• شنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401120603822
  • خبرنگار : 50534

درباره شرایط فرزندخواندگی چه می‌دانید؟

درباره شرایط فرزندخواندگی چه می‌دانید؟

ایسنا/زنجان معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان گفت: دختران خود سرپرست می‌توانند تنها کودک دختر به فرزندخواندگی داشته باشند. 

مریم کرمی صبح امروز (۶ اسفندماه) در برنامه زنده رادیویی، با بیان اینکه کودکانی که سرپرست موثر ندارند نگهداری‌شان به بهزیستی واگذارشده است، اظهار کرد: بهزیستی زنجان ۵ مرکز نگه‌داری از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست دارد.  

وی با بیان اینکه این مراکز شبه‌خانواده هستند، یعنی تلاش‌ می‌کنیم شبیه‌ خانواده باشند، افزود: منتهی سیاست سازمان بهزیستی این است که این کودکان در کانون خانواده زندگی کنند.  

کرمی با اشاره به اینکه کودکان در این مراکز مددکار دارند، ادامه داد: همه تلاش‌ها انجام می‌شود تا این‌ بچه‌ها به خانواده زیستی خود برگردند اما گاهی خانواده‌ها در وضعیتی هستند که امکان بازگشت فرزند نیست‌.

این مسئول اضافه کرد: در این مواقع اگر از خویشاوندان نزدیک و اقوام کودک کسی شرایط نگه‌داری داشته باشد، کودک به آنها واگذار می‌شود. البته در برخی موارد متوجه می‌شویم اقوام متقاضی هستند اما توان مالی ندارند در این راستا بهزیستی به صورت ماهیانه با پرداخت مبلغی در جهت‌ هزینه‌های نگه‌داری، تحصیلی و آموزشی از کودک حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه برخی کودکان متقاضی نگهداری از سوی اقوام را نیز ندارند، ابراز کرد: در این مواقع ابتدا شرایط سلب حضانت مشخص و به طریق قضایی سلب حضانت انجام و به بهزیستی واگذار می‌شود. 

کرمی با بیان اینکه در این صورت این کودکان شرایط فرزندخواندگی را دارند، بیان کرد: افراد متقاضی داشتن فرزندخواندگی ابتدا باید در سامانه بهزیستی ثبت‌نام و پس از بررسی شرایط این امکان فراهم می‌شود. البته افراد برای چگونکی ثبت‌نام و دریافت شرایط حضانت، به بهزیستی شهرستان خود مراجعه کنند.  

این مسئول با بیان اینکه اولویت اول خانواده‌های بدون فرزند است، تشریح کرد: دخترانی که ازدواج نکرده‌اند هم می‌توانند فرزندخوانده داشته باشند؛ همچنین برای خانواده‌های دارای فرزند مطابق با شرایط این امکان فراهم شده است.  

وی افزود: برخی کودکان نه اقوامی دارند و نه شرایط حضانت از این‌رو سازمان بهزیستی با توجه به رسالت‌ خود از این اطفال نگه‌داری می‌کند. 

به گزارش ایسنا، متقاضیان فرزندخواندگی باید تقاضای رسمی خود مبنی بر فرزندپذیری را به سازمان بهزیستی اعلام کنند. این تقاضا حتما ‌باید به امضای متقاضیان رسیده و شامل نشانی و شماره تلفن متقاضیان باشد. گاهی متقاضیان شروع کار را از دادگاه آغاز می‌کنند و سپس به بهزیستی معرفی می‌شوند.

چنان‌چه تصمیم کمیته مبنی برپذیرش متقاضیان باشد در لیست نوبت قرار می‌گیرند و در صورت فرارسیدن نوبت برای انتخاب ‌فرزند به شیرخوارگاه معرفی می‌شوند. ‌در صورت انتخاب فرزند، والدین متقاضی توسط بهزیستی استان به دادگاه صالحه جهت صدور قرار دوره آزمایشی (حکم ‌سرپرستی موقت) معرفی خواهند شد. ‌البته پس از صدور حکم سرپرستی، کودک انتخابی طی صورت‌جلسه‌ای به والدین تحویل خواهد شد و مراتب به دادگاه مربوطه ‌اعلام می‌شود. ‌

طی دوره آزمایشی ۶ ماهه، باید حداقل سه بازدید از طرف مددکاران اجتماعی از خانواده فرزندپذیر به عمل آید. ‌در صورت تائید وضعیت مراقبت از فرزند و توانایی خانواده و حفظ منافع فرزند، گزارش نهایی تهیه و برای صدور حکم ‌قطعی سرپرستی به دادگاه ذیربط منعکس می شود. ‌

در مورد اخذ شناسنامه کودک با مشخصات والدین قانونی بعد از طی دوره شش ماهه آزمایشی و صدور حکم قطعی اقدام ‌خواهد شد. ‌به منظور حفظ منافع فرزند، تامین آتیه وی و جبران عدم برخورداری فرزند از ارثیه والدین حقوقی، صلح یک سوم اموال ‌والدین به فرزندخوانده از طریق دفتر خانه‌های رسمی و حتی مراجع قضایی انجام می‌پذیرد. ‌

افتتاح حساب پس‌انداز، بیمه آتیه یا روش‌های اطمینان بخش دیگری نیز می‌تواند از راهکارهایی باشند که به موازات صلح ‌اموال انجام گیرد. ‌

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha