• سه‌شنبه / ۲ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۱۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401120201285
  • خبرنگار : 50184

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه:

امنیت شغلی نداریم

امنیت شغلی نداریم

ایسنا/کرمانشاه رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه‌های راهنمایان گردشگری را نداشتن امنیت شغلی عنوان کرد.

حسن اسماعیلی امروز(دوم اسفند) به مناسبت روز جهانی راهنمایان گردشگری در گفت و گو با ایسنا، بااشاره به نقش راهنمایان گردشگری در رونق گردشگری هر منطقه، اظهارکرد: امروزه توسعه گردشگری به عنوان سومین صنعت پردرآمد دنیا در گرو داشتن دانش در این صنعت و برخورد علمی با آن است که راهنمایان گردشگری می‌توانند نقشی مهم را در این زمینه ایفا کنند.

وی ادامه داد: راهنمایان گردشگری می‌توانند با دانش و معلوماتی که در حوزه کاری خود دارند و نیز با بکارگیری خلاقیت، روش‌های حرفه ای تورگردانی و ارائه اطلاعات مفید و جذاب، برای گردشگران جاذبه سازی کنند.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه راهنمایان گردشگری می‌توانند در هدفمند کردن گردشگری به عنوان یکی از راه‌های توسعه پایدار این صنعت هم کمک کننده باشند، گفت: گردشگری در هر منطقه‌ای زمانی هدفمند می شود که کمترین آسیب‌های زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی و... را به همراه داشته باشد و حتی باعث احیاء و ارتقاء سنت‌ها و فرهنگ‌های جامعه بومی و سطح اقتصادی آنها هم شود.

وی در ادامه اظهار کرد: هرچند در مناطق گردشگر پذیر دنیا راهنمایان گردشگری به واسطه نقشی که در توسعه گردشگری و هدفمند کردن آن دارند، دارای شان و جایگاهی بلندی هستند، اما متاسفانه در کرمانشاه چنین مسئله‌ای را شاهد نیستیم. البته طی سالهای گذشته انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تلاش کرده تا این جایگاه را ارتقاء دهد، اما کماکان با شرایط مطلوب و ایده آل فاصله داریم.

وی به برخی از مشکلات راهنمایان گردشگری در کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین مشکلات راهنمایان گردشگری در کرمانشاه عدم امنیت شغلی است که در این رابطه خوستار توجه بخش دولتی و بخش خصوصی هستیم.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: از طرفی گاها با متشنج شدن فضای اجتماعی، اولین حرفه‌ایی که امنیت شغلی خود را از دست می‌دهد، فعالین حوزه گردشگری و مشاغل وابسته همچون راهنمایان گردشگری است که براین اساس انتظار داریم مسئولین برای کمک به این رسته‌های شغلی چاره اندیشی کنند.

این راهنمای گردشگری کرمانشاه تصریح کرد: بکارگیری راهنمایان گردشگری از سوی وزارت میراث فرهنگی در سایت‌های تاریخی بصورت ثابت، پاره وقت و یا قراردادی می تواند به تضمین امنیت شغلی این قشر زحمت‌کش کمک کند.

اسماعیلی با بیان اینکه راهنمایان گردشگری عموما حتی مورد حمایت معنوی مسئولین هم قرار ندارند، گفت: یکی دیگر از مشکلاتی که دراین حوزه داریم، صدور و تمدید کارت راهنمایان گردشگری است که پروسه‌ای نفس‌گیر و فرسایشی دارد و گاها انگیزه همکاران ما را برای ادامه کار کاهش می‌دهد.

وی به مشکل بیمه‌ای راهنمایان گردشگری هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیمه راهنمایان گردشگری با معافیت در حق پرداخت بیمه بصورت محدود در حال اجرا است و زمزمه‌هایی برای حذف آن در سال آینده هم به گوش می‌رسد که این مسئله می‌تواند کور سوی امید را از همین جامعه تحت پوشش حداقلی هم بگیرد.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه در بخش پایانی سخنانش اشاره‌ای به ظرفیت‌های بسیار بالای گردشگری در کرمانشاه داشت و اظهار کرد: راهنمایان گردشگری می‌توانند با توجه به چنین ظرفیت‌هایی که در استان داریم به رونق گردشگری استان کمک کنند، اما این مسئله مسلتزم همراهی و همکاری میراث فرهنگی استان با این قشر است.

کرمانشاه داری حدود ۱۰۰ راهنمای گردشگر است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha