• یکشنبه / ۷ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401120704955
  • خبرنگار : 50214

انجام موفقیت آمیز اولین پیوند مغز استخوان در یزد

انجام موفقیت آمیز اولین پیوند مغز استخوان در یزد

ایسنا/یزد برای اولین بار در استان، پیوند مغز استخوان در بیمارستان شهید صدوقی یزد با موفقیت انجام شد.

دکتر «رضا فراهت» پزشک معالج در این رابطه گفت: بیمار، خانم ۵۲ ساله‌ای است که به دلیل تکثیر سلول‌های غیرطبیعی مغز استخوان به بیماری مبتلا شده بود.

وی با اشاره به اینکه بیمار ۶ ماه با دارو تحت درمان بود، افزود: بیماری با درمان دارویی خاموش شده بود و برای جلوگیری از بازگشت و کاهش سال‌های بیماری و افزایش طول عمر بیمار، پیوند مغز استخوان از بیمار به خود انجام شد.

فراهت ادامه داد: طی فرایندی، سلول‌های بنیادی فرد را از طریق دستگاه دریافت کردیم و بعد از شیمی درمانی، سلول‌های بنیادی به بیمار تزریق شد.

وی یادآور شد: این اقدام برای اولین بار در استان یزد انجام و با موفقیت همراه بود و بیمار بعد از سه هفته بستری، امروز با حال عمومی خوب مرخص شد.

دکتر «محمد فرات یزدی» فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان، پیوند مغز استخوان را برای بیمارانی که سلول‌های مغز استخوان در ساختن سلول‌های طبیعی عاجز هستند، حیاتی دانست و تصریح کرد: پیوند مغز استخوان از فرد بیمار به خود (اوتولوگ) و یا پیوند از افراد دیگری که معمولا خواهر یا برادر بیمار یا افراد درجه اول محسوب می‌شوند (الوژن) انجام می‌شود.

وی با اشاره به شانس بهبودی در این روش، اظهار کرد: شانس بهبودی به نوع بیماری، سن بیمار، شرایط تحمل پیوند و همخوانی سلول بنیادی با بدن فرد بستگی دارد. پیوند مغز استخوان در بسیاری از موارد ۹۰ درصد می‌تواند سبب بهبود دائم آن‌ها شود.

فرات یزدی تاکید کرد: در مورد سرطان‌های خون هم افرادی که وارد فاز پیوند می‌شوند ۴۰ تا ۵۰ درصد به صورت دائم بهبود می‌یابند.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، این فوق تخصص بیماری‌های خون و سرطان در پایان گفت: البته بعضی از بیماری‌های زمینه‌ای، بیماری‌هایی که در اطفال وجود دارد و سندرم‌های ژنتیکی هم می‌تواند با پیوند ۱۰۰ درصد بهبود یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha