• دوشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401120805706
  • خبرنگار : 50082

وزیر علوم در پیامی به هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری:

شرح منظومه؛ مهمترین کتاب آموزشی حکیم سبزواری در فلسفه اسلامی است

شرح منظومه؛ مهمترین کتاب آموزشی حکیم سبزواری در فلسفه اسلامی است

ایسنا/خراسان رضوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کتاب «شرح منظومه» حکیم سبزواری نزدیک به دو قرن است که به مهمترین کتاب آموزشی در فلسفه اسلامی تبدیل شد و برنامه درسی حوزه‌ها و محافل علمی فلسفه اسلامی را تحت‌الشعاع خود قرار داد.

 محمدعلی زلفی‌گل روز دوشنبه در پیامی به هشتمین همایش ملی حکیم حاج ملاهادی سبزواری با عنوان طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی خاطرنشان کرد: حکیم سبزواری با نوشتن کتاب «شرح منظومه» که به آموزش حکمت متعالیه در تمام ابواب پرداخته جایگاه آموزشی والایی یافته است.

وی تصریح کرد: سرزمینِ سربلند ایران، سرزمینِ فرزانگان و فرهیختگانی‌ست که به جِدّ و جَهد، از اعاظم علم و خداوندگاران معرفت روزگار خویش و دیگر روزگاران گردیده‌اند و در منظومه‌ سرآمدان تعلیم و تهذیب، خورشیدوار درخشیده‌اند و روشنی آفریده‌اند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش دیگری از این پیام گفت: حکیم گرانقدری که ایام مدیدی به تحقیق و پژوهش در زمینه‌ علوم مختلف اسلامی به ویژه فلسفه اسلامی پرداخت و سنت فلسفه اسلامی را که از فارابی و ابن‌سینا آغاز شده بود تداوم بخشید.

وی افزود: این حکیم فرزانه علاوه بر طی نمودن طریق علمی و پژوهشی، به تهذیب نفس پرداخته و در عرفان و زهد به مدارج والایی دست یافت و کرامات ایشان زبانزد عام و خاص گشت.

وی ادامه داد: وقت را مغتنم می‌دانم و با ابراز خرسندی از پاسداشت مقام این دانشمند بزرگ و حکیم فرزانه، قدردان برگزارکنندگان هشتمین همایش ملی حکیم سبزواری در دانشگاه حکیم سبزواری و در روز ملی منتسب به ایشان، می‌باشم.

وزیر علوم در بخش دیگری افزود: برگزاری و گرامیداشت مفاخر علمی و فرهنگی این مرز و بوم سنت حسنه‌ای است که در این دانشگاه انجام شده و امسال با برگزاری هشتمین همایش با عنوان کاربردی «طراحی و آسیب‌شناسی برنامه درسی و متون آموزشی فلسفه اسلامی» وارد مرحله‌ای دیگر شده و رویدادی را رقم زده که استادان، پژوهشگران و دانشجویان را گرد هم آورده تا به بحث و گفت‌وگو پیرامون برنامه درسی و متون آموزشی بپردازند و این امری مهم و رویدادی ارزنده است که ثمرات آن در نظام آموزشی دانشگاهی نمایان خواهد شد و در صورت اهتمام به آن منشاء تحول در این رشته و رشته‌های مرتبط در علوم انسانی خواهد بود.

همایش ملی حکیم سبزواری روز دوشنبه هشتم اسفندماه، همزمان با روز ملی بزرگداشت آن حکیم با حضور پژوهشگران، دانشگاهیان در دانشگاه حکیم سبزواری گشایش یافت.

حکیم حاج ملا هادی سبزواری دانشمند، فیلسوف، شاعر و فقیه ایرانی است که در سال ۱۲۱۲ هجری قمری در شهر سبزوار به دنیا آمد و پدرش حاج میرزامهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود.

حکیم سبزواری عصر روز بیست و پنجم ذی الحجه سال ۱٢۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت و بنای آرامگاه وی در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha