• سه‌شنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۶:۴۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1401111814255
  • خبرنگار : 71039

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «روایت ناتمام سیما»؛ خیانت و فرصت‌طلبی

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «روایت ناتمام سیما»؛ خیانت و فرصت‌طلبی

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قصد دارد در طول برگزاری جشنواره فیلم فجر، به نقد، تحلیل و تفسیر مختصر فیلم‌های حاضر در جشنواره بپردازد. شما نیز در صورت تماشای فیلم‌ها در این زمینه می‌توانید مشارکت کنید.

«روایت ناتمام سیما»

نویسنده و کارگردان: علیرضا صمدی

تهیه‌کننده: مجید رضابالا

بازیگران: آزاده صمدی، حامد کمیلی، غزل شاکری، مهران احمدی، مسعود کرامتی، مریم سعادت و دانیال نوروش

*

بسیاری از منتقدان و نویسندگان رسانه‌ها وقتی درباره فیلمی می‌خواهند نقد و نظر خود را بنویسند، عمدتا سلیقه یا سمت و سوی فکری خود را در نظر می‌گیرند. این یک اتهام همیشگی است که البته خیلی وقت‌ها واقعیت دارد. نه تنها منتقدان و مفسران، بلکه از مدیران فرهنگی گرفته تا سازندگان فیلم‌ها نیز خیلی وقتها چنین لغزشی در نگاه کارشناسی شان دارند. برای نمونه، سکانس های پایانی فیلم سینمایی پویانمایی «بچه زرنگ» در جشنواره فجر امسال، همان‌گونه که در نقد مربوط به آن فیلم‌ هم ذکر شد، بیشتر پسند مدیران فرهنگی و صاحب اعتبارهای مالی در منصب‌های دولتی و حاکمیتی ست، نه در راستای تاثیر بر سلیقه یا طبق پسند کودکان و نوجوانان.
بر این مبنا می‌توان گفت، در مواجهه با خیلی از آثار سینمایی ساخته شده، اگر از زاویه سلیقه خود به در آییم، از منظرهایی چون خوش‌ساخت بودن در گونه و ژانر فیلم می‌توان سنجید. فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده، یک نمونه برای همین بحث است. این فیلم قاعدتا در حیطه سلیقه منتقدان و مفسران ممکن است قرار نگیرد اما از زاویه دید مخاطبان اصلی و عمومی آن باید سنجیدش. از این نظر می‌توان گفت که از نظر کارگردانی و سایر شاخص‌های فنی، فیلمی خوش‌ساخت است.

/نقد فیلم‌های جشنواره/ «روایت ناتمام سیما»؛ خیانت و قرصت‌طلبی

در زمانه‌ای که از چند سال پیش و انگار تحت تاثیر اقبال بخش قابل توجهی از اقشار جامعه به سریال‌های خیانت محور شبکه‌های ماهواره‌ای، سینمای ما هم به این عرصه پا گذاشت و به تولید آثار متعددی با این موضوع اقدام کرد. در این میان، بحث تاثیر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز در همین زمینه دستمایه بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها قرار گرفت. اما «روایت ناتمام سیما» در حالی که هر دو این موضوع ها را در خود دارد، مایه موضوعی اصلی‌اش هیچکدام از این دو محور نیست، به همین دلیل با آثار پیشین مشابهت ندارد. درونمایه اصلی این فیلم، فرصت طلبی آدم‌ها و تاثیر آن بر رفتارهای شخصی و روابط اجتماعی شان است. فیلم یک دیالوگ دارد که می‌گوید: «تو برای موقعیت بهتر، حاضری رو همه چیز پا بذاری». این افشره اصلی و تفسیر کلی فیلم یادشده است.

فیلم، انتخابهای منطقی در انتخاب بازیگر و بازیگردانی دارد؛ هرچند تا حدودی تکراری و کلیشه‌ای. برخی وجه های فنی کار هم قابلیت برنده شدن در جشنواره را دارند؛ ازجمله موسیقی.

فیلم «روایت ناتمام سیما» برای خانواده‌هاست، اگر به دستشان برسد.

علیرضا بهرامی – ایسنا

شما نیز در صورت تماشای این فیلم در گذشته یا آینده، با درج ستاره مورد نظر خود (از یک: بد، تا پنج: عالی) در قالب کامنت زیر این مطلب، در نقد آن می‌توانید مشارکت کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha