• سه‌شنبه / ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401112519386
  • خبرنگار : 50214

در نشست با خبرنگاران اعلام شد؛

یزد میزبان اجلاس معاونان غذا و داروی کشور/سرانه دارویی یزد متناسب نیست

یزد میزبان اجلاس معاونان غذا و داروی کشور/سرانه دارویی یزد متناسب نیست

ایسنا/یزد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از برگزاری اجلاس سه روزه معاونان غذا و داروی کشور در یزد خبر داد.

«بهروز حیدری» امروز سه شنبه ۲۵ بهمن ماه در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: این همایش ملی با حضور معاونان و کارشناسان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی و مسئولان مربوطه در وزارت بهعداشت و درمان از فردا ۲۶ بهمن و به مدت سه روز در یزد برگزار می‌شود.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه شرکت‌کنندگان در حاشیه‌ی این همایش خبر داد و گفت: در جلسات تخصصی این همایش مشکلات دارویی و مسائل مربوط به این حوزه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

حیدری مهمترین چالش سازمان غذا و دارو را مسائل دارویی کشور خواند و گفت: خوشبختانه این وضعیت مگر برای برخی داروها و به صورت مقطعی عمدتاً به دلیل تحریم‌ها و مشکل تامین مواد اولیه، نسبت به قبل وضعیت بهتری داشته و بسیاری از کمبودها در این حوزه برطرف شده است.

وی عمده‌ترین مشکل این بخش در استان را متناسب نبودن سرانه دارویی مطابق با میزان خدمات ارائه شده به بیماران ذکر و عنوان کرد: خوشبختانه استان یزد به دلیل برخورداری از هزینه نسبتاً پایین‌تر و امکانات پزشکی مطلوب‌، پذیرای اتباع خارجی و بیماران غیربومی از دیگر استانهاست ولی سرانه دارویی اختصاص یافته به استان متناسب با این حجم از ارائه خدمات نیست.

وی در این باره اضافه کرد: سرانه داروهای خاص و تخصصی در استان یزد با جمعیت ۱.۲ میلیون نفر و به رغم میزبانی از بیماران غیریزدی، در حال حاضر ۱.۷ و در مورد داروهای معمولی نیز حدود ۲ است که حداقل در مورد داروهای خاص باید به ۲.۲ افزایش یابد.

یزد میزبان اجلاس معاونان غذا و دارو کشور/سرانه دارویی یزد متناسب نیست

این مسئول خاطرنشان کرد: خوشبختانه این ضریب برای داروی انسولین با توجه به اقدامات موفق صورت گرفته در استان، متناسب و معادل ۱.۳ است یا در مورد داروهای بیماران پیوندی با توجه به پایش‌ و سهمیه‌های این بخش مشکلی نداریم.

وی با بیان این که مستندات این مطالبه‌ی استان به سازمان غذا و دارو ارائه شده است، گفت: البته این مشکل مبتلابه برخی دیگر از استانهاست ولی سازمان غذا و دارو مدتهاست که درگیر این مشکل به دلیل نیاز به آمارهای بسیار دقیق در این حوزه است که امیدواریم در این اجلاس، تصمیم مناسبی در این باره اخذ شود.

حیدری در پایان راجع به مشکل کمبود آنتی بیوتیک و سرم در استان طی ماه‌های گذشته و وضعیت کنونی آن، اعلام کرد: کاهش بیماران نیازمند آنتی‌بیوتیک و بهبود فرایند توزیع این داروها در استان، وضعیت به مراتب بهتری را در این خصوص رقم زده و در رابطه با توزیع سرم نیز هم‌اکنون در رابطه با نیاز مراکز درمانی و نیز جهت بیماران سرپایی مشکلی نداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha