییری در تعداد جایگاههای سوخت نشده و سهمیه سوخت زمانی که فنوج بخش بوده بیشتر و الان که به شهرستان ارتقا پیدا کرده سهمیه بنزین کاهش یافته است.

جلال ملکزهی افزود: هم اینک سهمیه ماهیانه کل شهرستان فنوج ۱۷ تانکر نفتکش ۳۲ هزار لیتری بنزین است و این مقدار کافی نیست و همیشه مردم برای کمبود سوخت گلایه دارند.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود سوخت فقط از هفت صبح تا هفت شب خدمات رسانی و بقیه زمان تعطیل است و تنها راه شبانه روزی شدن فعالیت این جایگاه تحویل حداقل روزانه یک تانکر ۳۲ هزار لیتری بنزین است که نیازمند مساعدت مسوولان حوزه شرکت نفت منطقه چابهار است‌.

وی با اشاره به اینکه چرا دولت تامین چهار کارتخوان برای بنزین و پنج کارتخوان گازوییل برای تلمبه و فعال شدن همه نازل های سوخت را انجام نداده و در این جایگاه مردم باید در صف باشند و وقتشان هدر برود، افزود: آیا مسوولان مرکز کشور اطلاع دارند که این شهرستان دور افتاده و مردم با مشکلات عدیده درخصوص سوخت مواجه هستند.

توسعه و آبادانی فنوج در گرو آسفالت ۳۴ کیلومتر راه

مدیر جایگاه سوخت فنوج گفت: از پیگیری ها خسته شدیم اگر صحبت های من را مسوولان وزارت نفت می خوانند عاجزانه می خواهم به مشکلات رسیدگی و کارتخوان ها را تامین کنند چون اینجا تا لاشار ۸۴ کیلومتر اولین پمپ بنزین هست و مردم نباید گرفتار ناتوانی در خدمات رسانی مطلوب باشند.

شهرستان فنوج نیازمند هفت جایگاه سوخت جدید است

سرپرست فرمانداری فنوج نیز گفت: شهرستان فنوج نیازمند حداقل هفت جایگاه سوخت جدید است که در مناطق کتیچ، محترم آباد، مسکوتان، کلدر، خیرآباد، مرکز شهرستان و محدوده ورودی شهر از طرف اسپکه جانمایی و در یک فراخوان به افراد واجد شرایط واگذار شوند تا به نحو احسن خدمات به مردم ارایه شود.

محمدیونس حقانی افزود: شهرستان فنوج از طرف کتیچ و قلعه گنج حداقل سه جایگاه سوخت و از طرف شهرستان لاشار حداقل ۲ جایگاه سوخت و از طرف تنگ سرحه در محور کلدر یک جایگاه سوخت نیاز دارد که در غالب مجتمع خدمات رفاهی راه اندازی شوند. 

وی بیان کرد: افزایش سهمیه نفت از ۳۴۸ هزار لیتر فعلی حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار لیتر در سال و بجای توزیع در ۲ ماه، حداقل چهار تا پنج نوبت و برای هر نفر بجای ۱۰۰ لیتر ۲۰۰ لیتر تحویل تا مشکلات کمتر شود.

چرا تک جایگاه سوخت فنوج با نصف ظرفیت توزیع بنزین فعالیت می کند

وی افزود: تک جایگاه سوخت فنوج با نصف ظرفیت توزیع بنزین فعالیت می کند و چهار کارتخوان آن با گذشت چند سال و به گفته مالک جایگاه از سال ۱۳۹۹ تامین و نصب نشده است.

وی بر حل مشکلات جایگاه سوخت فنوج تاکید و افزود: وزارت نفت در اسرع وقت تمام تلمبه ها و نازل و کارتخوان های جایگاه سوخت را فعال کند و برای افتتاح جایگاه سوخت جدید هم اقدامات لازم را انجام دهند. 

سرپرست فرمانداری فنوج تصریح کرد: تنها جایگاه تاسیسات گازمایع نیز با مخزن ذخیره ۴۰ تن فعال است و در ماه در حدود ۲۰۰ تن گازمایع توزیع می کنند که با توجه به جمعیت بیش از ۶۰ هزار نفری و طولانی بودن مسیرها حداقل ۳ تاسیسات گازمایع در بخش کتیچ، مسکوتان و مرکز شهرستان نیاز است و حداقل سهمیه گاز مایع باید ماهیانه به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن برسد تا بازار سیاه و قیمت بالا و یا کمبود شدید را شاهد نباشیم.

حقانی ادامه داد: در بحث جایگاه گاز CNG هم شهرستان فنوج به ۳ جایگاه در شهر فنوج، کتیچ و مسکوتان نیاز دارد که باید ساخته و افتتاح شوند.

توسعه و آبادانی فنوج در گرو آسفالت ۳۴ کیلومتر راه

وی بیان کرد: همچنین توزیع نفت سفید در یک مکان مسکونی و حیاط خانه شخصی در حال انجام است که پیشنهاد می شود حداقل یک هکتار زمین برای این امر اختصاص پیدا کند تا در محدوده استاندارد جایگاه جدید نفت سفید ساخته و تلمبه های توزیع نفت هم از دو عدد فعلی به ۱۰ عدد افزایش پیدا کنند. 

وی گفت: چنانچه برای ساخت هفت جایگاه سوخت جدید، سه جایگاه تاسیسات گاز مایع و سه جایگاه CNG در شهرستان فنوج مجوز صادر و فراخوان داده شود در کمتر از چهار تا ۶ ماه کل مشکلات حوزه انرژی بدون یک ریال تسهیلات دولتی با سرمایه گذاری و توان بخش خصوصی مرتفع می شود، این اراده در مسوولان دولت مردمی آیت الله رییسی وجود دارد لذا مردم چشم انتظار مساعدت نظام هستند.

وی بیان کرد: شهرستان فنوج در بن بست قرار دارد و جایگاه سوخت نیاز اصلی است و باید با افزایش جمعیت و افزوده شدن خودروها توجه ویژه شود. 

توسعه و آبادانی فنوج در گرو آسفالت ۳۴ کیلومتر راه

وی گفت: چرا تمامی ادارات در فنوج مستقل نشده اند و چارت اداری تعریف نشده و دستگاههای اجرایی با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند.

وی بیان کرد: راه تنگ سرحه به فنوج محور مشهور به کلدر از ۱۳ سال قبل در حال کار است ولی به دلیل کمبود اعتبار تکمیل و بهره برداری نمی شود.

وی ادامه داد: اگر وزارت راه و شهرسازی فقط در حد ۲۰۰ کیلومتر راه اصلی از فنوج به قلعه گنج کرمان و فنوج به جاده ترانزیتی نیکشهر به ایرانشهر در محدوده تنگ سرحه احدث کند فنوج متحول و به یک چهارراه اقتصادی تبدیل می شود.

سرپرست فرمانداری فنوج گفت: برای تکمیل و آسفالت جاده فنوج به تنگ سرحه بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا فنوج از بن بست خارج شود.

توسعه و آبادانی فنوج در گرو آسفالت ۳۴ کیلومتر راه

فنوج در جنوب غربی سیستان و بلوچستان و 200 کیلومتری جنوب شهرستان ایرانشهر و 140 کیلومتری نیکشهر و 550 کیلومتری مرکز استان (زاهدان) و 1775 کیلومتری مرکز کشور (تهران) قرار دارد و از غرب به استان کرمان منتهی می شود، در طول 95 درجه و 38 دقیقه طول شرقی و 26 درجه و 35 دقیقه عرض شمالی واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 185 متر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha