• سه‌شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401120200998
  • خبرنگار : 30147

فرماندار زبرخان:

۲۸ مدرسه و ۱۵۱ کلاس زبرخان فرسوده است

۲۸ مدرسه و ۱۵۱ کلاس زبرخان فرسوده است
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار زبرخان از فرسوده بودن ۲۸ مدرسه و ۱۵۱ کلاس در این شهرستان خبر داد.

محمد عین‌القضات در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اکنون ۱۳ هزار دانش‌آموز در قالب ۱۲۶ آموزشگاه در ۵۷۵ کلاس مشغول به تحصیل در زبرخان هستند، افزود: طی سال جاری حدود ۷۰۰ دانش‌آموز به تعداد دانش‌آموزان این شهرستان اضافه شد.

وی ورود این تعداد دانش‌آموز به شهرستان را یکی از عوامل کمبود فضای آموزشی اعلام و اظهار کرد: اکنون به طور میانگین جمعیت هر کلاس درس حدود ۲۳ نفر است.

عین‌القضات خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه پنج مدرسه شهرستان بسیار فرسوده و فاقد ایمنی بود، پیگیری‌های لازم و نامه‌نگاری‌هایی با استان انجام شد تا تدابیر لازم اتخاذ شود. در حال حاضر برای تعدادی از این مدارس تخصیص اعتبار صورت گرفته و در حال تعمیر است. همچنین جذب اعتبار مورد نیاز برای تخریب و بازسازی باقی مدارس نیز در حال انجام است. ۲ مدرسه هم سال آینده در این شهرستان به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی تصریح کرد: برای بازسازی و نوسازی ۲۸ مدرسه زبرخان نیز قول‌های مساعدی از سوی مسئولان استان داده شده است.

تفاهم برای احداث ۵ مدرسه خیرساز 

رئیس شورای آموزش و پرورش زبرخان بیان کرد: قبلا احداث پنج مدرسه خیرساز وکیلی را در شهرستان تفاهم کرده بودیم که مقرر شد اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی نیز در ساخت این تعداد مدرسه همراهی لازم را داشته باشد.

وی همچنین در خصوص وضعیت دارالفنون این شهرستان گفت: در دیدار اخیر با مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مقرر شد ساخت این مجموعه ادامه داشته باشد و هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.

عین‌القضات در ادامه از بازنشسته شدن حدود ۱۰۰ معلم شهرستان در سال گذشته خبر داد و افزود: حدود هزار معلم در شهرستان داریم که تعدادی از این افراد بازنشسته شدند.

وی اظهار کرد: اگرچه به شدت با کمبود معلم مواجه بودیم اما با تدابیر اتخاذ شده و برنامه‌ریزی‌های انجام شده، امسال هیچ کلاس بدون معلمی در شهرستان نداشتیم که این موضوع موجب شد امسال حتی یک نیرو از اداره کل آموزش و پرورش نگیریم.  

فرماندار زبرخان گفت: می‌توان با الگوبرداری از اقدامات مدیریتی انجام شده در این حوزه، بخش زیادی از مشکلات کمبود معلم در استان و حتی کشور را مرتفع نمود.

فضای آموزشی مناسبی در شهرستان نداریم

عین القضات افزود: با تدبیری که برای جبران کمبود نیرو در شهرستان اتخاذ شد، ماهانه ۶۰۰ میلیون تومان به مجموعه آموزش و پرورش استان و کشور کمک کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: با توجه به بازنشستگی‌هایی که قرار است اتفاق افتد، سال آینده قطعا تعداد ۱۵۰ نفر کمبود معلم خواهیم داشت که باید استان برای رفع این مشکل تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کند.

رئیس شورای آموزش و پرورش زبرخان همچنین از کمبود فضای آموزشی در شهرستان خبر داد و گفت: متاسفانه فضای آموزشی مناسبی در شهرستان نداریم و این از چالش‌های بسیار جدی آموزش و پرورش است.

سرانه فضای آموزشی ۳ متر مربع به ازای هر نفر

وی اظهار کرد: در برخی مناطق فضاهای آموزشی بسیار فشرده است که اسحاق‌آباد، قدمگاه، درود و... از آن جمله است. فضاهای آموزشی موجود جوابگوی جمعیت دانش‌آموزی نیست و عملا موجب بروز مشکلاتی شده است.

عین‌القضات افزود: در وضعیت فعلی با کمبود ۲۸ فضای آموزشی دیگر مواجه هستیم. میانگین سرانه فضای آموزشی شهرستان زبرخان با دارا بودن حدود یک درصد دانش‌آموزان استان، سه متر مربع به ازاء هر نفر است.

وی تعداد مدارسی که در شیفت مخالف فعالیت دارند را ۲ مدرسه اعلام کرد و گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی شهرستان همچنان با استانداردها فاصله دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha