• یکشنبه / ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۵:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401112317813
  • خبرنگار : 50037

فامنین پایلوت اجرای الگوی کشت

فامنین پایلوت اجرای الگوی کشت

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان فامنین با اشاره به رونمایی از عملیات اجرایی طرح الگوی کشت مبتنی بر حفظ منابع آب و خاک گفت: شهرستان فامنین در سال زراعی جاری به عنوان شهرستان پایلوت اجرای الگوی کشت کشوری است.

منصور خزایی با بیان اینکه در این طرح به دنبال افزایش بهره وری هستیم تا بتوانیم از ذخایر ارزشمند آب و خاک بهره برداری و حفاظت بهتری داشته باشیم، افزود: برنامه عملیاتی اجرای الگوی کشت شهرستان فامنین تدوین و تا سطح کارشناسان برش و اعلام شده است و طبق برنامه ابلاغی  کشاورزان باید طبق این الگو محصولات خود را کشت کنند.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ابلاغی الگوی کشت برای ۵۶ هزار و ۱۶۳ هکتار از اراضی زراعی این شهرستان تدوین شده که ۱۲ هزار هکتار به کشت محصولات آبی و ۴۴ هزار ۱۶۳  هکتار به کشت محصولات زراعی دیم اختصاص دارد ضمن اینکه با توجه به برآوردها انتظار تولید ۱۴۷ هزار و ۹ تن محصول را خواهیم داشت.

خزایی همچنین خاطرنشان کرد: برای اجرای موفقیت آمیز این طرح توسط کشاورزان همه ارگان ها و دستگاه های مرتبط باید همکاری و هماهنگی لازم را به عمل آورند و مشوق های لازم به خوبی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی فامنین، وی افزود: مدیریت انرژی، توجه به قیمت تمام شده تولید محصول در مناطق مختلف، تولید قراردادی با ضمانت خرید و از همه مهمتر مدیریت تخصیص منابع از الزامات اجرای الگوی کشت به شمار می رود.

خزایی ادامه داد: توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای، اجرای سیستم های نوین آبیاری، کشت محصولات کم آب بر و توجه به اقلیم و سابقه کشت هر محصول در منطقه از مواردی است که می‌تواند ما را به سمت ارتقاء بهره وری سوق دهد.

وی همچنین یادآور شد: در اجرای الگوی کشت سطح اراضی کم نمی شود بلکه نوع کشت تغییر می کند و به جای محصولات پر آب بر چون  چغندرقند و سیب زمینی  محصولات دیگری مانند غلات، کلزا و گیاهان دارویی جایگزین می‌شود.

خزایی با تاکید بر اینکه باید کشاورزان ترغیب شوند که ضمن افزایش بهره وری، میزان مصرف آب را کاهش دهند، یادآور شد: در اجرای طرح الگوی کشت شهرستان فامنین کشت هندوانه صفر و کشت دوم ممنوع خواهد بود و از این پس  کشاورزانی مشمول حمایت های دولتی خواهند بود که الگوی کشت را اجرا کنند ضمن اینکه امیدواریم با اجرای طرح الگوی کشت شاهد افزایش درآمد کشاورزان و افزایش بهره وری در تولید محصولات باشیم و اجرای الگوی کشت ظرفیت هایی از امنیت غذایی را برای ما ترسیم کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha