• جمعه / ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۰:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401112116093
  • خبرنگار : 30147

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد

اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان به حوزه پژوهش

اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان به حوزه پژوهش

ایسنا/خراسان رضوی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اختصاص ۴ هزار میلیارد تومان به حوزه پژوهش خبر داد.

مرتضی فرخی، پنجشنبه ۲۰ بهمن‌ماه در آیین افتتاح پروژه‌های دانشگاه تربت‌حیدریه با اشاره به تعامل خوب مجلس با وزارتخانه متبوع، گفت: سال آینده اعتبارات پژوهشی افزایش و تقویت خواهد شد، همچنین تخصیص بودجه بر اساس مأموریت‌های محول شده به زیر مجموعه‌های این وزارتخانه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۳۲ هزار میلیارد تومان بودجه امسال وزارت علوم، حدود ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص یافته است.

فرخی مفهوم هدفمند کردن مأموریت‌های پژوهشی دانشگاه را بدان معنا دانست که نیازهای اجتماعی کشور بخشی از پژوهش‌های این وزارتخانه را به خود اختصاص دهد.

وی بیان کرد: محقق شدن این امر به کاربردی شدن پژوهش‌ها که در ارتباط علم با صنعت رخ می‌دهد بستگی دارد که این امر موجب توجیه اقتصادی و درآمدزایی طرح‌های پژوهشی می‌شود.

معاون امور حقوقی وزیر علوم ادامه داد: زمانی که واحدهای صنعتی به این باور استوار شوند که سپردن طرح‌های توسعه به دانشگاه‌ها سبب پیشرفت بهتر آنها می‌شود، اهمیت این موضوع بیش‌تر از پیش روشن می‌شود.

عباس خاشعی سیوکی، رییس دانشگاه تربت‌حیدریه نیز در ادامه مراسم گفت: در این مراسم دو طرح پژوهشی در حوزه گیاه‌پزشکی، در محل پژوهشکده زعفران دانشگاه تربت‌حیدریه به بهره‌برداری رسید.

وی با معرفی پروژه‌های بهره‌برداری شده، اظهار کرد: شهریورماه کلنگ احداث استخر ذخیره آب مزرعه تحقیقاتی پژوهشکده زعفران به زمین زده شد که اکنون این استخر با حجم ذخیره‌سازی ۲۰۰۰ مترمکعب آب و با صرف ۵۰۰ میلیون تومان هزینه به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشگاه تربت‌حیدریه با اشاره به اینکه سه پروژه تحقیقاتی در حوزه زعفران در کنار این استخر ذخیره دنبال خواهد شد، بیان کرد: طرح‎های پژوهشی با محوریت کم‌آبی و خشکسالی منطقه، بررسی اثرات خشکی و تأثیر آن بر عملکرد محصول و در نهایت نقش احتمالی و مؤثر پرایمینگ (روشی برای بهبود کیفیت بذر قبل از کاشت) انجام که در نهایت سبب افزایش عملکرد در شرایط تنش خشکی و نیز افزایش مقاومت گیاه به شرایط خشکی در شرایط کم آبی، خواهد شد.

وی همچنین به پروژه دوم دانشگاه تربت‌حیدریه که در حوزه گیاه پزشکی به بهره‌برداری رسید، اشاره کرد و گفت: با صرف ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار، مزرعه گیاهان دارویی به مساحت ۱۲ هکتار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خاشعی سیوکی خاطرنشان کرد: در این مزرعه، پژوهش‌های کاربردی بر روی گیاهان زعفران، آنغوزه، ارغوان و اسطوخودوس انجام خواهد گرفت که این گیاهان نسبت به شرایط کم‌آبی و خشکسالی دارای مقاومت بیشتری هستند که بناست در نهایت به اصلاح نژاد بذر و کسب درآمد اقتصادی برای دانشگاه دست یابیم.

بهره‌برداری از سلف و آشپزخانه دانشگاه تربت‌حیدریه با صرف ۲۰ میلیارد تومان از دیگر برنامه‌های معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تربت‌حیدریه بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha