• شنبه / ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۸:۴۲
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1401112921798
  • خبرنگار : 50455

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد:

فقه تبیین‌کننده روش سلوک بشر در زندگی است

فقه تبیین‌کننده روش سلوک بشر در زندگی است

ایسنا/قم معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور گفت: فقه روش سلوک بشر را در چهار ساحت ارتباط انسان با خود، خدا، محیط و دیگر انسان‌ها روشن می‌کند و گستره حضور فقه به وسعت زندگی بشر و تمام ساحت‌های فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی و باطنی و ظاهری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور امروز ۲۹ بهمن‌ماه در نشست وبینار آشنایی با رشته فقه و اصول که در نمایشگاه کتاب دین در قم برگزار شد، طی سخنانی عنوان کرد: با یک مثال ساده می‌توان به اهمیت و جایگاه فقه واقف شد؛ دور از تخصص است که سازنده یک دستگاه و فناوری، روش استفاده از آن را ارائه نکند، خداوند سازنده و خالق بشر است و تنها حق و وظیفه مقام باری تعالی است که روش سلوک بشر را ارائه کند و این به اصطلاح کاتالوگ خداوند در خصوص انسان همان فقه است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور ادامه داد: فقه روش سلوک بشر را در چهار ساحت ارتباط انسان با خود، خدا، محیط و دیگر انسان‌ها روشن می‌سازد و گستره حضور فقه به وسعت زندگی بشر و تمام ساحت‌های فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی و باطنی و ظاهری است.

مقیمی حاجی ضمن با اشاره به ظرفیت‌سازی برای تحصیل فقه و اصول تا مرحله اجتهاد، بر شناخت مصادیق نوظهور فقهی در جوانب مختلف فقه‌های مضاف همچون فقه تربیتی (میزان گستره ولی در تربیت طفل)، فقه اقتصادی(رمزارزها)، فقه پزشکی (خانه‌های بهداشت و ضامن سلامت)، فقه فضای مجازی (متاورس) و فقه حکومتی (الزامات سیاست خارجی) تأکید کرد.

وی تصریح کرد: استفاده از فقه تنها به ظرفیت اجتهاد ختم نمی‌شود بلکه مسئله گویی دقیق و علمی از دیگر الزامات و کارکردهای فقه و اصول خواهد بود.

یادآور می‌شود، ششمین نمایشگاه کتاب دین از ۲۶ بهمن‌ تا اول اسفند ١٤٠١ صبح‌ها از ساعت ۱۰ تا ۱۳ و عصرها ۱۶ تا ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha