دکتر محمدعلی بادامچی زاده، دوشنبه ۸ اسفندماه، در این باره با بیان اینکه در طی سالیان گذشته و قبل از همهگیری بیماری کرونا، دانشگاه تبریز فاقد هرگونه سامانه آموزش مجازی بود، تصریح کرد: فقدان سامانه آموزش مجازی سبب شده بود که این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاههای بزرگ کشور نتواند نسبت به اخذ مجوز و پذیرش دانشجو در رشتههای مجازی اقدام نماید.
به گفته وی در پی همهگیری کرونا و گسترش آن در سطح کشور و تعطیلی آموزش حضوری در دانشگاهها و همزمان با آن اخذ مجوز و پذیرش دانشجو در رشتههای مجازی و به دلیل کمبود وقت و نبود زیرساختهای لازم، دانشگاه تبریز سامانه آموزش مجازی را به مدت دو و نیم سال به صورت اجارهای در اختیار گرفت که این امر هزینههای نسبتاً زیادی را به دانشگاه تحمیل میکرد.
مدیر مرکز آموزشهای الکترونیکی و آزاد دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه خوشبختانه با شروع ترم ۱۴۰۲ با تلاش و پیگیریهای مرکز آموزشهای الکترونیکی و آزاد و با استفاده از تجهیزات موجود، این سامانه بهصورت بومی در دانشگاه راه اندازی شد، یادآور شد: با بهکارگیری سامانه بومی این امکان را برای دانشگاه فراهم ساخته است که علاوه بر صرفه جویی قابل ملاحظه در هزینهها (خوابگاه، سلف سرویس و ...) جهت برگزاری کلاسهای رشتههای مجازی در مقطع کارشناسی ارشد بتوان بارگذاری منابع و تمرینات درسی برای دانشجویان سایر رشتهها را بدون هیچگونه هزینهای انجام داد.
وی افزود: در عین حال جلسات علمی و پژوهشی همچنین دفاع دکتری بهصورت موردی بر روی این سامانه و بدون نیاز به حضور داور خارجی، صورت میگیرد که این امر نیز موجب صرفه جویی در هزینههای رفت و آمد و در نهایت سبب صرفه جویی در هزینههای دانشگاه گردیده است.
وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر با استقرار سامانه آموزشهای مجازی بر روی سرورهای دانشگاه همکاران هیات علمی در داخل دانشگاه میتوانند بدون نیاز به شبکه اینترنت، از طریق اینترانت داخلی از امکانات سامانه با سرعت بالا در بارگذاری اطلاعات و مشاهده فایلهای ارسالی دانشجویان، استفاده نمایند، اضافه کرد: از سایر قابلیت های سامانه مذکور امکان فراخوانی اطلاعات از سامانه آموزشی سما است که این قابلیت سبب میشود با اتمام انتخاب واحد در کمترین زمان کلیه دروس و در تمامی مقاطع تحصیلی در سامانه آموزشهای مجازی در دسترس قرار گیرند.
انتهای پیام
نظرات