• سه‌شنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۲
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1401112519340
  • خبرنگار : 50187

معاون وزیر آموزش و پرورش:

نظام دانشگاهی و ورودی دانشجویان ما در علوم پایه، با ضعف مواجه است

نظام دانشگاهی و ورودی دانشجویان ما در علوم پایه، با ضعف مواجه است

ایسنا/کرمان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در علوم پایه هم اکنون نظام دانشگاهی و ورودی دانشجویان ما با ضعف مواجه است و باید راه حلی برای آن اتخاذ شود.

دکترمحمدمهدی کاظمی صبح امروز ۲۵ بهمن ماه در همایش ملی کیفیت بخشی به آموزش علوم پایه در کرمان اظهار کرد: سال ۲۰۲۲ سال جهانی علوم پایه انتخاب شد و هدف این بود به این مقوله با نگاه پیشرفت پایدار در جوامع توجه بیشتری بدهند.

وی با اشاره به نگاه دینی در تربیت دانشمندان در عرصه علوم و تکنولوژی، عنوان کرد: اگر توجه به علوم پایه را آنطور که مقام معظم رهبری توجه به علم و فناوری را در کشور دنبال و مطرح کردند، مد نظر قرار دهیم، در عرصه جهانی ارتقاء یافته و تاثیر آن را در زندگی و جامعه و قابلیت های آن را حس می کنیم.

کاظمی با بیان اینکه وجه دوم، تلفیق علوم پایه با علوم ترکیبی است، افزود: اگر می خواهیم در کشور در علوم کاربردی پیشرفت کنیم، باید به علوم پایه توجه نموده و این علوم باید به عنوان اصل و اساس قرار بگیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: علوم پایه راه حل هایی برای بهتر پیش رفتن امور فراهم خواهد کرد، البته مشکلاتی پیش رو قرار می دهند اعم از مسائل زیست محیطی، آب و انحراف از مسیر اصلی که موجب ایجاد خشونت در جهان می شود لذا مسئله مهم، روحیه اخلاق مدار ی در علوم پایه است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، تصریح کرد: به این مسئله توجه نشد، به دلیل مدرک گرایی. و رویکرد حافظه محوری به دلیل کنکور ایجاد و موجب چالش هایی در نظام آموزشی شد.

کاظمی افزود: در علوم پایه هم اکنون نظام دانشگاهی و ورودی دانشجویان ما با ضعف مواجه است و باید راه حلی برای آن اتخاذ شود.

وی ادامه داد: براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرصتی برای حذف کنکور یا کاهش ضریب کنکور پیش آمده تا توجه به برنامه درسی اتفاق بیفتد.

کاظمی گفت: اگر قرار است در علوم پایه پیشرفت و مسائل را حل کنیم، هیچ راهی نیست جز اینکه از آموزش و پرورش به آن بپردازیم؛ منظور از آموزش و پرورش، لزوما سوادآموزی نیست و باید الفبای پیشرفت کشور را به دانش آموزان یاد بدهیم و این با بحث حافظه محوری در تناقض است. ضمن اینکه نسل جوان ما باید با زمینه های مختلف علم و فناوری آشنا شود. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از چالش های دیگر این حوزه برنامه درسی است که رهبری نیز در دیدار با فرهنگیان به این موضوع اشاره کردند، افزود: روش، اهداف، ابزار و به ویژه شیوه ارزشیابی جهت دهنده به نظام آموزشی است. ضمن اینکه ارائه محتوا و خود محتوا بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه فلسفه علم مغفول مانده و به دانش آموزان درباره فلسفه علم نگفته ایم، تصریح کرد: تنوع در محیط و عرصه های یادگیری مسئله مهمی است. شیوه سخنرانی دیگر جوابگو نیست به ویژه در علوم پایه و روش های یاددهی و یادگیری باید متحول شود؛ یکی از راهکارهای سند تحول، تنوع در محیط های یادگیری است. مثل طبیعت، آزمایشگاه و پژوهش سراها.

کاظمی با اشاره به اینکه طی ۹ سال گذشته کمی به علوم پایه بی توجهی شد و تعداد دانش آموزان در رشته ریاضی فیزیک کاهش یافت، گفت: این مسئله دلایل مختلف دارد، یک مورد، پایه های علمی ضعیف دانش آموزان است. بخشی از علوم پایه وحشت دارند و دیگر اینکه اهل ممارست و تمرین نیستند لذا باید جبران و شرایط را برای دانش آموزان فراهم کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید دانش آموزان علاوه بر توجه به پیشرفت خودشان، به پیشرفت های اجتماعی و کشور توجه بیشتری داشته باشند، افزود: پیشرفت های ایران در علم و فناوری به دلیل توجه به علوم پایه در ۱۵ سال گذشته است و باید بیشتر به این حوزه توجه و اُفت ها را جبران کنیم؛ یادگیری جمعی و گروهی یکی از موضوعات جذاب در این عرصه است و استفاده از فناوری اطلاعات و ارائه آموزش و ابزار تکنولوژی آموزشی که در ایام کرونا ایجاد شد، باید آن را قدر دانست.

وی با اشاره به اینکه باید در کنار ارزشیابی چند ساعتی، ارزشیابی گروهی باشد و این خودش زمینه ایجاد یادگیری را فراهم می آورد، تصریح کرد: مشاوران و معلمان برای ترغیب و تشویق دانش آموزان به علوم پایه و ریاضی تلاش نمایند. در سال تحصیلی جاری سهم رشته ریاضی بعد از ۹ سال روند کاهشی، حدود دو درصد افزایش پیدا کرد.

کاظمی با اشاره به اینکه باید از استعدادهای بی نظیر جامعه و نظام تعلیم و تربیت استفاده و جوانان و نوجوانان را به این سمت سوق دهیم، افزود: باید دانش آموزان را در علوم مختلف و دانش بنیان تربیت کنیم.
تضمین با کیفیت اموزش باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha