• پنجشنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1401121108129
  • خبرنگار : 50214

یک استاد حوزه و دانشگاه:

رسالت مداحی نیازمند آداب ظاهری و باطنی است/ذاکری اهل بیت(ع) از برترین نعمات‌خداوند است

رسالت مداحی نیازمند آداب ظاهری و باطنی است/ذاکری اهل بیت(ع) از برترین نعمات‌خداوند است

ایسنا/یزد استاد حوزه علمیه با اشاره به این که احادیث قدسی بستری برای مدح و مرثیه اهل‌بیت است، گفت: مرثیه‌خوانی و روضه‌خوانی باید سمعی و بصری باشد.

حجت الاسلام «محمد میرزا محمدی» روز پنجشنبه در کارگاه یک روزه مداحی که با حضور مداحان شهرستان بهاباد برگزار شد، با بیان این که بعد از خدا، پیامبر(ص) رسالت مدح و مرثیه را به عهده گرفتند، عنوان کرد: مرثیه، گذاره تاریخی نیست و نباید هر مطلب سست و بی‌پایه‌ای را در قالب آن بیان کرد بلکه مطالب باید براساس اسناد و مدارک معتبر بوده و مطالعات در اسناد بی‌پایه خلاصه نشود.

وی تصریح کرد: پس از پیامبر(ص) نیز ائمه اطهار(ع) روضه‌خوان بودند و بیشتر مدح‌های اهل‌بیت نیز نسبت به اباعبدالله (ع) و فاطمه زهرا(س) بوده است که این مسئله اهمیت جایگاه مداح را می‌رساند.

میرزا محمدی با تاکید بر این که رسالت مداحی نیازمند آداب ظاهری و باطنی است که یکی از آداب باطنی آن، اخلاق است، افزود: مداح نباید سعی کند ادبیات را متزلزل کرده و در مدح ائمه از ادبیات کوچه‌بازاری استفاده کند.

این استاد حوزه علمیه گفت: ولایت فقیه استمرار اسلام و جایگزین امام در عصر غیبت است و باید پرچم ولایت را به دست صاحب اصلی انقلاب یعنی امام زمان (عج) رساند.

وی با اشاره به این که اباعبدالله(ع) ستون و تکیه گاه قرآن کریم و اسلام هستند، عنوان کرد: مداحان برای چنین بزرگواری مدیحه‌سرایی می‌کنند، در نتیجه باید در اشعار، سبک، رفتار و برخورد خود دقت لازم را داشته باشند.

این خطیب حوزوی با بیان این که نعمت ذاکری اهل بیت(ع) یکی از برترین نعمت‌های خداوند به انسان است، یادآور شد: در طول تاریخ عده‌ای برای سلاطین شعر می‌گفتند و چندین قصیده در این راستا سروده شده است ولی این افراد نتوانستند در مسیر نوکری اهل بیت(ع) قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه امروزه حضار و مخاطبین هیأت از مداحان الگو می‌گیرند، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که برخورد ما، پوشش ظاهری و آرایش موی ما در جلسات مورد رصد مخاطب است.

میرزا محمدی با بیان اینکه مداحی اهل بیت(ع)، رسالتی است که بر دوش ما نهاده شده است، تصریح کرد: باید مراقب باشیم در این مسیر درگیر شهوت و شهرت نشویم و تنها نان‌خور امام حسین (ع) باشیم و به دنبال جریان‌های مختلف حرکت نکنیم.

کارگاه آموزشی یک روزه مداحی و فن خطابه با حضور حجت الاسلام والمسلمین میرزا محمدی استاد حوزه و دانشگاه با شرکت بیش از ۵۰ نفر از مداحان خواهر و برادر شهرستان بهاباد در سالن اجتماعات کنون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بهاباد برگزارشد .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha