• دوشنبه / ۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401120100047
  • خبرنگار : 50250

چوب حراج به اجناس در آخر فصل و خالی شدن جیب‌ها

چوب حراج به اجناس در آخر فصل و خالی شدن جیب‌ها

ایسنا/چهارمحال و بختیاری آخر فصل که می‌شود بازار البسه و کفش به تب و تاب عجیبی می‌‎افتد، تبلیغات رنگارنگ بر روی ویترین مغازه‌های عرضه پوشاک نقش می‌بندد و هر رهگذری را ترغیب می‌کند تا سری به آن فروشگاه بزند و برای اینکه از ماراتن حراج آخر فصل جا نماند، مقداری خرید انجام دهد و برای سال آینده ذخیره کند.

به گزارش ایسنا، کم کم به پایان فصل زمستان نزدیک می‌شویم و تقریبا از هفته‌های آینده بازار باید برای فروش شب عید آماده شود، پوشاک و کفش زمستانه از مغازه‌ها و فروشگاه‌های سطح شهرها جمع‌آوری می‌شود و البسه بهاره جایگزین آن‌ها می‌شود.

تخفیف‌هایی که برخی فروشندگان برای فروش اجناس و کالاهای زمستانه خود در نظر گرفته‌اند تا حدودی غیرمتعارف است، چطور می‌شود که یک فروشنده تخفیف ۵۰ درصدی برای فروش پوشاک و کفش زمستانه در نظر بگیرد، آیا فروشنده در این حراج متضرر می‌شود و یا قیمت واقعی آن جنس همین مبلغی است که با تخفیف برای فروش آن در نظر گرفته شده؟

بسیاری از افراد در حراج‌های آخر فصل پوشاک، کفش و ... مورد نیاز خود را تهیه می‌کنند تا هم هزینه کمتری برای آن محصول پرداخت کنند و هم در سال آینده بتوانند از آن البسه استفاده کنند و نیازی نباشد تا چند برابر برای خرید پوشاک خود هزینه کنند و به‌نوعی این مسئله را آینده‌نگری می‌دانند.

زمستان هنوز قدرت‌نمایی می‌کند، بنابراین هنوز می‌توان لباس‌های حراجی زمستانی را بر تن کرد و مجبور هم نیستیم تا قیمت بالای اول فصل را بپردازیم و همچنین این لباس برای سال آینده نیز کاربرد خواهد داشت.

چرخی در بازار می‌زنم تا ببینم اوضاع حراج آخر فصل در شهرکرد که هنوز زمستان از آن قصد رخت بستن ندارد، چگونه است؟ تبلیغات "حراج آخر فصل" بسیار جذاب و وسوسه‌کننده است و هر رهگذری را به سمت این فروشگاه‌ها می‌کشاند.

فروشنده می‌گوید: خانم از این لباس همین چند تا مانده و به قیمت خرید می‌فروشیم، اگه نخری سال آینده باید چند برابر هزینه کنی! امسال بخر و سال آینده بپوش. قیمت برخی پوشاک زمستانه حتی با قیمت حراجی هنوز هم بالا است و بسیاری از افراد بازهم توان خرید ندارند.

خانمی که با دخترش در فروشگاه قدم می‌زند و به‌دنبال لباس مدنظر خود می‌گردد، می‌گوید: همین لباس را ماه قبل ۲۰۰ هزار تومان گران‌تر می‌گفت، اما با قیمت حراج هنوز هم قیمت آن بالا است، اما چاره چیست؟ حداقل اکنون قیمت‌ها با جیبمان سازگارتر شده است و اگر امسال خرید نکنیم، سال آینده باید بهای بیش‌تری برای آن پرداخت کنیم.

دخترک جوان دیگری که با حساسیت از بین لباس‌های حراج خورده انتخاب می‌کند و به خرید یک یا دو لباس نیز قانع نیست، گفت: من هیچ وقت در ابتدای فصل خرید نمی‌کنم، زیرا با پولی که در ابتدای فصل می‌توانم یک لباس بخرم، در حراج آخر فصل می‌توانم حداقل دو لباس بخرم و تنوع بیش‌تری به لباس‌هایم بدهم.

او می‌گوید: خرید از حراج برای همه جذابیت دارد و رقابت بین فروشندگان برای جذب مشتری در حراج‌های آخر فصل حال و هوای خوبی را به بازار داده است.

عده‌ای معتقدند که حراج یعنی فروشنده باید به مالش آتش بزند، این در حالیست که برخی فروشندگان حتی در حراج هم سود خود را می‌برند و بیش‌تر از اینکه به فکر جیب مشتری باشند به فکر سود خود هستند.

فروش برخی اجناس در حراج آخر فصل با قیمت پایین‌تر از خرید

غلامرضا قائدامینی- معاون بازرسی، نظارت و مبارزه با کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص حراج‌های آخر فصل عرضه‌کنندگان پوشاک و کفش، اظهار کرد: گاهی شاهدیم که در اواخر فصل اصناف اقدام به حراج اجناس خود با تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی و یا حتی بیش‌تر می‌کنند.

وی توضیح داد: برخی اصناف در آخر فصل اجناس خود را حتی زیر قیمت خرید به‌فروش می‌رسانند تا بتوانند برای فصل جدید متناسب با نیاز اجناس جدید خریداری کنند.

قائدامینی افزود: عموم اصناف در بحث نقدینگی دچار مشکل هستند و اگر نتوانند اجناس مغازه خود را به‌فروش برسانند، نمی‌توانند جنس جدید خریداری کنند و بنابراین توان رقابت خود را از دست می‌دهند، زیرا بازار جو رقابتی دارد.

معاون بازرسی، نظارت و مبارزه با کالای قاچاق سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: البته اصناف در حراج آخر فصل متضرر نمی‌شوند، زیرا سود خود را در فروش فصل برده‌اند و اجناس باقی‌مانده را با تخفیف و با قیمت خرید ارائه می‌کنند تا بتوانند برای فصل جدید جنس بیاورند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha