• یکشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1401112317333
  • خبرنگار : 50444

زندگینامه ۵ شهید دوران انقلاب اسلامی در شهرستان شیروان

زندگینامه ۵ شهید دوران انقلاب اسلامی در شهرستان شیروان

ایسنا/خراسان شمالی خراسان شمالی در دوران مبارزه با رژیم شاهنشاهی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شهدای بسیاری را همانند سایر نقاط کشور تقدیم نظام و اسلام کرده است.

به گزارش ایسنا، خراسان شمالی بیش از ۳ هزار شهید و ۶ هزار جانباز تقدیم نظام اسلامی کرده و در دوران دفاع مقدس ۳۵ هزار رزمنده در جبهه ها داشته است. به گونه ای که بیشتر شهید و رزمنده به نسبت فاصله از میدان جنگ متعلق به این خطه از کشور بوده است. لذا باید راه و روش این شهدا و ایثارگران را به گوش همه مردم به ویژه نسل های بعد از آن ها برسانیم.

در این راستا، نگاهی به زندگینامه ای مختصر از ۵ شهید دوران انقلاب اسلامی شهرستان شیروان می اندازیم.

زندگینامه شهید محمد عابدی

شهید معظم محمد عابدی در خردادماه سال ۱۳۱۶ در شهرستان شیروان به دنیا آمد. تحصیلات را تا مقطع دیپلم در شهرستان شیروان طی کرد. وی متأهل و دارای دو پسر بود و به دلیل علاقه شدید به شغل معلمی، این شغل را انتخاب کرد. شهید فردی مهربان، متین و دارای اخلاقی خوش و رفتاری شایسته بود و در چهره اش همیشه تبسم نمایان بود. وی معلمین نمونه و الگویی برای سایر معلمان و دانش آموزان بوده و با توجه به وضعیت نابسامان جامعه قبل از انقلاب، احساس وظیفه شروع به مبارزه با حکومت طاغوت کرد و جهت شرکت در راهپیمایی و تظاهرات در سال ۵۷ به مشهد رفت که ۱۱ دی‌ماه  ۱۳۵۷ به فیض شهادت نائل آمد و در بهشت رضای مشهد مقدس به خاک سپرده شد.

زندگینامه شهید حسن رفیق

شهید معظم حسن رفیق در اولین روز از فروردین سال ۱۳۳۹ در شهرستان شیروان به دنیا آمد. وی مجرد، کارگر و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه داد. وی همیشه چهره خندان داشت و به حلال و حرام اهمیت می داد و یاریگر فقرا و مستضعفین بود. زمانی که دانش آموز بود از پدرش پول می گرفت و به دانش آموزان بی بضاعت کمک می کرد. اوایل انقلاب اسلامی به خاطر احساس مسئولیت پابه پای مردم در تظاهرات مهم شرکت می کرد و سرانجام در تاریخ هشتم دی ماه سال ۵۷ در تظاهرات میدان امام حسین تهران جانش را در راه انقلاب اسلامی فدا کرد. شهید حسن رفیق در بهشت زهرای تهران مدفون شد.

زندگینامه شهید علی تقویان

شهید علی تقویان در سال ۱۳۴۰ در شهرستان شیروان به دنیا آمد. دوران دبیرستان او همزمان بود با آغاز درگیری ها بین انقلابیون وطرفداران رژیم پهلوی. این شهید با نوشتن شعار بر روی دیوارها و شرکت در راهپیمایی و همراهی انقلابیون فعالیت خود را ادامه داد تا اینکه در یکی از راهپیمایی ها مورد اصابت گلوله یکی از مزدوران طاغوت از ناحیه ران قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان قوچان و مشهد به دلیل وخامت حالش در ۳۰ بهمن ۵۷ در مشهد به فیض شهادت نائل آمد و در بهشت رضای مشهد به خاک سپرده شد.

زندگینامه شهید محمد فرهادی‌

شهید محمد فرهادی در تابستان و مرداد ماه ۱۳۴۰ در روستای زوارم از توابع بخش مرکزی شهرستان شیروان به دنیا آمد و تحصیلات خودش را تا چهارم ابتدایی در روستا گذراند. به دلیل فقر مالی برای کمک مالی به خانواده درس را رها کرد و برای کار کردن مجبور شد به تهران برود.

شهید، چهره ای ساده و باصفا داشت. فقر و تنگدستی، دلیلی برای نرسیدن او به همت عالی نبود. حرف زور را به هیچ وجه قبول نمی کرد و مردانگی و غیرتش زبانزد خاص و عام بود.

 سرانجام شهید محمد فرهادی در ۲۱ بهمن ۵۷ در راهپیمایی بر علیه رژیم پهلوی در مقابل نیروی هوایی تهران بر اثر  تیر مستقیم به فیض شهادت رسید.

زندگینامه شهید رمضانعلی خوش قامت

شهید رمضانعلی خوش قامت در سال ۱۳۴۴ در روستای الخاست متولد شد. بعد از فوت پدر به شهرستان شیروان رفت و همان جا ساکن شد. دیپلم خود را در رشته علوم طبیعی کسب کرد و به عنوان معلم در فرمانداری برای مقابله با بیسوادی فعالیت می کرد. تمام آرزویش آمدن امام به ایران بود و به دلیل شرکت در جلسات مخفیانه علیه رژیم طاغوت و پخش اعلامیه حضرت امام، ۲ بار توسط ساواک دستگیر و بازداشت شد. همزمان با راهپیمایی مردم علیه رژیم طاغوت در دیماه ۵۷ و با وجود بارش شدید برف، شهید نیز در صحنه حاضر بود و با پرتاب سنگ به سمت رئیس شهربانی، از جانب او مورد اصابت گلوله ژ۳ قرار گرفت و مجروح شد و تلاش همرزمانش برای نجات جان او فایده نداشت. زمانی که ماموران ژاندارمری از تحویل جنازه شهید امتناع کردند با فشار و تحصن مردم مجبور به تحویل جنازه شدند تا اینکه مراسم تشییع باشکوهی برای شهید برگزار شد و چون در آن زمان مزار شهدا نبود، شهید والا مقام جدا از شهدای دیگر مظلومانه دفن شد. روز هفتم شهادتش با ۱۲ بهمن روز ورود امام به ایران مصادف شد.

خبرنگار: غلامرضا مینا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha