• دوشنبه / ۸ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1401120805801
  • خبرنگار : 50180

مدیرکل دامپزشکی استان اعلام کرد

پایش جمعیت دامی کرمانشاه برای مقابله با سویه آفریقایی تب‌برفکی

پایش جمعیت دامی کرمانشاه برای مقابله با سویه آفریقایی تب‌برفکی

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از پایش روزانه جمعیت دامی استان برای مقابله با سویه جدید تب برفکی تحت عنوان سویه آفریقایی خبر داد.

 حسین حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شیوع سویه جدید تب برفکی در کشور عراق و کشورهای حاشیه خلیج فارس، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون هیچ گزارشی از شیوع این بیماری در استان کرمانشاه نداشته‌ایم.

وی گفت: با توجه به تراکم بالای دام در استان کرمانشاه، پایش روزانه جمعیت دامی استان برای شناسایی احتمالی سویه جدید تب برفکی در برنامه قرار گرفته است.

وی با اشاره به ممنوعیت انتقال دام از استان کرمانشاه و دیگر استان‌های غربی به سایر نقاط کشور برای جلوگیری از شیوع سویه آفریقایی تب برفکی، گفت: مجوز ارسال لاشه دام‌های کشتاری با نظارت دامپزشکی به دیگر استانها صادر می‌شود، اما ارسال دام زنده ممنوع است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه احتمال انتقال سویه جدید تب برفکی به صورت مکانیکی وجود دارد، گفت: برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری، باید جلوی نقل و انتقال دام گرفته شود.

حیدری با بیان اینکه امسال 95 درصد جمعیت دامی استان کرمانشاه علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده‌، گفت: دام های واکسینه شده در برابر سویه جدید بیماری مقاوم نیستند و با توجه به جدید بودن بیماری، احتمال شیوع آن در جمعیت دامی وجود دارد.

وی با بیان اینکه سویه آفریقایی تب برفکی بیشتر دام های سنگین شامل گاو و گاومیش را درگیر می‌کند، افزود: البته احتمال شیوع بیماری در دام های سبک هم وجود دارد.

حیدری علائم سویه آفریقایی تب برفکی را مشابه سویه بومی آن شامل تاول، زخم دهانی و... در دام ها عنوان کرد وگفت: اگر سویه جدید بیماری شایع شود، تلفات بالای دام را در استان در پی خواهد داشت.

وی افزود: تب برفکی بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و خطری برای انسان‌ها ندارد.

 انتهای پیام 
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha