• سه‌شنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401111813731
  • خبرنگار : 50046

یک مسئول:

صادرات محصولات کشاورزی از خراسان شمالی با مشکل حمل و نقل مواجه است

صادرات محصولات کشاورزی از خراسان شمالی با مشکل حمل و نقل مواجه است

ایسنا/خراسان شمالی معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: صادرات محصولات کشاورزی از این استان به کشورهای مقصد با مشکل حمل و نقل مواجه است.

هندآبادی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه طی ۹ ماه نخست سال جاری ۷ هزار تن محصول کشاورزی با ارزش ۴.۱ میلیون دلار از گمرک خراسان شمالی صادر شده است، اظهار کرد: این محصولات شامل رب گوجه فرنگی، بذر ذرت، زعفران و گیاهان آپارتمانی بوده است.

به گفته وی این کالاها به کشورهای افغانستان، عراق، قزاقستان، پاکستان، امارات، کانادا و ترکمنستان صادر شده است.

هندآبادی در پاسخ به این سوال که محصولات کشاورزی تولیدی دیگری در این استان همچون انگور، پیاز، کشمش و ... نیز صادر می شوند اما چرا از مبدا این استان صادر نمی شوند، توضیح داد: یکی از مهمترین مشکلات صادرات محصولات کشاورزی در این استان موضوع حمل و نقل آن ها است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال فلفل تولیدی در این استان یکی از محصولات صادراتی است اما میزان تولید آن به اندازه ای نیست که بتوان با یک تریلی یخچال دار صادر کرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: از سوی دیگر باغات این استان خرده مالکی هستند و محصولات یک‌دستی تولید نمی شود که بتوان به عنوان مثال فقط از یک نوع گیلاس بار را جمع کرد و به کشور مقصد صادر کرد.

وی در ارتباط با صادرات پیاز از این استان نیز گفت: یکی از مهمترین بازارهای هدف پیاز در این استان کشور عراق است و این محصول از طریق واسطه ها در گمرک پرویز خان به آن کشور ارسال می شوند.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: در واقع صادرکنندگان این استان نتوانسته اند هنوز بازار و یا مشتری خود را در کشور عراق پیدا کنند در نتیجه واسطه ها آن ها را به آن کشور ارسال می کنند.

وی با بیان اینکه محصول زعفران نیز یکی از محصولات کشاورزی صادراتی این استان است، افزود: طبق اعلام یکی از شرکت های واقع در فاروج، ۳ تن زعفران آماده صادرات است که مکاتبات لازم به اتاق بازرگانی استان و نمایندگی وزارت خارجه در استان انجام شده اما به دلیل وجود مشکلات زیرساختی هنوز این محصول صادر نشده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha