• پنجشنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ / ۲۱:۴۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1401121108401
  • خبرنگار : 50491

در گفتگو با خبرنگاران عنوان شد؛

غربالگری شنوایی ۲۵ هزار نوزاد گلستانی/ زمان طلایی درمان کم‌شنوایی

 غربالگری شنوایی ۲۵ هزار نوزاد گلستانی/ زمان طلایی درمان کم‌شنوایی

ایسنا/گلستان رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: ۲۵ هزار نوزاد در مراکز غربالگری شنوایی استان گلستان از نظر سلامت شنوایی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند.

حمیده صادق‌زاده شامگاه پنج‌شنبه ۱۱ اسفند در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: شیوع شنوایی ناتوان‌کننده در دوران نوزادی یک تا سه درصد در هر یک هزار تولد زنده، در کودکان بدو ورود به مدرسه دو تا پنج درصد و در کودکانی که به مدرسه می‌روند ۱۱ تا ۱۵ درصد گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود هفت درصد جمعیت کشور دارای اختلالات شنوایی متوسط تا عمیق هستند، افزود: سالانه چهار تا پنج هزار نوزاد کم‌شنوا در کشور متولد می شود.

این مقام‌مسئول تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون، ۲۵ هزار نوزاد در مراکز غربالگری شنوایی استان گلستان از نظر سلامت شنوایی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند تا با تشخیص زودرس و درمان به‌هنگام از بروز کم شنوایی‌های شدید و دائمی در آنها جلوگیری شود.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان تاکید کرد: شنوایی نوزادان، باید قبل از یک ماهگی مورد ارزیابی قرار گیرد تا با استفاده از مداخلات به موقع تاثیرات منفی این اختلال به حداقل برسد.

صادق‌زاده بهترین زمان برای تشخیص میزان کاهش شنوایی را تا قبل از سه ماهگی اعلام کرد و گفت: در صورتی که مشکل شنوایی در این سن تایید شود مداخلات لازم باید تا قبل از ۶ ماهگی باید انجام شود.

وی با تاکید بر اینکه ارزیابی شنوایی به موقع در دوره نوزادی و حداکثر تا یک ماهگی در شناسایی به موقع اختلالات شنوایی مؤثر است، ادامه داد: از والدین عزیز می خواهیم در صورتی که نوزاد تا زمان ترخیص از بیمارستان مورد ارزیابی شنوایی قرار نگرفت در اولین فرصت با مراجعه به واحدهای غربالگری شنوایی مستقر در شهرستان نسبت به انجام ارزیابی اقدام کرده و از سلامت گوش نوزاد خود مطمئن شوند.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان ۱۲ اسفند؛ روز جهانی شنوایی را فرصت مغتنمی برای آگاه‌سازی مردم پیرامون موضوعات مرتبط با مراقبت از گوش و شنوایی برشمرد و تاکید کرد: امیدوارم با اطلاع‌رسانی گسترده در این خصوص شاهد پیشگیری و مراقبت به‌موقع باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha