• یکشنبه / ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۷
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1401113022375
  • منبع : نمایندگی کردستان

ارائه خدمات رایگان به ۱۲۰ دانش‌آموز اوتیسم در کردستان

ارائه خدمات رایگان به ۱۲۰ دانش‌آموز اوتیسم در کردستان

ایسنا/کردستان رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان با اشاره به اینکه مرکز درمانی قدس سنندج به دانش‌آموزان طیف اوتیسم دارای مشکلات رفتاری شدید و نیازمند به خدمات روانشناسی و روان پزشکی خدمات رایگان ارائه می‌کند، گفت: ۱۲۰ دانش‌آموز اوتیسم در کردستان خدمات رایگان دریافت می‌کنند.

طالب محمدی، امروز، (۳۰ بهمن‌ماه) در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان با بیان اینکه اختلال اوتیسم بار احساسی، عاطفی، سلامتی و اقتصادی برای خانواده و اجتماع دارد، گفت: با تشخیص به موقع و مداخلات مبتنی بر دستاوردهای علمی می‌توانیم نسبت به کنترل این اختلال اقدامات همه جانبه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۲۰ دانش‌آموز اوتیسم دراستان داریم، گفت: دانش‌آموزان اوتیسم نیاز به امکانات بیشتری دارند و باید در هر کلاس حداکثر ۳ نفر حضور داشته باشند.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان بیان کرد: در مدارس با نیازهای ویژه ۱۰ شهرستان در سطح استان به دانش‌آموزان دارای اختلال طیف اوتیسم خدمات آموزشی، پرورشی و حمایتی ارائه می شود.

وی با اشاره به آمار رو به افزایش اوتیسم در استان گفت: اوتیسم درمان قطعی ندارد وناآگاهی خانواده‌ها وجامعه از این بیماری وعدم اطلاع‌ رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان افزود: دانش‌آموزان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در کنار درمان دارویی از آموزش و پرورش استثنایی درمان‌های غیردارویی مانند کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی و بازی درمانی، ماساژ درمانی وتیچ را نیز باید دریافت کنند.

وی اظهار کرد: با تشخیص زودهنگام این اختلال در کودک که از سنین زیر ۳ سال آغاز می‌شود می‌توان از برنامه‌های درمانی مؤثرتر و مداخله بهنگام برای کمک به آنان بهره برد.

محمدی گفت: به‌منظور تشخیص زود هنگام این اختلال، علائم و نشانه‌های هشداردهنده‌ زیادی وجود دارد، اما به‌طور معمول اختلالات حول مهارت‌های اجتماعی، مشکل گفتار و زبان، مشکلات ارتباطی غیرکلامی و رفتارهای انعطاف‌ناپذیر است.

وی با تأکید بر گسترس همکاری بین بخشی در جهت ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی، درمانی و حمایتی به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه گفت: دو ارگان آموزش‌وپرورش استثنایی و معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی نیز اجرای برنامه های بهداشتی و درمانی در ارتقای سلامت، رشد و بالندگی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را در اولویت دارند.

رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان کردستان با تأکید بر اینکه دانش آموزان، جزوسرمایه‌های اصلی کشور هستند و پرورش آن‌ها از هدف‌های اصلی برنامه های توسعه اجتماعی و اقتصادی است، افزود: برنامه‌های ارتقای سلامت دانش‌آموزان از اثربخش‌ترین برنامه‌ها و تضمین‌کننده سلامت نسل حاضر و آینده کشور است.

وی توزیع بسته‌های بهداشتی، ارائه خدمات دندانپزشکی و درمانی(بیمارستانی و کلینیکی) رایگان به دانش آموزان با نیازهای ویژه واجرای برنامه‌های سلامت روان را سطوح مشترک کاری آموزش و پرورش استثنایی و دانشگاه علوم پزشکی کردستان ذکر کرد.

محمدی یادآور شد: در راستای همین موضوع مهم در اجرای تفاهم نامه منعقده با انجمن اوتیسم استان و با همکاری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مقرر است کلیه دانش‌آموزان طیف اوتیسم به صورت رایگان در مرکز آموزشی، پزشکی ودرمانی قدس سنندج مورد درمان و ویزیت قرار گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha