• چهارشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۰۷:۵۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401112619760
  • خبرنگار : 50176

رئیس دانشگاه لرستان:

دشمن‌شناسی و محاسبات دقیق، محکم‌ترین سپر دفاعی در منظومه فکری مقام معظم رهبری است

دشمن‌شناسی و محاسبات دقیق، محکم‌ترین سپر دفاعی در منظومه فکری مقام معظم رهبری است

ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه لرستان گفت: براساس منظومه فکری رهبر معظم انقلاب به‌عنوان یک حکیم فرزانه، فرمانده کل قوا و یک اندیشمند، دشمن‌شناسی و محاسبات دقیق، محکم‌ترین سپر دفاعی کشور است.

علی نظری بیست و پنجم بهمن در نشست دانشگاهی (بخش استانی) نخستین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش ملی تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای که در سالن شهید شکوهی دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، انسان باید دوست و دشمن خود را دقیق بررسی کند و بشناسد و این مهم، محکم‌ترین سپر دفاعی برای یک کشور است.

وی ادامه داد: مکتب و اندیشه دفاعی رهبر معظم انقلاب، برپایه آموزه‌های قرآن کریم، نهج‌البلاغه‌ شریف و اصول دینی است.

نظری یکی از مبانی و زیربنای فکری و اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای را محتوای خطبه ۱۱ نهج‌البلاغه دانست و افزود: این خطبه، هنگامی است که حضرت علی (ع) پرچم فرماندهی را به فرزندش، محمد حنفیه واگذار می‌کند: «تَزُولُ الْجِبَالُ وَ لَا تَزُلْ، عَضَّ عَلَی نَاجِذِکَ، أَعِرِ اللَّهَ جُمْجُمَتَکَ، تِدْ فِی الْأَرْضِ قَدَمَکَ، ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَی الْقَوْمِ وَ غُضَّ بَصَرَکَ، وَ اعْلَمْ أَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ: اگر کوه‌ها متزلزل شوند، تو پایدار بمان. دندانها را به هم بفشر و سرت را به عاریت به خداوند بسپار و پایها، چونان میخ در زمین استوار کن و تا دورترین کرانه‌های میدان نبرد را زیر نظر گیر و صحنه‌های وحشت‌خیز را نادیده بگیر و بدان که پیروزی وعده خداوند سبحان است».

رئیس دانشگاه لرستان با استناد به این خطبه، تفاوت بین جنگ توحیدی و غیرتوحیدی را تشریح و اضافه کرد: در جنگ توحیدی، انسان در راه خدا جهاد می‌کند ولی در جنگ غیرتوحیدی، انسان برای کسب شکوه مادی، می‌جنگد.

رئیس سازمان بسیج اساتید لرستان با استناد به خطبه مذکور، بیان کرد: در جنگ با دشمن به‌هیچ عنوان نباید عقب‌نشینی کرد و همواره باید فرهنگ جهاد، مقاومت، ایثار و شهادت در راه خدا، تقویت شود.

وی شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی را از جمله الگوهایی دانست که همه وجودش خویش را در راه اسلام، انفاق و فدا کرد.

نظری افزود: از شاخص‌های بصیرت این است که لایه‌های پنهان اهداف دشمن هم شناخته شود.

رئیس دانشگاه لرستان در تبیین آیه ۶۰ سوره انفال گفت: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ وَآخَرِینَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یَعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیْءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یُوَفَّ إِلَیْکُمْ وَأَنْتُمْ لَا تُظْلَمُونَ؛ و شما (ای مؤمنان) در مقام مبارزه با آن کافران خود را مهیا کنید و تا آن حد که بتوانید از آذوقه و تسلیحات و آلات جنگی و اسبان سواری زین کرده برای تهدید و تخویف دشمنان خدا و دشمنان خودتان فراهم سازید و نیز برای قوم دیگری که شما بر (دشمنی) آنان مطلع نیستید و خدا بر آن‌ها آگاه است و آنچه در راه خدا صرف می‌کنید خدا تمام و کامل به شما عوض خواهد داد و هرگز به شما ستم نخواهد شد».

وی با استناد به این آیه از قرآن کریم، ادامه داد: ساختار فکری حاکم بر فرعونیان از نوع کشتن کودکان و مظلومان، چپاول اموال، استعمار، استبداد و خوی استکباری است.

نظری بیان کرد: قرآن‌کریم می‌فرماید اگر فرعونیان را در جنگ دیدید باید پشتوانه‌ها و اساس فکری آن‌ها را نابود کنید تا به همه یادآور شود.

رئیس دانشگاه لرستان اظهار کرد: براساس آیه ۶۰ سوره انفال، باید با تهیه و ارتقای آمادگی‌ها، دشمن خدا و دشمن جامعه توحیدی را دچار ترس کرد تا چشم طمع برای تصرف سرزمین یا تجاوز به حقوق را نداشته باشد.

وی تصریح کرد: با کسب و ارتقای آمادگی‌های دفاعی، برمبنای آیه مذکور، بایستی، سه دسته در برابر جامعه توحیدی، خیال تجاوز نکنند: دشمنان خدا، دشمنان جامعه توحیدی و دیگرانی که قرآن کریم می‌فرماید شما نمی‌دانید چه کسانی هستند ولی خداوند از ذات آن‌ها آگاه است که در مورد این دسته سوم، انسان‌های دارای بصیرت می‌توانند آن‌ها را بشناسند.

نظری افزود: یکی از رسالت‌های دانشگاه‌ها این است که براساس آینده‌پژوهی، دانشکده‌ها و گروه‌های دشمن‌شناسی ایجاد کنند از این منظر که در آینده، دشمنان احتمالی نظام چه کسانی خواهند بود.

رئیس دانشگاه لرستان تصریح کرد: هرچقدر در بخش‌های دفاعی و صنایع نظامی کشور هزینه شود مصداق انفاق است و خداوند خودش ضامن برگشت کامل این هزینه‌هاست.

وی افزود: براساس منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، جمهوری اسلامی ایران هیچ­گاه تهدیدی برای سایر کشورها نبوده و نیست اما در برابر هرگونه تعرضی، کاملاً مقتدرانه عمل خواهد کرد.

گفتنی است رئیس بخش استانی همایش، دکتر علی نظری، رئیس شورای راهبردی بخش استانی همایش، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حبیب حاتمی کن‌کبود، دبیر استانی این همایش، دکتر فاطمه احمدی، دبیر علمی بخش استانی همایش، دکتر محمدرضا راجی و دبیر اجرایی بخش استانی همایش، دکتر حوریه مرادی است.

بخش استانی نخستین همایش بین‌المللی و پنجمین همایش تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه لرستان، سازمان بسیج اساتید استان لرستان و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان لرستان برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha