• پنجشنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401121108086
  • خبرنگار : 50034

مدیر امور عشایر استان همدان:

آموزش و پرورش در عشایر کوچ‌رو همدان ضعیف است

آموزش و پرورش در عشایر کوچ‌رو همدان ضعیف است

ایسنا/همدان مدیر امور عشایری استان همدان با بیان اینکه ۶۰  معلم با اولویت فارغ التحصیلان عشایری باید برای دانش آموزان عشایری جذب شود، گفت: در بحث آموزش دانش آموزان عشایری باید به صورت جدی ورود کرد چرا که آموزش و پرورش در عشایر کوچ‌رو ضعیف است.

جعفر کاویانی دلشاد پنجشنبه ۱۱ اسفند در جمع خبرنگارن با تاکید براینکه خدمات رسانی دستگاه‌ها به عشایر رضایت‌بخش نیست، اظهارکرد: جامعه عشایری استان همدان دارای ۸۵۰ دانش اموز است که از این تعداد ۳۵۰ دانش آموز کوچ رو بوده و با سه معلم تحت تعلیم و آموزش هستند این درحالیست که باید حداقل ۶۰ معلم در مدارس درس دانش آموزان عشایر حضور یابند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین باید ۲۰۰ دستگاه تبلت به دانش اموران عشایری داده شود.

وی با بیان اینکه براساس نیازسنجی صورت گرفته باید ۳۰۰۰ پنل خورشیدی توسط شرکت توانیر به عشایر داده شود، تصریح کرد:  براساس نیازسنجی صورت گرفته حداقل باید ۱۵۰۰ دستگاه پنل خورشیدی داده شود اما امسال ۳۵ پنل خورشیدی به خانواده‌های عشایری تحویل داده شده است و در سال گذشته و امسال در مجموع ۵۳۰ پنل در اختیار عشایر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰ درصد از ایل راه های عشایری استان همدان از بین رفته است، افزود: ۲۵۰ تا ۲۸۰ کیلومتر ایل راه عشایری در استان همدان وجود دارد که باید سالانه ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر توسط راهداری مرمت شود این درحالیست که بیشتر اقدامات در راه‌های روستایی بوده است.

مدیر امور عشایری استان همدان یادآور شد: امسال ۵۰ کیلومتر از ایل راه‌های استان با اعتبار یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون تومانی مرمت شده است.

کاویانی دلشاد  با اشاره به  ۴۲ هزار متر مکعب آبرسانی سیار به عشایر، ادامه داد: در حال حاضر آبرسانی به عشایر با سه تانکر امورعشایری استان انجام می‌شود که در صدد خرید پنج دستکاه ماشین حمل آب هستیم.

این مقام مسئول  با تاکید براینکه عشایر ۹ دهم درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند، بیان کرد:۱۳ هزار و ۸۸۰ نفر در غالب ۳۹۰۰  خانوار عشایری در استان همدان وجود دارد که ۱۲ کانون عشایری اسکان می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ هزار هکتار از اراضی استان همدان در اختیار عشایر قرار دارد، افزود: ۹.۵ درصد از مراتع استان در اختیار ۴۷۱ هزار راس دام سبک عشایر است.

کاویانی خاطرنشان کرد: ۴۷۱ هزار راس دام عشایر ۶۰۰۰ تن گوشت قرمز و ۳۸۰ تن پشم را در استان تولید می‌کنند. همچنین ۳۴ هکتار گیاه دارویی توسط عشایر استان همدان کشت و تولید می‌شود.

مدیر امور عشایر استان همدان با بیان اینکه ۱.۲ درصد از جمعیت عشایری کشور در استان همدان حضور دارد، اظهارکرد: عشایر حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه نیازسنجی توسط امور عشایر صورت گرفته و اقداماتی که نیاز است دستگاه‌های اداری انجام دهند احصا شده است، گفت: هر دو ماه یکبار راستی آزمایی صورت می‌گیرد که آیااقداماتی صورت گرفته یا خیر؟ که خیلی رضایتبخش نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha