• چهارشنبه / ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۴:۲۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401121007547
  • خبرنگار : 50088

فرماندار:

تثبیت حاشیه شهر مشهد اولویت ماست

تثبیت حاشیه شهر مشهد اولویت ماست

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار مشهد گفت: تثبیت حاشیه شهر مشهد و جلوگیری از گسترش آن اولویت فرمانداری مشهد است تا در پایان دولت سیزدهم موضوعیت اول حاشیه شهر مشهد را از خراسان رضوی و کشور کاهش دهیم.

محسن داوری امروز، ۱۰ اسفند ماه، در نخستین نشست انتقال تجارب بازآفرینی و کمیته بافت فرسوده شهرداری‌های کلانشهرهای کشور که در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پدیده حاشیه شهر در هر کلانشهری وجود دارد و این امر در بافت شهری مطلوب نیست. شهرستان مشهد با دارا بودن بیشترین سهم حاشیه‌نشینی، همه نگاه‌ها را در کشور به سمت خود معطوف کرده و یکی از مهمترین دغدغه مقامات ارشد کشوری قرار گرفته است.

وی با اشاره به سکونت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در حاشیه شهر مشهد که جمعیت زیادی از آن‌ را افاغنه و اتباع بیگانه تشکیل داده‌اند، افزود: با پیگیری‌های انجام شده از سمت استاندار خراسان رضوی و نهادهای مربوطه، طرح تحول حاشیه شهر تدوین، در استان به تصویب رسیده و به فرمانداری نیز ابلاغ شده است. طبق این طرح باید ابتدا حاشیه شهر تثبیت شود تا بیش از این توسعه پیدا نکند و در یک اقدام جهادی موضوع طرح تفصیلی مشهد که در آن باید مرز مشهد نیز مشخص شود در دستور کار قرار گرفته است.

فرماندار مشهد با اعلام وجود ۱۲۸ روستا در حاشیه شهر مشهد خاطرنشان کرد: طرح هادی با هدف سامان‌دهی حاشیه شهر در این روستاها ثبت شده و تاکنون بخش اعظمی از ماموریت محوله را انجام داده‌اند. پس از ثبت طرح هادی باید ساماندهی در روستاها انجام شود؛ یعنی هر چیز غیر مجاز که ساخته شده یا نیمه‌تمام است باید مشخص و برای بررسی آن اقدام شود.

داوری تصریح کرد: بیش از یک میلیون نفر اتباع بیگانه در مشهد به صورت مجاز و غیر مجاز سکونت دارند که بیشتر در حاشیه شهر زندگی می‌کنند. با این توضیح ما در حاشیه شهر علاوه بر اقتصاد و عمران باید به موضوع سیاسی نیز توجه کنیم. از این رو ساماندهی اتباع و شناسایی آن‌ها در حاشیه شهر بسیار حائز اهمیت است.

وی در ادامه توضیح داد: در راستای اجرای طرح تحول در حاشیه شهر مشهد ۲۰۴ پروژه در چهار حوزه آموزشی، بهداشتی، آب و ورزشی برنامه‌ریزی شده و برای سرعت بخشیدن به اجرای آن، پروژه‌ها دسته‌بندی شده و براساس اولویت در منطقه شناسایی و سپس با تامین بودجه به مرحله بهره‌برداری سوق داده می‌شود.

فرماندار مشهد گفت: با توجه به اهمیت چهار حوزه مطرح شده به عنوان بحران در حاشیه شهر، اقدامات اولیه انجام و زمین تامین شده و با خیران با یک افق ۲۰۰۰ میلیارد وارد مذاکره شده‌ایم. تاکنون ۹۰۰ میلیارد از این اعتبار تامین شده است.

وی تاکید کرد: اگر امروز نتوانیم موضوع حاشیه شهر را در کلانشهرها به ویژه مشهد مدیریت کنیم، با حادثه‌های ناگوار در تمام حوزه‌ها مواجه خواهیم بود. به منطور رفع بحران در حاشیه شهر باید موضوعات خوبی که در این مناطق انجام شده را تقویت کنیم.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha