• سه‌شنبه / ۹ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1401120906481
  • منبع : نمایندگی سمنان

سومین مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان مجوز گرفت

ایسنا/سمنان معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از صدور موافقت اصولی انتشار سومین مجله این دانشگاه با نام Microbiota از کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور خبر داد.

دکتر مجید میرمحمدخانی ۹ اسفندماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مجوز مجله علمی پژوهشی Microbiota  به صورت فصل‌نامه در حیطه‌های تخصصی میکروبیولوژی، سلامت غذایی، ایمونولوژی، بیوتکنولوژی، میکروبیولوژی محیطی، میکروبیولوژی صنعتی، بیماری عفونی، بیولوژی سرطان، فارماکولوژی، پروبیوتیک ها، زیست شناسی سلولی و مولکولی، بیوشیمی، پزشکی مولکولی و ژنومیک از سوی کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور صادر شده است.

وی با بیان اینکه رشد روزافزون تکنولوژی در عرصه های مختلف پزشکی در دنیا نیازمند ارائه اطلاعات علمی لازم برای نیروی متخصص در این زمینه ها است، گفت: دستیابی کامل به دانش یک فناوری، بدون همکاری علوم مختلف مرتبط با آن غیر ممکن به نظر می رسد.

وی ادامه داد: آنچه نشریه Microbiota را در بین سایر مجلات تخصصی موضوعی برجسته می­ کند، ضرورت همکاری رشته ­های مختلف علوم پایه و بالینی پزشکی در آن است. از اینرو هدف نشر مجله مورد نظر با همکاری اساتید برجسته برای اطلاع رسانی و گسترش دسترسی محققین به دستاوردهای علمی و تحقیقاتی است.

مدیر مسئول مجله Microbiota ضمن اشاره به اینکه مخاطبان مجله فوق محققان داخلی و بین المللی هستند، ادامه داد: پیشرفت روزافزون علوم در حیطه های مختلف و ضرورت انتشار یافته های جدید جهت توسعه و پیشرفت درمان های بالینی اقتضا می کند که نشریه ای علمی پژوهشی با زبان انگلیسی در منطقه عهده دار گسترش این علوم گردد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان بااشاره به چرایی انتخاب این عنوان برای مجله، تصریح کرد: تحقیقات میکروب شناسی کاربردی نوین تاکید مستقیم بر روی کاربرد روش های مختلف در پیشگیری بیماری های میکروبی و عفونی دارد که می توان از خسارت های مادی و جانی بسیاری از عفونت های میکروبی در جامعه جلوگیری کرد.

دکتر میرمحمدخانی افزود: با استفاده از روش های نوین و کاملا علمی در راستای علم میکروب شناسی و میکروبیوتا می توان از بروز بسیاری از مقاومت های میکروبی پیشگیری نمود که در صورت مواجهه شدن با این دسته از میکروارگانیسم ها مشخص نخواهد شد چه پیامدها و عواقبی در جامعه می تواند داشته باشد و احتمالا در کنترل این عفونتها نیز با مشکلات اساسی مواجهه خواهیم شد.

وی اظهار کرد: با توجه به شناسایی و کشف تعداد آنتی بیوتیک ها در عصر حاضر که با کندی پیش می رود در عصر جدید مواجهه با این میکروارگانیسم های مقاوم به انواع داروها انتخاب ما جهت درمان را سخت تر خواهد کرد، بنابراین با استفاده از روش های پروفیلاکسی و پیشگیری و توصیه رژیم های مناسب (از جمله استفاده از پروبیوتیک ها، پری بیوتیک ها و پست بیوتیک ها) که سبب بهبود و افزایش باکتری های مفید در بدن شده و در کنار آن با کاهش مصرف آنتی بیوتیک ها از بروز میکروارگانیس های مقاوم نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد، بنابراین یک جامعه سلامت خواهیم داشت.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه داد: امیدواریم با انتشار نشریه Microbiota همگام با پیشرفت علوم پایه پزشکی در راستای ارتقا سلامت جامعه گام برداریم و در تحقق اهداف سلامت کشور تاثیر بسزائی داشته و ضمن ثبت جایگاه نشریه، جزء کشورهای پیشتاز در منطقه و جهان قرار گیرد.

دکتر میرمحمدخانی در خصوص هیات تحریریه مجله Microbiota گفت: در هیات تحریریه این مجله از متخصصین و محققین داخل و خارج کشور هر یک از حیطه های تعریف شده مجله حضور دارند. لذا با همکاری بین رشته ای و گسترش ارتباطات در زمینه موضوعی مشخص شده غنای علمی این مجله افزون خواهد گردید.

وی در پایان  ضمن اشاره به همراهی همه مسئولان و دست‌اندرکاران دانشگاه در کسب مجوز اصولی انتشار این مجله، از تعامل مثبت و سازنده و نیز تمامی تلاش‌های جمعی و فردی تمامی دست‌اندرکاران دانشگاه تقدیر و ابراز امیدواری کردکه برآیند این تلاش جمعی بتواند بر شتاب حرکت رو به رشد و اثرگذاری علمی هرچه بیشتر دانشگاه کمک کند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی سمنان یادآوری کرد: دکتر آنا عبدالشاهی سردبیر، دکتر مجید اسلامی کمک سردبیر، دکتر بهمن یوسفی و مهدی داداشپور دبیران بخش های این مجله بین المللی هستند.