• شنبه / ۶ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401120603860
  • خبرنگار : 50167

آسیب چشمی در استفاده از مواد محترقه را جدی بگیرید

آسیب چشمی در استفاده از مواد محترقه را جدی بگیرید

ایسنا/زنجان معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت: در صورت مشاهده فرد آسیب‌دیده از ناحیه چشم، ضمن خودداری از دست زدن به پلک و چشم‌ها و شستشوی آنها و استفاده از پماد و قطره چشمی، فورا به اورژانس چشم‌پزشکی مراجعه شود.

مشهود تقی‌لو صبح امروز (۶ اسفندماه) در جمع خبرنگاران، در رابطه با ترس از صدای انفجار در چهارشنبه‌سوری، اظهار کرد: ترس ناشی از صدای انفجار یکی از مشکلات رایج چهارشنبه‌سوری است که این ترس گاهی می‌تواند با تظاهراتی مانند از حال رفتن یا احساس درد در بخشی از بدن به ویژه قفسه سینه همراه باشد.

وی با بیان اینکه ترس ناشی از صدای مواد محترقه در چهارشنبه آخر سال عواقب جدی برای کودکان، سالمندان و خانم‌های باردار دارد، افزود: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ممکن است در اثر شوک ناشی از شنیدن این قبیل صداهای غیرمنتظره دچار حمله قلبی شوند.

این مسئول، دوری از سر و صدا و استفاده از گوش‌گیرهای مناسب را به همه کسانی که می‌خواهند از عوارض چهارشنبه‌سوری در امان باشند، توصیه و تصریح کرد: اگر فرد مبتلا به بیماری قلبی با شنیدن صدای نارنجک یا ترقه از هوش رفت و به زمین افتاد، ضمن خودداری از حرکت دادن زیاد او، باید از اورژانس و افراد خبره برای بهبود وضعیت او کمک گرفت و در اولین فرصت، مصدوم را به نزدیک‌ترین بیمارستان یا مرکز درمانی رساند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی استان با بیان اینکه اصابت ترکش‌های ناشی از انفجار مواد محترقه به چشم، باعث بروز آسیب‌هایی در این ناحیه می‌شود و ممکن است حتی به نابینایی منجر شود، گفت: مراجعه سریع به چشم‌پزشک در صورت برخورد هر شیئی به چشم، شدت ضایعه را کاهش می‌دهد و در موارد خفیف با انجام مراقبت‌های طبی یا انجام اعمال جراحی معمولا می‌توان بینایی فرد را بازگرداند ولی در موارد شدید، گاهی چاره‌ای جز تخلیه چشم باقی نمی‌ماند.

تقی‌لو با تاکید بر اینکه شهروندان در صورت مواجهه با مصدومان آسیب‌های چشمی ناشی از حوادث چهارشنبه‌سوری، به هیچ وجه به چشم‌ها و پلک‌های مصدوم دست نزنند، اظهار کرد: مصدومان در اولین فرصت باید به اورژانس چشم‌پزشکی انتقال پیدا کنند زیرا گاهی آسیب‌های چشمی در مراحل اولیه علائم زیادی ندارند و ظاهر بدی ایجاد نمی‌کنند ولی می‌توانند عواقب ناگواری داشته باشند.

وی با بیان اینکه چشم آسیب‌دیده با یک وسیله‌ی در دسترس مانند لیوان یک‌بار مصرف یا مقوایی که به شکل مخروط درآمده، پوشانده شود اما به هیچ‌وجه دستمال، پنبه یا گاز استریل روی چشم قرار نگیرد، خاطرنشان کرد: باید از شست‌وشوی چشم‌ها و استفاده از پماد و قطره چشمی در چنین شرایطی خودداری شود و تا رسیدن به اورژانس چشم‌پزشکی از مصرف هرگونه مسکن و همچنین مواد غذایی توسط مصدوم خودداری شود تا در صورت نیاز به جراحی، در اولین فرصت این کار انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha