• چهارشنبه / ۳ اسفند ۱۴۰۱ / ۰۷:۲۵
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401120201672
  • خبرنگار : 50597

/تازه‌های نشر/

بیندیشیم و از اندیشیدن لذت ببریم

بیندیشیم و از اندیشیدن لذت ببریم

ایسنا/مرکزی تفکر همواره بخشی از زندگی روزمره ما را به خود اختصاص داده است و گهگاه جسم ما را با اطراف تنها گذاشته و روح را همسفر خود می‌کند تا زمانی که یک تلنگر یا صدا، این سفر را به پایان می‌رساند.

به گزارش ایسنا، تفکر در تعالی انسان و ارتقاء شناخت وی از موضوعات متداول جهان اطراف جایگاه رفیعی دارد. از عوامل موثر در یادگیری و کسب موفقیت، استفاده از سبک صحیح تفکر و برنامه‌ریزی و اقدام اثرگذار بر اساس این افکار فرد است. آشنایی با انواع تفکر و سبک‌های متداول آن، راه را برای گزینش شیوه‌های بهتر زندگی و اتخاذ تصمیمات سنجیده‌تر باز می‌کند.

اگرچه تفکر، یکی از اصلی‌ترین شکل‌دهنده‌های خلاقیت بشر است اما به طور دقیق نمی‌توان گفت که تفکر از کجا آغاز می‌شود و چگونه یک خلاقیت را شکل می‌دهد و چگونه می‌توان تفکری خلاق داشت. چگونه می‌توان تفکر خلاق را از عادی تشخیص داد و چگونه می‌توان یک فکر را ساخته و پرداخته کرد تا آن را به ایده تبدیل کرود و در نهایت چگونه می‌توان از فکر کردن لذت برد.

کتاب "لذت تفکر" می‌کوشد، ارزش آموزش، یادگیری و تفکر را به یادمان بیاورد تا بلکه بتوانیم از زندگی ماشینی و لذت‌های توخالی‌مان دست بکشیم. با بهره‌گیری از تجارب فیلسوفان، دانشمندان و نویسندگان، جانی تازه به ذهنمان ببخشیم و به راز شادمانی متفکرانه زیستن پی ببریم.

نویسنده می‌کوشد در این کتاب، پرداختن به کار فکری و یادگیری را بخشی از زندگی درونی هر فرد بداند. وی فکر کردن، یادگیری و متفکرانه زیستن را نوعی از فراغت می‌داند که لذتی پایدار و عمیق‌ می‌بخشد و نگاه ما به زندگی و درک ما از آن را تغییر می‌دهد و ما را به احساس رضایتی پایدار از زندگی می‌رساند. کتاب «لذت تفکر» کار فکری را از حصارهای آکادمیک بیرون می‌کشد و از آن به‌عنوان فعالیتی ورای فعالیت حرفه‌ای و تخصصی سخن می‌گوید.

آنچه که به جذابیت کتاب افزوده است، این است که خود کتاب و کتابخوانی، به مثابه یک تجربه، مورد تحلیل و واکاوی قرار می‌گیرد و نویسنده توضیح می‌دهد که چگونه می‌توان خواندن را از ابزار سرگرمی و حتی ابزار آگاهی، به اراده‌ای برای لذت بردن از زیستن متفکرانه تبدیل کرد.

تمام تلاش نویسنده این است که تفکر و اندیشیدن را نه برای دست یافتن به هدفی در زندگی، که به عنوان بخشی از زندگی جدی بگیریم و زندگی خود را بر اساس ملزومات آن بنا کنیم. بنا کردن یک زندگی حکیمانه که آن را بهتر از گوهر دیگری در این دنیا می‌داند.

این اثر، ترجمه کتاب lost in thought: the hidden pleasures of an intellectual life است که در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است و ناشر از تصویر روی جلد اصلی کتاب، برای ترجمه آن استفاده کرده است.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم:

"ماجراجویی‌های موقتی‌ام در مسیرهای مختلفی مانند کار در حوزه حقوق بشر یا سیاست چنان احساس ناخوشایندی به همراه داشت که فهمیدم مناسبم نیستند. بدون اینکه راه روشنی پیش رویم باشد، تصمیم گرفتم زندگی آکادمیکم را ادامه بدهم البته همراه با تغییر ساده‌ای در موضوع پژوهشی‌ام. پروژه قدیمی‌ام، تحقیق درباره دیدگاه‌های کهن در باب خودشناسی، دیگر در نظرم جذابیتی نداشت؛ سراغ مطالعه مرتبط‌تری در خصوص نقدهای یونانیان باستان بر دموکراسی رفتم. این بحران لاینحل، رودخانه پهناور یخ‌زده‌ای از نارضایتی در من شکل داد که به سطح می‌آمد و باز در آن پایین ناپدید می‌شد و درست زیر لایه آگاهی من در حال جوشیدن بود.

به راستی چه چیزی نارضایتی مرا شعله‌ور می‌کرد؟ یعنی یکباره از زندگی متفکرانه ناخرسند شده بودم؟ یا اینکه نظری کوتاه به سالن آکادمیک پر از آینه افکنده بودم و بی‌ملاحظه اجازه داده بودم به افکار و احساساتم شکل بدهد؟ کدام یک از مسیرهای در هم تنیده‌ام خودخواهانه و محدود بود؟ تا مدت‌ها مطمئن بودم که کار فکری فقط به عنوان شکلی از تأثیر بر رویدادهای «واقعی» به کار می‌آید، اما نظر به گذشته برایم روشن کرد که ناجیان جهان و آنها که تفاوت‌ها را رقم می‌زنند، بخصوص آنها که برای نهادهای بزرگ و بین‌المللی کار می‌کنند در جامعه ما محترم‌تر از آکادمیسین‌های معتبرند، پس تا مدتی می‌توانستم تصور کنم که زندگی با کتاب‌ها و ایده‌ها را کنار بگذارم و در عین حال جایگاهی اجتماعی داشته باشم. البته آن موقع اوضاع را به آن شکل نمی دیدم. این اولین معامله ناخودآگاهم از میان خیل معامله‌های دیگر بود که در مواجهه با شک‌های عمیق درباره شیوه زندگی و هستی‌ام اجرا کردم.

کوتاه اینکه بحرانم شکل گرفت و سطح صاف موفقیت‌های آکادمیک مرا لکه‌دار کرد. وقتی از یک موضوع پژوهشی سراغ موضوع دیگری می‌رفتم، سال‌ها فرصت کاری را از دست می‌دادم و مجبور می‌شدم شتاب کنم تا عقب نمانم. توانایی‌ام در صحبت کردن در میان جمع کاهش پیدا کرد و جلوه‌اش را از دست داد و فقدان اعتماد به نفسم از لای درزها خودنمایی کرد. مسیر موفقیت دیگر چندان خودکار به نظر نمی‌رسید. با این همه، وقتی که بازار شغل آکادمیک نسبتا پایدار بود، کمی پیش از فروپاشی مالی سال ۲۰۰۸، شغلی دایمی در دانشگاهی بزرگ در جنوب کشور پیدا کردم."

کتاب "لذت تفکر: شادمانی متفکرانه زیستن" به قلم "زینا هیتز" و ترجمه "محمدرضا شکاری" در ۲۴۸ صفحه و به قیمت ۹۵ هزار تومان توسط انتشارات ققنوس در ۱۱۰۰ نسخه منتشر شده ‌است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha