• دوشنبه / ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401111712816
  • خبرنگار : 50491

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان خبر داد؛

ارائه خدمات تشخیصی ۳ سرطان در گلستان/ عوامل هشداردهنده ابتلا به سرطان

ارائه خدمات تشخیصی ۳ سرطان در گلستان/ عوامل هشداردهنده ابتلا به سرطان

ایسنا/گلستان رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان از ارائه خدمات تشخیص زودهنگام سه نوع سرطان پستان، روده بزرگ و سرطان دهانه رحم در مراکز جامع خدمات سلامت استان گلستان خبر داد.

حمیده صادق زاده امروز دوشنبه ۱۷ بهمن در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به راه اندازی پویش ملی مقابله با سرطان اظهار کرد: سرطان یکی از بیماری‌های مهم غیرواگیر محسوب می‌شود و مرگ و میر بالایی به همراه دارد.

وی با تأکید بر اینکه بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان دومین عامل مرگ‌ومیر محسوب می‌شود، افزود: سازمان بهداشت جهانی ۱۵ بهمن را روز جهانی سرطان نامگذاری کرده و شعار امسال پویش ملی مبارزه با سرطان را «فاصله‌ها را کم کنیم» نامگذاری کرده است.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان با اشاره به اینکه در جریان راه‌اندازی پویش ملی مقابله با سرطان، اجرای برنامه‌های مختلف با محوریت آگاهی بخشی در خصوص عوامل خطر سرطان، عوامل هشداردهنده و باورهای نادرست درباره بیماری سرطان و آشنایی مردم با خدمات درمانی و مرتبط با این بیماری در استان گلستان برنامه‌ریزی شده است.

صادق‌زاده با اشاره به اینکه شناسایی عوامل خطر سرطان یکی از راهکارهای پیشگیری از مرگ‌ومیر و ابتلا به سرطان است، متذکر شد:  عمده ابتلا به سرطان ناشی از شیوه زندگی ناسالم، چاقی و اضافه وزن، تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی و مصرف دخانیات است که مردم با کنترل عوامل خطر می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها را کنترل کنند.

وی به عوامل خطر و علائم هشداردهنده ابتلا به سرطان اشاره کرد و گفت: سابقه ابتلا به سرطان در اقوام درجه یک و دو، تغییر در خال‌های پوستی، زخم‌های بدون بهبودی در دو هفته، وجود توده در هر جایی از بدن، خونریزی‌های غیرطبیعی در دستگاه گوارش تحتانی، اختلال در بلع، بی‌اشتهایی و کاهش وزن بی‌دلیل جزو علائم هشداردهنده سرطان هستند.

به گفته رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان، با اقدام و تشخیص به‌موقع ۴۰ الی ۵۰ درصد بیماری سرطان قابل درمان است و ۸۰ درصد از این بیماری نیز با تشخیص و اقدام به‌موقع قابل پیشگیری است.

صادق‌زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مراکز جامع خدمات سلامت گلستان در خصوص سه سرطان روده بزرگ، سرطان پستان و سرطان دهانه رحم خدمات خدمات تشخیص زودهنگام ارائه می‌شود که مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز ضمن حفظ سلامت خود، در راستای کاهش موارد ابتلا به سرطان در جامعه اثرگذار باشند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha