• چهارشنبه / ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401112620220
  • خبرنگار : 50180

همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در کرمانشاه برگزار شد

 همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در کرمانشاه برگزار شد

ایسنا/کرمانشاه سومین همایش ملی کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف در مناطق خشک، در دانشگاه رازی کرمانشاه برگزار شد.

هوشنگ قمرنیا دبیر علمی این همایش، امروز(26 بهمن) در مراسم افتتاحیه این همایش دو روزه، با بیان اینکه 82 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شده، گفت: چهار اثر از این آثار رد و مابقی پذیرش شده‌اند.

وی با اشاره به ارسال مقاله برای برگزاری این همایش از سراسر کشور، گفت: در جریان برگزاری این همایش دو روزه که به صورت مجازی از سراسر کشور شرکت کننده دارد، 19 مقاله در حوزه استفاده از تکنیک‌های کم آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف ارائه می‌شود و در روز دوم نیز شرکت‌کنندگان از سدگاوشان و تاسیسات آن بازدید خواهند کرد.

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی کرمانشاه افزود: دو همایش قبلی به ترتیب در مشهد و شهر فسا استان فارس برگزار شد.

وی در ادامه از کشاورزان مهاجر به عنوان یکی از چالش‌های جدی پیش روی بخش کشاورزی در استان کرمانشاه یاد کرد و افزود:  این کشاورزان با استفاده بی رویه از سموم و کودها برای تولید محصولات آب‌بری مثل سیب زمینی سرمایه‌های بخش کشاورزی استان را به خارج از استان منتقل می‌کنند.

قمرنیا با بیان اینکه استان کرمانشاه 15 هزار و 553 حلقه چاه کشاورزی دارد، گفت: 5546 مورد از این چاه‌ها بصورت غیرمجاز حفر شده‌اند.

المیر حسنی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز در این همایش با بیان اینکه به دنبال روش‌های کم‌آبیاری برای مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی استان هستیم، گفت: در این راستا تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری در برنامه است.

حسنی اشاره ای هم به اقدامات خوب صورت گرفته در استان کرمانشاه در راستای استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری داشت و گفت: هم اکنون بالای 50 درصد اراضی آبی استان کرمانشاه به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده‌اند، در حالیکه در کشور 35 درصد اراضی آبی کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز هستند.

وی اشاره ای هم به دیگر برنامه‌های مجموعه جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در راستای اجرای طرح ملی سازگاری با کم آبی داشت و گفت: در این راستا اقداماتی شامل جایگزینی کشت محصولات کم آب بر مثل زعفران، گل محمدی و گیاهان دارویی، ایجاد سایبان باغ، اجرا و نظارت دقیق بر الگوی کشت مصوب، سخت نمودن عرصه برای کشاورزان غیربومی و... در برنامه استان قرار دارد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha