• چهارشنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401111914735
  • خبرنگار : 50491

رئیس جهاد کشاورزی گلستان عنوان کرد؛

رشد چشمگیر کشاورزی گلستان پس از انقلاب/ افزایش ۳۶ برابری زهکشی اراضی

رشد چشمگیر کشاورزی گلستان پس از انقلاب/ افزایش ۳۶ برابری زهکشی اراضی

ایسنا/گلستان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به رشد چشمگیر بخش کشاورزی استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: امروز گلستان در تولید بسیاری از محصولات اعم از گندم، کلزا، مرغ و غیره در کشور پیشرو است.

محمد برزعلی امروز چهارشنبه ۱۹ بهمن در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهار کرد: سال زراعی ۱۳۵۷-۱۳۵۶ تولید شلتوک استان گلستان ۲۲ هزار و ۶۰۰ تن بوده که این میزان پس از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشته و در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ۳۴ هزار تن رسیده و افزایش ۱۸ برابری داشته است.

وی با بیان اینکه میزان تولیدات باغی در استان گلستان در سال زراعی ۱۳۵۷-۱۳۵۶، ۴۳ هزار و ۷۰۰ تن بود، بیان کرد: این میزان در سال جاری به ۲۶۳ هزار تن رسیده و رشد ۶ برابری داشته است. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به اینکه تولید گوشت مرغ در سال ۱۳۵۷-۱۳۵۶، ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن بوده که هم‌اکنون به ۲۵۶ هزار تن رسیده و رشد حدود ۲۴ برابری داشته است، خاطرنشان کرد: همچنین تولید تخم مرغ استان گلستان در سال ۱۳۵۷-۱۳۵۶، ۱۶ هزار و ۹۰۰ تن بوده که هم‌اکنون به ۷۱ هزار تن رسیده و رشد چهار برابری داشته است.

رشد چشمگیر کشاورزی گلستان پس از انقلاب/ افزایش ۳۶ برابری زهکشی اراضی


 برزعلی اضافه کرد: تولید آبزیان در سال ۱۳۵۷-۱۳۵۶، ۴۰ هزار تن بوده که هم‌اکنون به ۱۷۵ هزار تن رسیده و افزایش چهار و نیم برابری داشته است، همچنین میزان زهکشی اراضی سه هزار هکتار بوده که هم‌اکنون تنها توسط سازمان جهاد کشاورزی ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی استان گلستان زهکشی شده و رشد ۳۶ برابری داشته است.

وی میزان تجهیز اراضی کشاورزی گلستان به سیستم‌های نوین آبیاری در سال زراعی ۱۳۵۷-۱۳۵۶ را ۱۰ هزار هکتار اعلام کرد و یادآور شد: این میزان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ۸۰ هزار هکتار رسیده و رشد هشت برابری داشته است، همچنین قبل از انقلاب اسلامی چغندرقند در گلستان کشت نمی‌شد که هم‌اکنون به ۱۸۹ هزار تن تولید رسیده و گلستان رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به ظرفیت‌های بی‌شمار استان گلستان در حوزه کشاورزی، خاطرنشان کرد: استان گلستان در تولید گندم رتبه دوم، در محصول کلزا رتبه اول، در تولید شلتوک برنج رتبه سوم، در تولید هلو و آلو رتبه سوم و در تولید گوشت مرغ رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

برزعلی در ادامه به پروژه‌های قابل افتتاح سازمان جهاد کشاورزی در دهه مبارک فجر اشاره کرد و توضیح داد: ۱۸۳ پروژه بخش کشاورزی استان گلستان با اعتبار حدود ۱۱ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در ایام‌الله دهه فجر افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۰ هزار و ۳۱۵ خانوار از پروژه‌های دهه فجر بخش کشاورزی گلستان بهره‌مند می‌شوند و برای یک هزار و ۲۵۵ گلستانی اشتغال پایدار ایجاد می‌کند.

انتهای پیام